Radio Białystok | Gość | Krzysztof Pietras - z PKP PLK

Krzysztof Pietras

z PKP PLK

7.12.2017, 07:44, akt. 10:37

Rozpoczęliśmy prace w bieżącym roku na odcinku Sadowne - Czyżew. Prace są dosyć mocno już zaawansowane. Ich zakończenie przewidujemy na jesień 2019 r. - tak o modernizacji trasy Rail Baltica mówi Krzysztof Pietras.

Krzysztof Pietras, fot. Lech Pilarski
Krzysztof Pietras, fot. Lech Pilarski

Z Krzysztofem Pietrasem rozmawia Lech Pilarski

Do końca roku powinniśmy przejechać samochodem z Białegostoku do Ostrowi Mazowieckiej drogą ekspresową. Już zmodernizowano szlak kolejowy z Warszawy do Sadownego nad Bugiem. Rozpoczęto prace na odcinku do Czyżewa.

O tych inwestycjach i nie tylko z Krzysztofem Pietrasem z Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych rozmawia Lech Pilarski.


Lech Pilarski: W tym roku rozpoczęliście już modernizację trasy z Sadownego do Czyżewa, czyli wkraczacie do województwa podlaskiego. Jak długo potrwają tu prace i kiedy rozpoczniecie modernizację pozostałego odcinka z Czyżewa do Białegostoku?


Krzysztof Pietras: Rozpoczęliśmy prace w bieżącym roku, w sierpniu na odcinku Sadowne - Czyżew. Prace są dosyć mocno już zaawansowane. Ich zakończenie przewidujemy na jesień 2019 r.

Jednocześnie prowadzimy prace projektowe na odcinku od Czyżewa do Białegostoku. Zakończenie prac projektowych przewidujemy na czerwiec 2018 r. i ogłosimy przetarg na realizację prac budowlanych i planujemy podpisać umowę z wyłonionym wykonawcą w przetargu pod koniec 2018 r. z czasem realizacji do 2020 r. 


Wracając na ten odcinek Sadowne - Czyżew. To ogromna inwestycja ze względu na to, że trzeba będzie zbudować kolejny most na Bugu, bo do tej pory tylko jeden funkcjonował.

Tam zawsze trzeba było czekać w pociągu, żeby ktoś z naprzeciwka przejechał. Potem ten duży węzeł, czyli Małkinia - też do przebudowy.


Tak. Jeżeli chodzi o most, to myślę, że wiosną przyszłego roku już będziecie mogli Państwo zaobserwować pierwsze elementy konstrukcji stalowej.

Natomiast stacja Małkinia oczywiście będzie przebudowywana sukcesywnie, tak żeby w 2019 r. zostały uruchomione lokalne centrum sterowania. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, blokada samoczynna dwukierunkowa pozwoli na zwiększenie przepustowości tego odcinka.


No i potem od Czyżewa do Białegostoku. Kwestia w samym Białymstoku: przebudowy tegoż węzła. No bo przypomnijmy, że są stare urządzenia sterujące. Czeka także nas budowa nowego dworca, po tym rozebranym w Białymstoku w Starosielcach.


Tak, w Białymstoku przebudujemy praktycznie od podstaw całą stację. Od podstaw będą budowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

W tej chwili jeszcze dyskutujemy nad rozwiązaniami projektowymi, ale już praktycznie koncepcja jest wypracowana. Projekty powstają, natomiast oczywiście na tym etapie jeszcze trzeba je udoskonalić.


Czy będą mieli lepiej ci, którzy mają lęk przestrzeni, tzn. będą schodzili do tunelu, czy nadal będziemy pokonywali tory w Białymstoku chodząc po tych dużych estakadach?


Myślę, że wkroczyliśmy w XXI wiek z pełnym impetem i przejścia w poziomie szyn to już jest przeszłość na takich stacjach jak Białystok i będą oczywiście bezkolizyjne przejścia, przejazdy wybudowane w ramach tej inwestycji.


A wracając do budowy nowego dworca. Jest planowana taka budowa, bowiem Rail Baltica nie będzie przejeżdżać przez Białystok Główny.


Mówimy o nowym przystanku osobowym w Białymstoku. Proponowana nazwa to Zielone Wzgórze. Oczywiście, jak najbardziej będzie ten przystanek wybudowany. Czy on się będzie nazywał Zielone Wzgórze czy inaczej to jest jeszcze kwestia otwarta. Tutaj pewnie samorząd zdecyduje, jak ten przystanek ma się nazywać. Natomiast generalnie to poprawi komunikację na tej linii kolejowej w kierunku do Olsztyna, jak i do Warszawy.


Ale to oznacza, że pociągi międzynarodowe do Białegostoku mogą nie wjeżdżać?


Tak Panie redaktorze, mogą nie wjeżdżać, ale to nie znaczy, że nie będą wjeżdżać. Jest to wszystko kwestia organizacji ruchu, oczekiwań przewoźników i tego, jak oni to wszystko zaplanują. My jesteśmy otwarci na wszystkie propozycje i to co przewoźnik zdecyduje, my będziemy realizować.


Kiedy rozpocznie się modernizacja trasy od Białegostoku do Ełku?


Planujemy rozpoczęcie w 2020 roku.


Czyli zakończenie całej Rail Baltiki?


Musimy podzielić to na dwa etapy. Etap Warszawa - Białystok i Białystok - Ełk i dalej do granicy. Także ten pierwszy etap w mojej ocenie - efekty wymierne w rozkładzie jazdy powinny się uwidocznić w 2020-21. Natomiast reszta jest kwestią otwartą, bo tu jesteśmy na etapie przygotowań prac projektowych i pozyskiwania środków.


Czyli jeszcze nie wiadomo, kiedy się zakończy realizacja aż do Trakiszek, do granicy z Litwą?


Tzn. w tej chwili jesteśmy na etapie planowania. Ja nie chciałbym mówić, że to będzie np. 2025 r. czy może wcześniej, a może później. Bo to jeszcze wszystko przed nami. Zobaczymy co nam czas pokaże, jak pozyskamy środki na realizację tej inwestycji i na pewno będziemy ją realizować.


A na tym odcinku z Białegostoku do Ełku powstanie druga linia kolejowa?


Tak, jak najbardziej modernizacja ma to na celu, że chcemy zwiększyć przepustowość tego odcinka linii kolejowej, także budowa drugiego toru jest dla mnie czymś zupełnie normalnym i koniecznym do wykonania.


Jeszcze wracając do całego odcinka, a szczególnie z Białegostoku do Warszawy.

Ta modernizacja to nie tylko poprawa torowiska, ale także zbudowanie przejazdów kolejowych, różnych tuneli, wiaduktów no bo na tym odcinku sporo jest takich niebezpiecznych miejsc. 


Tak są miejsca niebezpieczne. Generalnie każde skrzyżowanie torów z drogą jest miejscem niebezpiecznym i tam gdzie ustalono, że będzie to wiadukt kolejowy czy wiadukt drogowy to będziemy je budować.

Tam, gdzie pozostawiamy przejazdy w poziomie szyn, będziemy budować urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które będą ostrzegać potencjalnych użytkowników drogi o zbliżającym się pociągu. Tam, gdzie trzeba - będą dodatkowe rogatki. Będziemy montować w torze urządzenia, które będą informować maszynistę o tym, czy dany przejazd czy rogatka została zamknięta czy nie.

Jeżeli jest usterka w urządzeniach, to maszynista będzie miał informację, że musi ograniczyć prędkość do 20 km/h i przejechać przez ten odcinek bezpiecznie.


Sygnalizujecie, że podniesiona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h. To przy odcinku kolejowym Białystok - Warszawa 184 km, dwie godziny to trochę dużo przy tej prędkości.


Tak Panie redaktorze, ten czas - w mojej ocenie będzie od 2 godz. do 1,5 godz. To wszystko zależy od tego, jak zostanie skonstruowany rozkład jazdy, jakie będzie oczekiwanie przewoźnika, ile będzie wymagał postojów dla tego pociągu i na jakich stacjach. I to będzie miało zasadniczy wpływ na czas przejazdu.


Kończąc, w 2021 będziemy jechali zmodernizowaną trasą z Warszawy do Białegostoku?


Jestem o tym przekonamy, że tak będzie.

| red: wsz




Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS




Paweł Mucha, fot. Marcin Gliński

Paweł Mucha

zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP
20.02.2018

Dlaczego prezydent Andrzej Duda chce zmienić konstytucję? Jak będzie wyglądało referendum dotyczące zmiany ustawy zasadniczej?

Andrzej Piliszek i Wojciech Kosikowski, fot. Monika Kalicka

10:10 z dzielnicowym

19.02.2018

Jak duży jest problem palenia śmieci w domowych piecach?

Dariusz Borowski, fot. Monika Kalicka

Dariusz Borowski

prawnik Zarządu Regionu Podlaskiego NSZZ Solidarność
19.02.2018

- Wg mnie powinien być zupełnie nowy kodeks pracy, stary jest nieczytelny dla pracowników i pracodawców - zaznacza prawnik.


prof. Włodzimierz Promiński, fot. Joanna Szubzda

prof. Włodzimierz Promiński

z Kwartetu Camerata
16.02.2018

Jeden z najwybitniejszych polskich zespołów kameralnych wystąpi w piątkowy wieczór w Białymstoku.

Piotr Domagała, fot. Joanna Szubzda

Piotr Domagała

dyrektor organizacyjny i kurator muzyczny festiwalu Podlasie SlowFest
16.02.2018

Prawie 15 tys. osób wzięło udział w pierwszej edycji festiwalu Podlasie SlowFest. Druga rozpocznie się w Supraślu 30 czerwca i potrwa do 12 sierpnia 2018 r.

dr Adam Adamowicz, fot. Joanna Szubzda

dr Adam Adamowicz

z Politechniki Białostockiej
16.02.2018

Na 10. Halowych Zawodach Modeli Latających w Białymstoku rywalizować będą dzieci i dorośli. Rekord na hali to około 60 sekund lotu z jednego wyrzutu.


prof. Piotr Banaszuk, fot. Joanna Szubzda

prof. Piotr Banaszuk

z Politechniki Białostockiej
16.02.2018

- Ubóstwo energetyczne jest faktem i w Polsce, i w naszym regionie - jest to sytuacja, w której obywatele wydają bardzo dużo własnego budżetu, więcej niż 10 proc., na to, żeby zaopatrzyć się w energię.

Robert Sadowski, fot. Monika Kalicka

Robert Sadowski

dyrektor Muzeum Wojska w Białymstoku
15.02.2018

- Pytania głównie będą koncentrować się na historii miasta, zahaczając o tegoroczny jubileusz - mówi Robert Sadowski.

Leszek Lulewicz, fot. Monika Kalicka

Leszek Lulewicz

dyrektorem Departamentu Infrastruktury i Transportu Podlaskiego
15.02.2018

"Staramy się optymalizować sieć połączeń, ale do ideału raczej nie dojdziemy. Mamy wiele uwarunkowań - finansowych, ale i technicznych" - mówi nasz gość.


dr Karolina Wierel, fot. Joanna Szubzda

dr Karolina Wierel

z Uniwersytetu w Białymstoku
14.02.2018

- To od nas zależy, czy święto zakochanych będzie miało charakter komercyjny, czy też będzie osobiste i niekoniecznie związane z materialnością.

Marcin Matejczuk i Wojciech Mojsak, fot. Monika Kalicka

Marcin Matejczuk i Wojciech Mojsak

organizatorzy biegu "Ultra Śledź"
13.02.2018

"Traktujemy tę imprezę jako zaproszenie do biegania ultra, 50 km czy 80 to jest dobry, delikatny wstęp".

Lech Magrel, fot. Monika Kalicka

Lech Magrel

dyrektor Departamentu Ochrony Środowiska PUM
13.02.2018

- W województwie podlaskim zinwentaryzowano przeszło 420 tys. ton wyrobów azbestowych, z tego pozostało do unieszkodliwienia 90% - mówi Lech Magrel.


Kamila Lićwinko, fot. Joanna Szubzda

Kamila Lićwinko

lekkoatletka
12.02.2018

- Najbardziej do kolekcji brakuje medalu olimpijskiego i najważniejszym priorytetem będzie teraz start w Tokio w 2020 r. - przyznaje zawodniczka Podlasia Białystok.

Marta Czauż, Piotr Pejko, Anna Łuniewska, Angelika Dorf, fot. Joanna Szubzda

Marta Czauż, Piotr Pejko, Anna Łuniewska i Angelika Dorf

organizatorzy i uczestnicy akcji Nowa Ty w 90 dni
12.02.2018

Projekt jest skierowany do kobiet, które marzą o smuklejszej sylwetce, lepszym zdrowiu i wyglądzie. - Zaważyła ciekawość i chęć zmiany - mówi jedna z uczestniczek.

10:10 z dzielnicowym, 12.02.2018, fot. Joanna Szubzda

10:10 z dzielnicowym

12.02.2018

Jakie zasady obowiązują pieszych i kierowców w strefach zamieszkania? Jakie są najczęstsze grzechy kierowców związane z parkowaniem w tych miejscach?


Ireneusz Mamrot, fot. Joanna Żemojda

Ireneusz Mamrot

trener Jagiellonii Białystok
12.02.2018

- Biorąc pod uwagę to, jakich pozyskaliśmy zawodników, uważam, że klub zrobił wszystko, żeby zespół był co najmniej tak samo silny.

Wojciech Fortuna, fot. Tomasz Kubaszewski

Wojciech Fortuna

złoty medalista z Igrzysk Olimpijskich w Sapporo w 1972 r.
9.02.2018

- W Zakopanem na każdej górce była skocznia terenowa, a ja jako 3-letni chłopak po raz pierwszy przypiąłem narty - wspomina Wojciech Fortuna.

Piotr Gliński, fot. Adam Dąbrowski

Piotr Gliński

wicepremier, szef resortu Kultury i Dziedzictwa Narodowego
9.02.2018

- Budowa w centrum miasta centrum kultury. Miasta zwłaszcza takie jak Łomża, powinny się rozwijać równomiernie, także poprzez kulturę. Centrum powinno żyć, to jest oferta kulturalna nowoczesna. Kultura jako element rozwoju miast.




źródło: www.radio.bialystok.pl​

Polskie Radio Białystok Polskie Radio Białystok

      


Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok