Barliona. Wirtualny świat pełen potworów, walk, przygód, tajemnic i żądnych wygranej graczy. Ścią-
gają do Barliony milionami, spragnieni tego, co w prawdziwym życiu niedostępne: elfów i magii, krasnoludów
i gnomów, smoków i księżniczek oraz niezapomnianych konfrontacji.
Gra w Barlionie stała się tak popularna, że jej uczestnicy decydują się pozostać online całymi miesiącami,
nie wracając do świata rzeczywistego – zamknięci w podtrzymujących funkcje życiowe
organizmy kapsułach, ścigają się z innymi w levelowaniu postaci, zdobywaniu osiągnięć i stawaniu
się coraz ważniejszymi figurami rozgrywki. Bo w Barlionie wszystko jest dozwolone: możesz atakować
innych graczy, wejść na wyższy poziom, zostać mitycznym bohaterem, czarnoksiężnikiem albo
legendarnym złodziejem. Jedyna zasada, która jeszcze obowiązuje, głosi, że żaden gracz nie czuje
prawdziwego bólu i cierpienia. Na doznania fizyczne założone są bowiem filtry doznań: każdy cios,
potknięcie, rana odbierane są przez graczy tak, jakby rozgrywały się na ekranie monitora: zupełnie
bez bólu.
Ale od każdej zasady są wyjątki. Dla pewnej grupy graczy Barliona zamieniła się w piekło. To przestępcy,
zesłani tam w ramach odbywania kary. Ich filtry doznań są wyłączone. Odczuwają wszystko
tak, jak w najprawdziwszym realu. I nie szukają złota, smoków ani innych skarbów. Chcą tylko przetrwać
tę wirtualną katorgę. Przetrwanie – oto ich prawdziwa misja.
Główny bohater został skazany na osiem lat więzienia za nieumyślnie popełnione przestępstwo.
W ramach kary osadzono go w Barlionie. Nie może wybrać sobie postaci – zostaje mu przydzielona
postać szamana rasy ludzkiej, jedna z najmniej popularnych klas. Ma wyzerowane statystyki, musi
zaczynać od zera. Nie zna wszystkich reguł, z jakich może korzystać – świat więźniów w Barlionie
wygląda zgoła inaczej niż świat regularnych, pozostających na wolności graczy.
Czy uda mu się przetrwać? Czy poradzi sobie z panującymi z wirtualnych więzieniach złem i przemocą?
Czym jest LitRPG?
LitRPG jest podgatunkiem science fiction i fantasy, w którym przygody bohaterów toczą się w wirtualnym
świecie gier online. Książki LitRPG łączą tradycyjną narrację powieściową z elementami
znanymi z gier (wykonywanie zadań, zdobywanie osiągnięć itd.), wykorzystując ich interaktywny ję-
zyk, np. specyficzne komunikaty systemowe, statystyki bohaterów czy charakterystyki przedmiotów.
Narracja ta musi przestrzegać zasad gry, jednocześnie wypełniając ją konfliktami i dramaturgią, wynikającymi
z obecności bohatera w wirtualnej rzeczywistości. Właśnie na to czekali czytelnicy będą-
cy równocześnie graczami!
Książki LitRPG nie są jednak tradycyjnymi adaptacjami gier. Z reguły akcja toczy się w fikcyjnych
światach gier będących w całości wytworem wyobraźni pisarza (Phantom Server Liwadnego czy
Barliona Machanienki), a co za tym idzie, wypełnionymi unikatowymi elementami i atrybutami niepojawiającymi
się w znanych graczom tytułach. Tego typu powieści z pewnością spodobają się wielbicielom
klasycznych gier RPG, ale i fanom rozgrywki w stylu Minecrafta.
Powieści LitRPG napisane są tak, że czytelnik zanurza się całkowicie w świecie gry. Ta immersja
sprawia, że zaczyna żyć przeżyciami bohatera, a identyfikując się z nim, czuje się, jakby to on zdobywał
kolejne osiągniecia, realizował podnoszące poziom postaci zadania i walczył z bossami fikcyjnego
świata; więcej: dzięki temu, że w odróżnieniu od gier fabuła i świat powieści LitRPG nie są ograniczone
żadnymi uwarunkowaniami sprzętowymi czy programowymi, a jedynie wyobraźnią pisarza,
postaci i wydarzenia przedstawione w książkach mają o wiele głębszy psychologiczny i socjologiczny
rys. Dzięki temu LitRPG nie odstaje poziomem od regularnych powieści sensacyjnych, dodając
do nich to, czego tak bardzo pragną gracze: wirtualny, pełen nowych reguł i właściwości świat gry.
Dzięki wciąż rosnącej grupie wiernych czytelników pochłaniających kultowe powieści i serie takie
jak Sword Art Online, Ready Player One oraz The Legendary Moonlight Sculptor, LitRPG zyskało
miano oficjalnego gatunku powieściowego. Swoją klasyfikację oraz nazwę zawdzięcza rosyjskiemu
wydawnictwu ESKMO, które z sukcesem wprowadziło LitRPG na półki rosyjskich bibliotek i księ-
garń w 2012 roku. Od tamtej pory opublikowano w Rosji dziesiątki powieści osadzonych w światach
gry, a wiele z nich stało się krajowymi bestsellerami (The Dark Herbalist A. Atamanowa czy Droga
Szamana W. Machanienki).
Prywatnie tu: tudorotasokolowska.pl
Prowadzący:
Dorota Sokołowska