Radio Białystok | Gość | Piotr Fic - z Instytutu Innowacyjności

Piotr Fic

z Instytutu Innowacyjności

5.03.2018, 08:18, akt. 09:51

- Widać jak ogromnym wyzwaniem logistycznym jest Rail Baltica. Przysłuchując się chociażby przedstawicielom PKP PLK, widać, ile elementów trzeba wziąć pod uwagę, jak złożony jest to proces i od strony projektowej, i od strony prawnej, i od strony budżetowej, od strony konsultacji społecznych, od strony wzięcia pod uwagę głosów z różnych stron i połączenia tego z możliwościami finansowymi, logistycznymi - mówi Piotr Fic.

Piotr Fic, fot. Lech Pilarski
Piotr Fic, fot. Lech Pilarski

Z Piotrem Ficem rozmawia Lech Pilarski

1,5 miliarda euro kosztować będzie modernizacja polskiego odcinka Rail Baltica. Już teraz prace inwestycyjne wkraczają do województwa podlaskiego. Do 2020 roku Rail Baltica dotrze do Białegostoku. Zmieni to dostępność komunikacyjną stolicy Podlasia. Czy wpłynie to na biznes i rozwój? O tym z Piotrem Ficem z Instytutu Innowacyjności rozmawia Lech Pilarski.


Lech Pilarski: Wydawałoby się, że Rail Baltica powinna być już mocno zaawansowana, a jeszcze są organizowane spotkania konsultacyjne. Po co, skoro już wiadomo jak ta Rail Baltica będzie przebiegała.


Piotr Fic: Proszę sobie wyobrazić Rail Baltica jako nitkę torów, która łączy poszczególne punkty. Ona spełni swoją rolę wtedy, kiedy na trasie Rail Baltica w poszczególnych regionach lokalny biznes i społeczeństwo będzie miało dostęp do tej nitki, dzięki rozwiązaniom umożliwiającym się wpięcie i w związku z tym czerpanie pełnych korzyści z połączenia Rail Baltica. Spotkania, które odbyły się przy okazji projektu zleconego przez Komisję Europejską, tytuł tego badania: "Analiza przypadku biznesowego projektu Rail Baltica i utworzenie sieci przedsiębiorstw Rail Baltica w Estonii na Łotwie, Litwie, w Polsce i Finlandii" miały na celu i mają na celu zbieranie informacji i opinii od lokalnego biznesu i władz lokalnych, co jest potrzebne, żeby przy okazji realizacji głównego projektu mogło powstać właśnie w celu optymalnego wykorzystania sieci Rail Baltica dla lokalnych społeczeństw.


Bo Rail Baltica jest finansowana bezpośrednio z budżetu europejskiego. To jest taki specjalny mechanizm finansowy około 50 miliardów euro, natomiast tutaj chodzi o to, żeby jeszcze to spiąć z projektami lokalnymi, krajowymi, wojewódzkimi, powiatowymi i tak dalej. Czy dobrze rozumiem?


Tak jest. Nie wszystko co było dyskutowane w ramach spotkań realizowanych przy okazji projektu Komisji Europejskiej będzie finansowane przez Unię Europejską. Jest szereg programów lokalnych, regionalnych, szereg zagadnień, które się pojawiają w trakcie spotkań i okazuje się, że dotyczy to strategii dużo szerszej, niż tylko strategii związanej z Rail Baltica i na to są przeznaczane środki z innych budżetów. Natomiast rzeczywiście chodzi o optymalne wykorzystanie i tego co niesie ze sobą Rail Baltica i tego, co zgłaszają lokalni przedsiębiorcy i władze.


Co wynika z tych trzech dni spotkań? Takie główne wnioski.


Przede wszystkim, że widać jak ogromnym wyzwaniem logistycznym jest Rail Baltica. Przysłuchując się chociażby przedstawicielom PKP PLK, widać, ile elementów trzeba wziąć pod uwagę, jak złożony jest to proces i od strony projektowej, i od strony prawnej, i od strony budżetowej, od strony konsultacji społecznych, od strony wzięcia pod uwagę głosów z różnych stron i połączenia tego z możliwościami finansowymi, logistycznymi. 

Też mówiąc o Rail Baltica nie zapominajmy, że to nie chodzi tylko o połączenie kolejowe. Kolej i połączenia drogowe - one się przenikają. Dyskusja, która w jednym z miast się zaczęła, głównie od tematu przejazdów kolejowych kwestii wiaduktów, szybko pokazała, że Rail Baltica wywołuje przede wszystkim dyskusje w poszczególnych miejscowościach wokół transportu drogowego. 

Znowu, idąc dalej się nagle okazało, że poprzez połączenia drogowe i poprzez zwrócenie uwagi nie tylko na aspekty Rail Baltica związane z terenami Polski, ale również z przyszłościowymi i ewentualnym rozwiązaniami, gdzie trzeba brać pod uwagę również rozwiązania powstające nie tylko po stronie Litewskiej, ale również białoruskiej, to wszystko zaczyna być - można powiedzieć - warte rozważenia na poziomie strategicznym, dużo szerszym, który wychodzi poza obszar i tematykę Rail Baltica. 

I tu już widać, że inicjatywy typu Rail Baltica i lokalne dyskusje - bo pan pytał czemu to ma służyć skoro już coś zostało ustanowione - nie do końca tak jest. Prace projektowe cały czas trwają i przy okazji dyskusji, które są niezwykle istotne, bo kto lepiej wie jak nie przedsiębiorcy i władze lokalne z danego obszaru co jest potrzebne danemu obszarowi do rozwoju. One cały czas w istotny sposób mogą kontrybuować do rozwoju całej infrastruktury komunikacyjnej, a proszę pamiętać, że inwestycje tego rodzaju jak Rail Baltica czy w ogóle inwestycje kolejowe czy drogowe, one się realizują nie na przestrzeni krótkich lat, ale na przestrzeni 10 plus lat. W związku z tym to, co dzisiaj jest dyskutowane, będzie miało i może mieć istotny wpływ na strategie regionu, a może nawet strategie kraju na kolejne dziesięciolecia.


Bo Rail Baltica, Via Baltica to są idee, o których się mówiło w naszym województwie od wielu, wielu, wielu lat. I teraz okazuje się, że te idee zaczynają się materializować. Dodatkowa, bardzo konkurencyjna idea, która się pojawiła, to nowy Jedwabny Szlak. I teraz jest próba połączenia tych dwóch idei po to, żeby można było je optymalnie wykorzystać dla rozwoju województwa podlaskiego.


Tak jest. To zresztą widać po spotkaniach, że to, co jest z jednej strony realizowane w oparciu o już istniejące plany i to, co się pojawia jako kwestie zgłaszane przez lokalny biznes i lokalne władze, stanowi bardzo ważne uzupełnienie. Nam się wydaje, że jak dzisiaj się porozmawia o linii kolejowej, która ma 70 km, to co za problem wybudować 70 km. Pewnie rok i już kłopot z głowy. 


Mówimy tutaj o odcinku Białystok-Grodno. 


Na przykład. Natomiast w perspektywie działań związanych z infrastrukturą transportową jest szereg innych rzeczy, które trzeba wziąć pod uwagę. Więc jeżeli mówimy o idei, która gdzieś powstała, zaczęła się materializować, to myślę, że powinno być coraz więcej rozmów na ten temat, bo z kolei spotkania, które się odbyły, pokazały, że z jednej strony zainteresowanie lokalnego biznesu spotkaniami nie było duże, ale z drugiej strony prawdopodobnie trafiliśmy w moment, kiedy po długim okresie mówienia o planach, o ideach, pewne rzeczy zaczęły oglądać światło dzienne. 

I biznes jeszcze tego do końca nie wie. Dopiero na tych spotkaniach, z komentarzy lokalnego biznesu, mogliśmy wnioskować, że było to dla nich miłym zaskoczeniem, że dowiadują się konkretów. I w tej chwili, myślę, że kolejne spotkania, niekoniecznie organizowane przez nas czy w ramach projektu Komisji Europejskiej, ale organizowane przez PLK, organizowane przez władze lokalne, organizowane być może przez izby handlowe, one będą przyciągały coraz większą rzeszę lokalnego biznesu, bo będzie widać już o jakich konkretnych rozwiązaniach można rozmawiać, gdzie potencjalnie mogą być lokalizowane terminale intermodalne, które bocznice kolejowe mogą być rewitalizowane czy przywracanie do życia. A to są proszę pamiętać projekty, które nie są realizowane z budżetu państwa, tylko to są projekty, po które muszą sięgnąć i sfinansować je prywatni przedsiębiorcy. Oczywiście posiłkując się dotacjami osiągalnymi w danym obszarze i nadane cele, ale to muszą być projekty komercyjne.


Tak jak obiecywali ludzie odpowiedzialni za budowę Rail Baltica - ona zostanie zrealizowana. Obserwując szczególnie tę ostatnią rozmowę, dyskusje w Białymstoku, czy nie doszedł Pan do wniosku, że Rail Baltica to pół biedy, ale my potrzebujemy właśnie ten odcinek od Białegostoku do Kuźnicy? Też nam potrzeba odcinka od Czeremchy w stronę Gdańska. Czyli ta Rail Baltica niby wiąże coś, ale nasi przedsiębiorcy są zainteresowani trochę innymi szlakami, w które już nie inwestuje Unia Europejska.


Mam wrażenie, że to są lokalne potrzeby. Ja się cieszę, że temat, który akurat tu wyniknął z działań Komisji Europejskiej, przyczynił się do wybrzmienia tematu potrzeb lokalnego biznesu, lokalnych władz i społeczeństwa. Nie należy się spodziewać, że Unia za nas wszystko załatwi. Bardzo dobrze, że temat Rail Baltica powstaje, bo to on właśnie chyba mobilizuje lokalne społeczeństwa, władzę i przedsiębiorstwa do dyskusji, w jaki sposób wykorzystywać powstający, sponsorowany czy płacony przez Unię Europejską projekt. To chyba było głównym celem spotkań, które realizujemy i myślę, że jeżeli on wywołał takie rozmowy i w ten sposób lokalne władze i biznes podkreśliły istotę lokalnych rozwiązań, to znaczy, że te spotkania były potrzebne.

| red: sk




Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS




Tomasz Kulhawik, fot. Monika Kalicka

Tomasz Kulhawik

trener piłki nożnej
20.06.2018

"Stres związany z pierwszy meczem, duże oczekiwania kibiców - może to spętało nogi naszych zawodników".

Andrzej Ambrożej, fot. Monika Kalicka

Andrzej Ambrożej

były piłkarz Jagiellonii Białystok
20.06.2018

"Wszyscy jesteśmy rozczarowani. Można wygrać w kiepskim stylu, ale wygrać, ale przegrać w kiepskim stylu to podwójny ból głowy."

Mariusz Lisowski, fot. Marcin Mazewski

Mariusz Lisowski

były piłkarz, trener
20.06.2018

"Trochę się czułem zniesmaczony postawą naszych reprezentantów, zrobiło mi się smutno, że przegraliśmy 2:1."


Mirosław Dymek, fot. Monika Kalicka

Mirosław Dymek

były bramkarz Jagiellonii Białystok
20.06.2018

"Troszeczkę słabo zagraliśmy wczoraj, to nie był ten zespół, który oglądaliśmy wcześniej chociażby z Chile. Coś nie zagrało."

Grażyna Dworakowska, fot. Joanna Szubzda

Grażyna Dworakowska

dyrektorka Białostockiego Ośrodka Kultury
19.06.2018

Na Rynku Kościuszki Edyta Górniak i Grzegorz Hyży, w Forum Grzegorz Turnau, a w Ogrodach Branickich potańcówka miejska. Podczas Dni Białegostoku będzie też Jarmark Świętojański i Festiwal Orkiestr Dętych.

Anna Lach, fot. Joanna Szubzda

Anna Lach

szefowa bura festiwalu LALKA-NIE-LALKA
19.06.2018

Niemal 70 wydarzeń w pięć dni, ponad 200 gości z całej Europy, dwanaście szkół i siedem profesjonalnych teatrów - tak zapowiada się 9. Międzynarodowy Festiwal Szkół Lalkarskich.


Piotr Jankowski, fot. Joanna Szubzda

Piotr Jankowski

przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Białystok
19.06.2018

Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski już po raz czwarty nie dostał absolutorium od Rady Miasta za wykonanie budżetu.

Katarzyna Gromadzka, Mariusz Bierdzio, Rafał Kotowicz i Wojciech Kosikowski, fot. Monika Kalicka

10:10 z dzielnicowym

18.06.2018

Policja ostrzega przed zbyt atrakcyjnymi ofertami pracy wakacyjnej - to może być próba wyzysku albo handel organami.

Krzysztof Lenkiewicz i Rafał Lis, fot. Sylwia Krassowska

płk Rafał Lis i ppłk Krzysztof Lenkiewicz

dowódcy 18. BPR i 24. WOG
18.06.2018

"Zapraszamy wszystkich mieszkańców Białegostoku i okolic do spędzenia czasu w koszarach Pułku Rozpoznawczego i 25. Wojskowego Oddziału Gospodarczego".


Mateusz Tymura, fot. Monika Kalicka

Mateusz Tymura

rozmowa z animatorem kultury, reżyserem, prezesem Fundacji Teatr Latarnia
17.06.2018

"Już teraz można korzystać z rzeki w nowy sposób, przy okazji kontynuując pewien proces myślenia, żeby rzeka odzyskiwała swój naturalny rytm i charakter".

Józef Mozolewski, fot. Joanna Szubzda

Józef Mozolewski

przewodniczący podlaskiej "Solidarności"
15.06.2018

Józef Mozolewski ponownie został wybrany na przewodniczącego Zarządu Regionu Podlaskiego NSZZ "Solidarność".

Katarzyna Przedpełska, fot. Sylwia Krassowska

Katarzyna Przedpełska

dyrektor artystyczna klubu Jazzon
15.06.2018

"Polska scena jazzowa, szczególnie wśród młodych muzyków, kwitnie. Dlatego myślę, że jest to dobry moment, żeby otworzyć taki klub właśnie w Białymstoku" - mówi Katarzyna Przedpełska.


Tomasz Kleszczewski, fot. Sylwia Krassowska

Tomasz Kleszczewski

dyrektor programowy Polskiego Radia Białystok
15.06.2018

"W tym roku mieliśmy olbrzymi problem muszę przyznać, ale nie ze względu na ilość projektów, tylko na ich poziom - był tak wysoki, że po prostu nie byliśmy w stanie ustalić 20 laureatów, stąd jest 21" - mówi Tomasz Kleszczewski.

Lucy Lisowska, fot. Sylwia Krassowska

Lucy Lisowska

organizatorka Festiwalu Kultury Żydowskiej "Zachor - Kolor i Dźwięk"
15.06.2018

"Jestem naprawdę szczęśliwa, że nie tylko białostoczanie przychodzą tłumnie, przyjeżdżają także ludzie z okolic, z innych miast nasz festiwal" - mówi Lucy Lisowska.

Wojciech Koronkiewicz, fot. Sylwia Krassowska

Wojciech Koronkiewicz

kandydat na prezydenta Białegostoku z ramienia SLD
15.06.2018

Takie jest moje hasło: "prezydent zwykłych spraw" - mówi Wojciech Koronkiewicz.


Włodzimierz Czarzasty, fot. Sylwia Krassowska

Włodzimierz Czarzasty

szef SLD
14.06.2018

Wojciech Koronkiewicz będzie kandydował na stanowisko prezydenta Białegostoku z ramienia SLD. Ogłosił to w stolicy Podlasia szef SLD Włodzimierz Czarzasty.

Stefan Majewski

były reprezentant piłkarskiej reprezentacji Polski, medalista Mistrzostw Świata, trener
14.06.2018

Czy będą to bezpiecznie mistrzostwa, czy znane i podziwiane gwiazdy futbolu znów błysną na oczach świata, czy może pojawia się nowi bohaterowie murawy?

Maciej Białous, fot. Sylwia Krassowska

Maciej Białołus

socjolog z Uniwersytetu w Białymstoku
14.06.2018

"Mundial jest swego rodzaju świętem narodowym. Wspólnota narodowa to jest coś takiego, o czym tak naprawdę na co dzień nie myślimy, natomiast przy takich wydarzeniach jak mistrzostwa świata, jest to pewien pretekst do tego, żeby się spotkać, wspólnie kibicować, łatwiej jest nawiązywać ze sobą kontakty" - mówi dr Maciej Białołus.




źródło: www.radio.bialystok.pl​

Polskie Radio Białystok Polskie Radio Białystok

      


Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok