Radio Białystok | Gość | Krzysztof Pietras - z PKP PLK

Krzysztof Pietras

z PKP PLK

7.12.2017, 07:44, akt. 10:37

Rozpoczęliśmy prace w bieżącym roku na odcinku Sadowne - Czyżew. Prace są dosyć mocno już zaawansowane. Ich zakończenie przewidujemy na jesień 2019 r. - tak o modernizacji trasy Rail Baltica mówi Krzysztof Pietras.

Krzysztof Pietras, fot. Lech Pilarski
Krzysztof Pietras, fot. Lech Pilarski

Z Krzysztofem Pietrasem rozmawia Lech Pilarski

Do końca roku powinniśmy przejechać samochodem z Białegostoku do Ostrowi Mazowieckiej drogą ekspresową. Już zmodernizowano szlak kolejowy z Warszawy do Sadownego nad Bugiem. Rozpoczęto prace na odcinku do Czyżewa.

O tych inwestycjach i nie tylko z Krzysztofem Pietrasem z Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych rozmawia Lech Pilarski.


Lech Pilarski: W tym roku rozpoczęliście już modernizację trasy z Sadownego do Czyżewa, czyli wkraczacie do województwa podlaskiego. Jak długo potrwają tu prace i kiedy rozpoczniecie modernizację pozostałego odcinka z Czyżewa do Białegostoku?


Krzysztof Pietras: Rozpoczęliśmy prace w bieżącym roku, w sierpniu na odcinku Sadowne - Czyżew. Prace są dosyć mocno już zaawansowane. Ich zakończenie przewidujemy na jesień 2019 r.

Jednocześnie prowadzimy prace projektowe na odcinku od Czyżewa do Białegostoku. Zakończenie prac projektowych przewidujemy na czerwiec 2018 r. i ogłosimy przetarg na realizację prac budowlanych i planujemy podpisać umowę z wyłonionym wykonawcą w przetargu pod koniec 2018 r. z czasem realizacji do 2020 r. 


Wracając na ten odcinek Sadowne - Czyżew. To ogromna inwestycja ze względu na to, że trzeba będzie zbudować kolejny most na Bugu, bo do tej pory tylko jeden funkcjonował.

Tam zawsze trzeba było czekać w pociągu, żeby ktoś z naprzeciwka przejechał. Potem ten duży węzeł, czyli Małkinia - też do przebudowy.


Tak. Jeżeli chodzi o most, to myślę, że wiosną przyszłego roku już będziecie mogli Państwo zaobserwować pierwsze elementy konstrukcji stalowej.

Natomiast stacja Małkinia oczywiście będzie przebudowywana sukcesywnie, tak żeby w 2019 r. zostały uruchomione lokalne centrum sterowania. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, blokada samoczynna dwukierunkowa pozwoli na zwiększenie przepustowości tego odcinka.


No i potem od Czyżewa do Białegostoku. Kwestia w samym Białymstoku: przebudowy tegoż węzła. No bo przypomnijmy, że są stare urządzenia sterujące. Czeka także nas budowa nowego dworca, po tym rozebranym w Białymstoku w Starosielcach.


Tak, w Białymstoku przebudujemy praktycznie od podstaw całą stację. Od podstaw będą budowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

W tej chwili jeszcze dyskutujemy nad rozwiązaniami projektowymi, ale już praktycznie koncepcja jest wypracowana. Projekty powstają, natomiast oczywiście na tym etapie jeszcze trzeba je udoskonalić.


Czy będą mieli lepiej ci, którzy mają lęk przestrzeni, tzn. będą schodzili do tunelu, czy nadal będziemy pokonywali tory w Białymstoku chodząc po tych dużych estakadach?


Myślę, że wkroczyliśmy w XXI wiek z pełnym impetem i przejścia w poziomie szyn to już jest przeszłość na takich stacjach jak Białystok i będą oczywiście bezkolizyjne przejścia, przejazdy wybudowane w ramach tej inwestycji.


A wracając do budowy nowego dworca. Jest planowana taka budowa, bowiem Rail Baltica nie będzie przejeżdżać przez Białystok Główny.


Mówimy o nowym przystanku osobowym w Białymstoku. Proponowana nazwa to Zielone Wzgórze. Oczywiście, jak najbardziej będzie ten przystanek wybudowany. Czy on się będzie nazywał Zielone Wzgórze czy inaczej to jest jeszcze kwestia otwarta. Tutaj pewnie samorząd zdecyduje, jak ten przystanek ma się nazywać. Natomiast generalnie to poprawi komunikację na tej linii kolejowej w kierunku do Olsztyna, jak i do Warszawy.


Ale to oznacza, że pociągi międzynarodowe do Białegostoku mogą nie wjeżdżać?


Tak Panie redaktorze, mogą nie wjeżdżać, ale to nie znaczy, że nie będą wjeżdżać. Jest to wszystko kwestia organizacji ruchu, oczekiwań przewoźników i tego, jak oni to wszystko zaplanują. My jesteśmy otwarci na wszystkie propozycje i to co przewoźnik zdecyduje, my będziemy realizować.


Kiedy rozpocznie się modernizacja trasy od Białegostoku do Ełku?


Planujemy rozpoczęcie w 2020 roku.


Czyli zakończenie całej Rail Baltiki?


Musimy podzielić to na dwa etapy. Etap Warszawa - Białystok i Białystok - Ełk i dalej do granicy. Także ten pierwszy etap w mojej ocenie - efekty wymierne w rozkładzie jazdy powinny się uwidocznić w 2020-21. Natomiast reszta jest kwestią otwartą, bo tu jesteśmy na etapie przygotowań prac projektowych i pozyskiwania środków.


Czyli jeszcze nie wiadomo, kiedy się zakończy realizacja aż do Trakiszek, do granicy z Litwą?


Tzn. w tej chwili jesteśmy na etapie planowania. Ja nie chciałbym mówić, że to będzie np. 2025 r. czy może wcześniej, a może później. Bo to jeszcze wszystko przed nami. Zobaczymy co nam czas pokaże, jak pozyskamy środki na realizację tej inwestycji i na pewno będziemy ją realizować.


A na tym odcinku z Białegostoku do Ełku powstanie druga linia kolejowa?


Tak, jak najbardziej modernizacja ma to na celu, że chcemy zwiększyć przepustowość tego odcinka linii kolejowej, także budowa drugiego toru jest dla mnie czymś zupełnie normalnym i koniecznym do wykonania.


Jeszcze wracając do całego odcinka, a szczególnie z Białegostoku do Warszawy.

Ta modernizacja to nie tylko poprawa torowiska, ale także zbudowanie przejazdów kolejowych, różnych tuneli, wiaduktów no bo na tym odcinku sporo jest takich niebezpiecznych miejsc. 


Tak są miejsca niebezpieczne. Generalnie każde skrzyżowanie torów z drogą jest miejscem niebezpiecznym i tam gdzie ustalono, że będzie to wiadukt kolejowy czy wiadukt drogowy to będziemy je budować.

Tam, gdzie pozostawiamy przejazdy w poziomie szyn, będziemy budować urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które będą ostrzegać potencjalnych użytkowników drogi o zbliżającym się pociągu. Tam, gdzie trzeba - będą dodatkowe rogatki. Będziemy montować w torze urządzenia, które będą informować maszynistę o tym, czy dany przejazd czy rogatka została zamknięta czy nie.

Jeżeli jest usterka w urządzeniach, to maszynista będzie miał informację, że musi ograniczyć prędkość do 20 km/h i przejechać przez ten odcinek bezpiecznie.


Sygnalizujecie, że podniesiona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h. To przy odcinku kolejowym Białystok - Warszawa 184 km, dwie godziny to trochę dużo przy tej prędkości.


Tak Panie redaktorze, ten czas - w mojej ocenie będzie od 2 godz. do 1,5 godz. To wszystko zależy od tego, jak zostanie skonstruowany rozkład jazdy, jakie będzie oczekiwanie przewoźnika, ile będzie wymagał postojów dla tego pociągu i na jakich stacjach. I to będzie miało zasadniczy wpływ na czas przejazdu.


Kończąc, w 2021 będziemy jechali zmodernizowaną trasą z Warszawy do Białegostoku?


Jestem o tym przekonamy, że tak będzie.

| red: wsz




Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS




Wojciech Kosikowski, Wioletta Kwaśniewska, Tomasz Krupa, fot. Marcin Gliński

10:10 z dzielnicowym

11.12.2017

Jak nie dać się oszukać podczas robienia przedświątecznych zakupów?

Agnieszka Romaszewska-Guzy, fot. Marcin Gliński

Agnieszka Romaszewska-Guzy

dyrektor Biełsatu
11.12.2017

Nadająca z Polski i finansowana głównie przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych białoruskojęzyczna telewizja Biełsat istnieje już 10 lat.

Burmistrz Sejn Arkadiusz Nowalski, fot. Iza Kosakowska

Arkadiusz Nowalski

burmistrz Sejn
8.12.2017

Od trzech lat w biednych i zadłużonych Sejnach trwa swoista wojna na górze radnych z burmistrzem. Konsekwencje tej wojny ponoszą mieszkańcy miasta.


Piotr Bagniuk, fot. Marcin Gliński

Piotr Bagniuk

z Automobilklubu Podlaskiego
8.12.2017

9 grudnia odbędzie się 32. Impreza Samochodowa Barbórka 2017.

Gala wręczenia Nagrody im. Jerzego Giedroycia, Warszawa, 04.12.2017, foto: Archiwum Fundacji Villa Sokrates

Leon Tarasewicz

artysta, profesor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych
8.12.2017

Artysta z Podlasia, Leon Tarasewicz, został laureatem prestiżowej nagrody dziennika "Rzeczpospolita".

Dr Maciej Białous, fot. Marcin Gliński

dr Maciej Białous

socjolog z Uniwersytetu w Białymstoku
8.12.2017

Dla jednych zaskoczenie dla innych logika politycznych wydarzeń. Beata Szydło przestanie być premierem, a zastąpi ją prawdopodobnie Mateusz Morawiecki.


Krzysztof Pietras, fot. Lech Pilarski

Krzysztof Pietras

z PKP PLK
7.12.2017

Rozpoczęliśmy prace w bieżącym roku na odcinku Sadowne - Czyżew. Prace są dosyć mocno już zaawansowane. Ich zakończenie przewidujemy na jesień 2019 r. - tak o modernizacji trasy Rail Baltica mówi Krzysztof Pietras.

Hubert Gudalewski, fot. Wojciech Szubzda

Hubert Gudalewski

student Politechniki Białostockiej
7.12.2017

Jesteśmy na etapie budowie drugiego prototypu, który chcemy wprowadzić do sprzedaży - tak o projekcie HERMES, czyli hybrydowej przystawce do napędu wózka osoby niepełnosprawnej - mówi Hubert Gudalewski.

Artur Urbanowicz, fot. Tomasz Kubaszewski

Artur Urbanowicz

pisarz
7.12.2017

Pierwszy pomysł, żeby promować poprzez swoją twórczość Suwalszczyznę wypłynął z tego, że inny pisarz, w podobny sposób promuje Lubelszczyznę. Więc, ja uznałem, że suwalczanie nie gęsi i również swoją piękną ziemię mają - mówi Artur Urbanowicz.


Wojciech Tarasiuk, fot. Joanna Żemojda

Wojciech Tarasiuk

dyrektor podlaskiego oddziału Banku PKO BP
6.12.2017

Końcówka roku na podlaskim rynku mieszkaniowym zapowiada się bardzo spokojnie. Nie będzie wzlotów i upadków.

Angelika Kitlas, fot. Monika Kalicka

Angelika Kitlas

III wicemiss Polski
6.12.2017

- Tę chwilę będę pamiętała do końca życia, chciałam zajść jak najwyżej i jestem niesamowicie zadowolona z tytułu - mówi Angelika Kitlas.

Bohdan Paszkowski, fot. Monika Kalicka

Bohdan Paszkowski

wojewoda podlaski
6.12.2017

- Pierwsze zarządzenia zastępcze dotyczące dekomunizacji ulic będą wydane w przyszłym tygodniu - deklaruje wojewoda.


Jarosław Ławski, fot. Monika Kalicka

prof. Jarosław Ławski

z Katedry Badań Filologicznych "Wschód – Zachód" Uniwersytetu w Białymstoku
5.12.2017

- Zygmunt Gloger jest wartością regionalną i uniwersalną, ważną dla każdego Polaka, jako autor "Encyklopedii staropolskiej ilustrowanej", ale też postacią ważną dla Litwinów, Białorusinów i Ukraińców - podkreśla prof. Jarosław Ławski.

Jarosław Dworzański, fot. Marcin Gliński

Jarosław Dworzański

były członek PO
5.12.2017

- Na forach internetowych, na portalach społecznościowych, otrzymałem przynajmniej trzy propozycje zmiany szyldu - mówi Jarosław Dworzański.

Marian Maciejewski, fot. Marcin Gliński

Marian Maciejewski

dyrektor Biura Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego w Białymstoku
4.12.2017

Śnieg i śliskie ulice utrudniały w poniedziałek (04.12) jazdę po Białymstoku, kierowcy stali w długich korkach.


Urszula Mirończuk, fot. Monika Kalicka

Urszula Mirończuk

rzecznik prezydenta Białegostoku
4.12.2017

- Do dyspozycji w sezonie zimowym są 32 pługopiaskarki, wszystkie były dziś na ulicach Białegostoku, ponad 20 ciągników oczyszczało chodniki - mówi Urszula Mirończuk.

Niebieski Mikołaj Radia Białystok, fot. Monika Kalicka

Niebieski Mikołaj Radia Białystok

4.12.2017

W grudniu przygotowaliśmy dla słuchaczy konkurs z prezentami.

Paweł Andrulewicz, Adam Romanowicz i Wojciech Kosikowski, fot. Monika Kalicka

10:10 z dzielnicowym

4.12.2017

- W trudnych warunkach drogowych zawsze trzeba pamiętać o bezpieczeństwie - zarówno jeśli jesteśmy kierowcami, jak i pieszymi - apelują policjanci.




źródło: www.radio.bialystok.pl​