Radio Białystok | Gość | prof. Adrian Chabowski - prorektor Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku

prof. Adrian Chabowski

prorektor Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku

6.11.2017, 08:51, akt. 12:04

- W centrach symulacji medycznych mamy możliwość powtórzenia, nagrania działania sytuacji z chorym i później odtworzenia przy ocenia - podkreśla prof. Chabowski.

Adrian Chabowski, fot. Monika Kalicka
Adrian Chabowski, fot. Monika Kalicka

Z prof. Adrianem Chabowskim rozmawia Lech Pilarski

Problemy z odsłuchem?

Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.


Dziś Dzień Otwarty w Centrum Symulacji Medycznej UMB. Będzie je można zwiedzać od 12:30 do 14:30. Zakupione fantomy i unity dentystyczne niemal idealnie odwzorowują prawdziwych pacjentów. O Centrum Symulacji Medycznej z prorektorem Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku profesorem Adrianem Chabowskim rozmawia Lech Pilarski.


Lech Pilarski: Na początek wyjaśnienie - fantomy to mniej więcej wiemy czym są, natomiast unity?

Unity - bardziej nazwa pasuje do unitów stomatologicznych czyli jednostek, gdzie nasi studenci kierunku lekarsko-dentystycznego będą uczyć się, w jaki sposób pewne wypełnienia, pewne zagadnienia zrobić w sposób praktyczny. Czyli unit odnosi się do kierunku lekarsko-dentystycznego, do stomatologii.


A fantom do medycznego?

Najczęściej tak, aczkolwiek są głowy fantomowe, gdzie będą odnosić się nie tylko do lekarskiego, ale pielęgniarstwo, położnictwo, ratownictwo. Głowy, które zawierają już szczęki z zębami będą dla stomatologii.


Te fantomy i unity są tak skomplikowane i tak wieloczęściowe, że mogą łączyć te specjalności.

Zdecydowanie tak. Natomiast jeszcze trzeba byłoby wprowadzić pojęcie symulatorów. Symulator to jest jeszcze bardziej złożona jednostka, symulator oznacza, że jest to praktycznie cały pacjent, który jest sterowany z dyżurki sterującej. Czyli jeszcze inny rodzaj fantomu. To się dzieje w czasie rzeczywistym, bo nasz kontroler z tej kontrolki ma możliwość podglądu czyli widzi, w jaki sposób zachowuje się symulator, fantom, w jaki sposób reaguje grupa studentów, studenci zadają pytania do tego symulatora, fantomu zbierając wywiad. 


On odpowiada?

Odpowiada de facto nasz kontroler, który ma podgląd, słyszy tę rozmowę. Tutaj pytania mogą być naprawdę bardzo różne. My musimy nauczyć tej rozmowy z pacjentem, co więcej musimy nauczyć naszego studenta, nie tylko rozmowy, ale wyciągnięcia istotnych informacji bez sugerowania odpowiedzi. Nie możemy sugerować pacjentowi, gdzie go boli, w jaki sposób go boli, bo sugerujemy od razu jednostkę chorobową. Nasz student ma w sposób obiektywny odkryć tę chorobę. 


Ale dlaczego jest taki problem, że musicie wprowadzać fantomy, unity, symulatory? Do tej pory, jak się przychodziło do Szpitala Klinicznego w Białymstoku, to wiadomo było, że pojawi się duża grupa studentów, zaczną człowieka "obracać" i uczyć się zawodu.


Po pierwsze - ponad 90% zajęć praktycznych klinicznych pozostaje w klinikach. Czyli to co było w szpitalu - w szpitalu zostaje. Natomiast około 5 do 10% tylko będzie prowadzonych w centrum symulacji medycznej. Dlatego, że w centrach symulacji medycznych mamy możliwość powtórzenia, mamy możliwość nagrania tej sytuacji. Czyli mamy tę rozmowę z symulatorem-pacjentem, mamy możliwość nagrania tego zachowania i później odtworzenia w pokoju, w którym oceniamy, rozmawiamy w jaki sposób to zostało przeprowadzone, co należałoby poprawić.


Czyli taki symulator może być też jednocześnie testem dla kandydata na lekarza?

W którymś momencie tak, bo w tej chwili mamy lekarski egzamin końcowy, który jest egzaminem czysto teoretycznym, testowym, natomiast nie mamy egzaminów klinicznych, praktycznych w takim znaczeniu strukturyzowanych, ściśle określonych, w ściśle określonych, specyficznych warunkach. W tym kierunku będziemy zmierzać, to będą właśnie pewne opisane scenariusze, dla wszystkich takie same na symulatorach medycznych. A z drugiej strony chcemy wprowadzić tego pacjenta symulowanego, który odgrywa rolę chorego i to jest też przepiękne zagadnienie. 

Te scenariusze to jest nauczenie się pewnej procedury postępowania, schematu postępowania. Bo jeżeli mówimy o stanach nagłych, a większość sytuacji to będą stany nagłe, to nasz student musi reagować - z całym szacunkiem - jak maszyna niejednokrotnie, czyli bez emocji, w sposób prawidłowy, szybki i tego ma się nauczyć właśnie na symulatorze.


Stąd między innymi te symulatory, które wiążą się z tymi sferami, czyli medycyną ratunkową.


Większość takich sytuacji - resuscytacji, to będą właśnie symulatory, ale żebyśmy też zrozumieli, że centrum symulacji medycznej, to nie tylko ta szybka pomoc. Jeżeli pomyślimy o grupie pacjentów symulowanych, standaryzowanych, naszych aktorów, to tam dla odmiany musimy się nauczyć empatii. Musimy się nauczyć tego, w jaki sposób te informacje wydobyć od pacjenta, ale będziemy się też uczyć, jak informacje - te szczególnie negatywne, niekorzystne - w jaki sposób przekazać. Niejednokrotnie lekarz musi przekazać informację negatywną pacjentowi, rodzinie pacjenta, a jednocześnie próbować przedstawić wszystkie możliwe opcje leczenia do wyboru dla tego pacjenta.

To pacjent decyduje, ale ma być świadomy decyzji czyli powinien umieć wybrać w sposób obiektywny, nieemocjonalny, a lekarz powinien w sposób nieemocjonalny przedstawić wszystkie możliwe dostępne opcje i ma to zrobić profesjonalnie. Tego będziemy uczyć, tego uczymy oczywiście, natomiast ta sytuacja z pacjentem symulowanym jest o tyle dobra, że pacjent symulowany, nasz aktor przedstawi po takiej roli swoje odczucia, czyli przedstawi w jaki sposób się czuł słysząc daną informację od naszych studentów - to zrobili dobrze, to nie było właściwe. Czyli mamy ten feedback z drugiej strony, coś czego w normalnych warunkach klinicznych nie jesteśmy w stanie uzyskać.


Kiedy otworzycie centrum symulacji reformy w służbie zdrowia?

Wszystkie jednostki uniwersytetów medycznych powinny to zrobić wtedy, bo sam Białystok nie da rady, żebyśmy zreformowali cały system.


Bo to też przypomina sytuację pacjenta, żywego, który funkcjonuje i na którym przeprowadza się operacje o nieznanych skutkach.


Zdecydowanie tak, natomiast to nie powinna być rola uniwersytetów, my powinniśmy ewentualnie doradzić co warto zrobić, jakie mamy opcje leczenia systemu, a już ministerstwo powinno sposób racjonalny podejść do tego, że te opcje są dobre, te opcje są złe, a te są śmiertelnym zagrożeniem. Tutaj raczej nie powinniśmy ingerować, a raczej widziałbym siebie jako takie ciało doradcze, a nie ratujące.

| red: mak




Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS




Dominik Sołowiej, fot. Monika Kalicka

Dominik Sołowiej

ze Stowarzyszenia "Szukamy Polski"
18.10.2018

"Przychodzi mnóstwo seniorów, uczniów ze szkół średnich, którzy chcą przebywać wśród ludzi, którzy czytają" - mówi Dominik Sołowiej.

Elżbieta Półkośnik, fot. Monika Kalicka

Elżbieta Półkośnik

z Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Białymstoku
18.10.2018

"Głównym celem Ogólnopolskiej Giełdy Projektów jest umożliwienie wymiany doświadczeń lokalnym liderom kultury" - mówi nasz gość.

Piotr Gliński, fot. Danuta Matloch

Piotr Gliński

wicepremier, minister kultury
18.10.2018

"Na naprawdę fajne rzeczy, takie które są bezdyskusyjne, to my wyściubimy zawsze jakieś pieniądze" - mówi minister kultury.


Jarosław Krawczyk, fot. Joanna Szubzda

Jarosław Krawczyk

z Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Białymstoku
17.10.2018

W czasie kończącego się właśnie sezonu pożarowego w Puszczy Białowieskiej leśnicy zanotowali największą od 12 lat liczbę pożarów. Ich przyczyną najczęściej są podpalenia i zaniedbania.

prof. Violetta Bielecka, fot. Joanna Szubzda

prof. Violetta Bielecka

17.10.2018

To okazja do wysłuchania m.in. "Tryptyku Rzymskiego" - poematu autorstwa Jana Pawła II. W Białymstoku odbędzie się koncert upamiętniający 40. rocznicę wyboru Polaka na papieża.

Izabela Zachowicz i Daniel Lasecki, fot. Joanna Szubzda

Izabela Zachowicz i Daniel Lasecki

z Kooperacji Flug
17.10.2018

Tematem spektaklu "Wilcze dzieci" są losy niemieckich sierot, które po drugiej wojnie światowej uciekały z Prus Wschodnich. Po stracie rodziców tysiące osieroconych dzieci błąkały się bez dachu nad głową. Wiele z nich miesiącami ukrywało się w lesie. Uciekały na Litwę.


dr Michał Klepka, fot. Joanna Szubzda

dr Michał Klepka

ze Szkoły Głównej Handlowej
17.10.2018

Kiedy możemy powiedzieć, że City jest Smart? Jak wygląda wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w polskich miastach?

Krystyna Kunicka, fot. Joanna Szubzda

Krystyna Kunicka

koordynatorka wystawy "ETNOdesign po podlasku"
16.10.2018

- Chcemy pokazać wzornictwo podlaskie, czyli wykorzystanie wzorów np. z tkaniny dwuosnowowej, z ręczników, z makatek. Wzornictwa tego można używać na torbach, saszetkach a nawet rowerach.

Piotr Duda

16.10.2018

- Jeżeli wiodąca działalność firmy związana jest z handlem, to nie może być tak, że sieci to wykorzystują i obchodzą przepisy i są w tym dniu instytucją, w której można odebrać przesyłki pocztowe. Polak potrafi, ale tak nie powinno się do tego podchodzić. Dlatego musimy to uszczelnić.


Piotr Półtorak, fot. Monika Kalicka

Piotr Półtorak

dyrektor Teatru Dramatycznego
15.10.2018

"Przedstawienie "Popiełuszko" okazało się ogromnym sukcesem, spotkało się z olbrzymim aplauzem, dobrym przyjęciem. Na spektaklu cisza, po - owacje na stojąco" - mówi dyrektor Teatru.

Łukasz Pogorzelski, fot. Monika Kalicka

Łukasz Pogorzelski

z Fundacji Okno na Wschód
15.10.2018

"Jako województwo podlaskie jesteśmy społeczeństwem z bardzo niedużą liczbą organizacji pozarządowych w skali kraju, zajmujemy 3-4 miejsce od końca" - mówi Łukasz Pogorzelski.

Katarzyna Gromadzka i Kamil Michałowski, fot. Monika Kalicka

10:10 z dzielnicowym

15.10.2018

"Po przeczytaniu atrakcyjnej oferty pracy, wydaje się nam, że to szansa na spełnienie marzeń. Sprawdźmy firmę, czy ona w ogóle istnieje" - ostrzega policja.


Katarzyna Polak

polonistka ze Szkoły Podstawowej nr 42 w Białymstoku
15.10.2018

"Nie każdą aktywność ucznia powinno się oceniać stopniem, gdyż jest to zwyczajnie niesprawiedliwe" - mówi nauczycielka - Katarzyna Polak.

Piotr Nesterowicz, fot. Joanna Szubzda

Piotr Nesterowicz

pisarz
14.10.2018

Jak zaczęła się praca nad powieścią "Jeremiasz"? O tym opowiada autor - Piotr Nesterowicz.

Marek Michalak, fot. Iza Serafin

Marek Michalak

Rzecznik Praw Dziecka
12.10.2018

Jest lepiej niż kilka lat temu, ale dorośli wciąż mają problemy z respektowaniem praw najmłodszych. Tak mówi kończący kadencję Rzecznik Praw Dziecka - Marek Michalak, który uczestniczył w Białymstoku w otwarciu Centrum Pomocy Dzieciom Stowarzyszenia Klanza.


Marek Jadeszko, fot. Joanna Szubzda

Marek Jadeszko

zastępca dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku
12.10.2018

Śluza Swoboda powstała blisko 200 lat temu. Jej długość to ponad 45 m. Pozwala pokonać różnicę poziomów 1,7 m w czasie około 18 minut. W sobotę zostanie oficjalnie otwarta po remoncie.

fot. Marcin Kapuściński

Beata Szydło

wicepremier
12.10.2018

- Kocham Polskę powiatową - mówi Beata Szydło

Andrzej Adamczyk, fot. Paweł Wądołowski

Andrzej Adamczyk

minister infrastruktury
12.10.2018

- Udało się podpisać umowę na ostatni odcinek Via Baltici od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa z Litwą. To nowoczesna droga, która pozwoli bezpiecznie poruszać się wszystkim uczestnikom ruchu - i w lokalnej komunikacji, i szczególnie w tranzycie.




źródło: www.radio.bialystok.pl​

Polskie Radio Białystok Polskie Radio Białystok

      


Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok