Radio Białystok | Gość | Bogdan Rogaski - prezes firmy Barter

Bogdan Rogaski

prezes firmy Barter

18.05.2017, 08:24, akt. 09:49

"Nowy Jedwabny Szlak jest szansą dla Podlasia, by zmienić źródła korzyści ekonomicznych i w większym stopniu korzystać z tranzytu, który jest źródłem dobrobytu".

Bogdan Rogaski, fot. Joanna Żemojda
Bogdan Rogaski, fot. Joanna Żemojda

Z Bogdanem Rogaskim rozmawia Lech Pilarski

Jedwabny Szlak rozpala wyobraźnię wielu inwestorów i polityków. Może bowiem przyczynić się do rozwoju gospodarczego wielu regionów. Także województwa podlaskiego. 


Lech Pilarski: Zanim o Jedwabnym Szlaku to - korzystając z tego, że jest pan fachowcem od gazu - zapytam, jak skomentowałby pan te inwestycje, które ostatnio zapowiedziano - prawie 380 milionów na rozwój sieci gazowej.

Bogdan Rogaski: Bardzo się cieszę z tych zapowiedzi. Zastój w rozbudowie sieci gazociągowej trwał przez wiele lat i inwestycje te są od dawna oczekiwane, są potrzebne. Na pewno tempo budowy jest niewystarczające, mamy dużo barier, które trzeba by było usunąć, żeby zgazyfikować 50 proc. naszego kraju. 50 proc. społeczeństwa nie ma dostępu do gazu. Jesteśmy wyjątkiem w Europie, wokół nas - w Niemczech, w Czechach, Słowacji, na Ukrainie, Białorusi i Litwie - wszyscy są zgazyfikowani.


Co trzeba zrobić, by wzmocnić tę sieć?

Przede wszystkim musimy zwiększyć przekroje przesyłowe, musimy budować magistrale, musimy rozbudowywać rozgałęzienia. Żeby korzystać z gazu, musi być zbudowana infrastruktura. Ta, która jest dotychczas, nie spełnia dzisiejszych warunków, które są potrzebne do rozbudowy. Jesteśmy przed rewolucją w tym zakresie, w zakresie połączenia naszego systemu gazowego z europejskim, więc jest wiele do zrobienia.

Musimy naprawdę szybko to robić - zwiększy to bezpieczeństwo naszego kraju. Musimy magazynować więcej gazu. To wszystko ma wpływ na bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju. Na pewno otwarcie w Świnoujściu terminalu LNG podniosło nasz poziom bezpieczeństwa, wzmocniło naszą pozycję przetargową w stosunku do głównego dostawcy - do Rosjan, go Gazpromu.


To się przekłada na konkretne pieniądze. Przykład Litwy jest budujący - co tam się stało?


Nastąpiła obniżka ceny gazu sieciowego. Gazprom obniżył cenę - według nieoficjalnych informacji jest to prawdopodobnie 40 proc. My też powinniśmy oczekiwać takiej obniżki. Mamy najwyższą w Europie cenę gazu - jest to sytuacja niekorzystna dla przemysłu, dla naszego społeczeństwa, dla naszej gospodarki. Energia powinna być tania. Żeby kraj się rozwijał gospodarczo, podstawowym warunkiem jest tania energia.


Nowy Jedwabny Szlak to też swego rodzaju magistrala, którą trzeba zbudować, żeby połączyć gospodarkę Chin z gospodarką Europy.


Jest to inicjatywa chińska, jest to inicjatywa - można powiedzieć - historyczna. Obejmuje bardzo dużo państw - w tej chwili uczestniczy w tym chyba 67 krajów. Jest rozłożona na 45 lat realizacji - to bardzo długo, jesteśmy dopiero na początku. Są już zgromadzone środki inwestycyjne, jest powołany bank, który zgromadził 100 miliardów dolarów na budowę infrastruktury, która ma połączyć Chiny z Europą.

Mówimy tutaj o połączeniu lądowym - głównie o infrastrukturze kolejowej. Główny nacisk położony jest na zwiększenie przewozu towarów drogą lądową, nie morską. Mamy tutaj zrobić taką super szybką magistralę, super efektywną, która będzie przemieszczała towary w dwóch kierunkach, po niskich kosztach, w krótkim czasie. Dzisiaj już osiągnęliśmy dużo, bo inicjatywa ta jest od 2013 r., mamy rok 2017 i już masa towarowa się przemieszcza. Ten czas przemieszczania się kontenerów skraca się - dzisiaj do Polski kontenery z Chin przyjeżdżają w ciągu 12 dni.

Kontener kosztuje w granicach 5000 dolarów - jest to wysoki koszt w porównaniu do transportu morskiego, który kosztuje jedną trzecią tej ceny, ale czas jego przemieszczania się to 35-40 dni. Czyli mamy trzykrotne obniżenie czasu logistyki, ale też ta cena jest wysoka i żeby ją obniżyć, musimy zbudować nowoczesną infrastrukturę. Jeżeli ona powstanie, to w tym momencie ruch lądowy naprawdę nabierze tempa.

W tym roku Chińczycy zapowiadają, że 1000 składów kolejowych z kontenerami przyjedzie do Europy. 1000 przyjedzie i 1000 odjedzie - jeżeli przełożymy to na 365 dni, to mamy prawie 3 składy kolejowe codziennie. Dzisiaj niektóre przejścia nam się zatykają -  np. główne przejście kolejowe Małaszewicze - Brześć już jest na skraju swoich możliwości technicznych. Do tej pory to przejście przesyłało towary masowe takie jak węgiel, ruda, która była importowana z Rosji, a dzisiaj przychodzą kontenery.


Czy już powinniśmy zacząć inwestować, przygotowywać się na wzmożony ruch towarów?


My mamy swoją specyfikę jako Polacy. Wszyscy wokół coś robią, działają, próbują, a my dużo mówimy, dużo jest inercji, czekania na to, jak sytuacja się rozwinie. Trochę przypomina mi to okres wejścia do Unii Europejskiej i pozyskania środków bezzwrotnych, kiedy te pierwsze lata troszeczkę przespaliśmy. I to się powtarza w tej chwili, jeżeli chodzi o inicjatywę chińską.


W co powinniśmy inwestować na Podlasiu, żeby móc skorzystać ze szlaku?


Powinniśmy przede wszystkim budować suche porty do przeładunku towarów. Jesteśmy na styku dwóch systemów kolejowych - systemu szerokotorowego i  normalnotorowego. Ten system wymaga fizycznie przełożenia z platformy kolejowej na torze szerokim na platformę kolejową na torze normalnotorowym. I do tego potrzebna jest infrastruktura, i wokół tego jest masa usług, masa miejsc pracy, i z tego są pieniądze. Jest wartość dodana, którą możemy tworzyć tutaj na Podlasiu.

Mamy dostęp do szerokiego toru, który wchodzi w głąb naszego kraju - powinniśmy jak najszybciej korzystać z tranzytu. Państwa, które korzystają z infrastruktury, miasta portowe, są bogate, dlatego że korzystają na przeładunku towarów. Tak samo budując suche porty, jesteśmy w stanie te korzyści ekonomiczne odnieść. Podlasie jest najbardziej zapóźnionym regionem Polski i jest to ogromna szansa, żeby zmienić nasze źródła korzyści ekonomicznych i w większym stopniu korzystać z tranzytu. Tranzyt jest naprawdę źródłem dobrobytu.

| red: zmj




Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS




prof. Włodzimierz Promiński, fot. Joanna Szubzda

prof. Włodzimierz Promiński

z Kwartetu Camerata
16.02.2018

Jeden z najwybitniejszych polskich zespołów kameralnych wystąpi w piątkowy wieczór w Białymstoku.

Piotr Domagała, fot. Joanna Szubzda

Piotr Domagała

dyrektor organizacyjny i kurator muzyczny festiwalu Podlasie SlowFest
16.02.2018

Prawie 15 tys. osób wzięło udział w pierwszej edycji festiwalu Podlasie SlowFest. Druga rozpocznie się w Supraślu 30 czerwca i potrwa do 12 sierpnia 2018 r.

dr Adam Adamowicz, fot. Joanna Szubzda

dr Adam Adamowicz

z Politechniki Białostockiej
16.02.2018

Na 10. Halowych Zawodach Modeli Latających w Białymstoku rywalizować będą dzieci i dorośli. Rekord na hali to około 60 sekund lotu z jednego wyrzutu.


prof. Piotr Banaszuk, fot. Joanna Szubzda

prof. Piotr Banaszuk

z Politechniki Białostockiej
16.02.2018

- Ubóstwo energetyczne jest faktem i w Polsce, i w naszym regionie - jest to sytuacja, w której obywatele wydają bardzo dużo własnego budżetu, więcej niż 10 proc., na to, żeby zaopatrzyć się w energię.

Robert Sadowski, fot. Monika Kalicka

Robert Sadowski

dyrektor Muzeum Wojska w Białymstoku
15.02.2018

- Pytania głównie będą koncentrować się na historii miasta, zahaczając o tegoroczny jubileusz - mówi Robert Sadowski.

Leszek Lulewicz, fot. Monika Kalicka

Leszek Lulewicz

dyrektorem Departamentu Infrastruktury i Transportu Podlaskiego
15.02.2018

"Staramy się optymalizować sieć połączeń, ale do ideału raczej nie dojdziemy. Mamy wiele uwarunkowań - finansowych, ale i technicznych" - mówi nasz gość.


dr Karolina Wierel, fot. Joanna Szubzda

dr Karolina Wierel

z Uniwersytetu w Białymstoku
14.02.2018

- To od nas zależy, czy święto zakochanych będzie miało charakter komercyjny, czy też będzie osobiste i niekoniecznie związane z materialnością.

Marcin Matejczuk i Wojciech Mojsak, fot. Monika Kalicka

Marcin Matejczuk i Wojciech Mojsak

organizatorzy biegu "Ultra Śledź"
13.02.2018

"Traktujemy tę imprezę jako zaproszenie do biegania ultra, 50 km czy 80 to jest dobry, delikatny wstęp".

Lech Magrel, fot. Monika Kalicka

Lech Magrel

dyrektor Departamentu Ochrony Środowiska PUM
13.02.2018

- W województwie podlaskim zinwentaryzowano przeszło 420 tys. ton wyrobów azbestowych, z tego pozostało do unieszkodliwienia 90% - mówi Lech Magrel.


Kamila Lićwinko, fot. Joanna Szubzda

Kamila Lićwinko

lekkoatletka
12.02.2018

- Najbardziej do kolekcji brakuje medalu olimpijskiego i najważniejszym priorytetem będzie teraz start w Tokio w 2020 r. - przyznaje zawodniczka Podlasia Białystok.

Marta Czauż, Piotr Pejko, Anna Łuniewska, Angelika Dorf, fot. Joanna Szubzda

Marta Czauż, Piotr Pejko, Anna Łuniewska i Angelika Dorf

organizatorzy i uczestnicy akcji Nowa Ty w 90 dni
12.02.2018

Projekt jest skierowany do kobiet, które marzą o smuklejszej sylwetce, lepszym zdrowiu i wyglądzie. - Zaważyła ciekawość i chęć zmiany - mówi jedna z uczestniczek.

10:10 z dzielnicowym, 12.02.2018, fot. Joanna Szubzda

10:10 z dzielnicowym

12.02.2018

Jakie zasady obowiązują pieszych i kierowców w strefach zamieszkania? Jakie są najczęstsze grzechy kierowców związane z parkowaniem w tych miejscach?


Ireneusz Mamrot, fot. Joanna Żemojda

Ireneusz Mamrot

trener Jagiellonii Białystok
12.02.2018

- Biorąc pod uwagę to, jakich pozyskaliśmy zawodników, uważam, że klub zrobił wszystko, żeby zespół był co najmniej tak samo silny.

Wojciech Fortuna, fot. Tomasz Kubaszewski

Wojciech Fortuna

złoty medalista z Igrzysk Olimpijskich w Sapporo w 1972 r.
9.02.2018

- W Zakopanem na każdej górce była skocznia terenowa, a ja jako 3-letni chłopak po raz pierwszy przypiąłem narty - wspomina Wojciech Fortuna.

Piotr Gliński, fot. Adam Dąbrowski

Piotr Gliński

wicepremier, szef resortu Kultury i Dziedzictwa Narodowego
9.02.2018

- Budowa w centrum miasta centrum kultury. Miasta zwłaszcza takie jak Łomża, powinny się rozwijać równomiernie, także poprzez kulturę. Centrum powinno żyć, to jest oferta kulturalna nowoczesna. Kultura jako element rozwoju miast.


Produkcja animacji "Twój Vincent", fot. Sławomir Wambier

Sławomir Warmbier

artysta pracujący przy animacji "Twój Vincent"
9.02.2018

- Jedną scenę, trwającą pół minuty, wykonywałem 5-6 miesięcy, na jedną minutę trzeba było zrobić 720 obrazów - opowiada artysta.

Jan Miłosz Zarzycki, fot. Adam Dąbrowski

Jan Miłosz Zarzycki

dyrektor Łomżyńskiej Filharmonii Kameralnej
9.02.2018

- Jest to ogromny zaszczyt i prestiż dla naszej instytucji, że minister kultury i dziedzictwa narodowego zdecydował się przejąć mecenat nad naszą kameralną filharmonią - mówi dyrektor ŁFK.

Jan Wołosik

były działacz na rzecz idei olimpijskiej
8.02.2018

"Oczywiście życzylibyśmy sobie, aby tych medali było jak najwięcej. Jednak to będzie bardzo trudne. Myślę, że sytuacja jaka nam się przydarzyła 4 lata temu, ona może się nie powtórzyć w ciągu najbliższych 100 lat" - mówi Jan Wołosik.




źródło: www.radio.bialystok.pl​

Polskie Radio Białystok Polskie Radio Białystok

      


Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok