Radio Białystok | Gość | Piotr Fic - z Instytutu Innowacyjności

Piotr Fic

z Instytutu Innowacyjności

5.03.2018, 08:18, akt. 09:51

- Widać jak ogromnym wyzwaniem logistycznym jest Rail Baltica. Przysłuchując się chociażby przedstawicielom PKP PLK, widać, ile elementów trzeba wziąć pod uwagę, jak złożony jest to proces i od strony projektowej, i od strony prawnej, i od strony budżetowej, od strony konsultacji społecznych, od strony wzięcia pod uwagę głosów z różnych stron i połączenia tego z możliwościami finansowymi, logistycznymi - mówi Piotr Fic.

Piotr Fic, fot. Lech Pilarski
Piotr Fic, fot. Lech Pilarski

Z Piotrem Ficem rozmawia Lech Pilarski

1,5 miliarda euro kosztować będzie modernizacja polskiego odcinka Rail Baltica. Już teraz prace inwestycyjne wkraczają do województwa podlaskiego. Do 2020 roku Rail Baltica dotrze do Białegostoku. Zmieni to dostępność komunikacyjną stolicy Podlasia. Czy wpłynie to na biznes i rozwój? O tym z Piotrem Ficem z Instytutu Innowacyjności rozmawia Lech Pilarski.


Lech Pilarski: Wydawałoby się, że Rail Baltica powinna być już mocno zaawansowana, a jeszcze są organizowane spotkania konsultacyjne. Po co, skoro już wiadomo jak ta Rail Baltica będzie przebiegała.


Piotr Fic: Proszę sobie wyobrazić Rail Baltica jako nitkę torów, która łączy poszczególne punkty. Ona spełni swoją rolę wtedy, kiedy na trasie Rail Baltica w poszczególnych regionach lokalny biznes i społeczeństwo będzie miało dostęp do tej nitki, dzięki rozwiązaniom umożliwiającym się wpięcie i w związku z tym czerpanie pełnych korzyści z połączenia Rail Baltica. Spotkania, które odbyły się przy okazji projektu zleconego przez Komisję Europejską, tytuł tego badania: "Analiza przypadku biznesowego projektu Rail Baltica i utworzenie sieci przedsiębiorstw Rail Baltica w Estonii na Łotwie, Litwie, w Polsce i Finlandii" miały na celu i mają na celu zbieranie informacji i opinii od lokalnego biznesu i władz lokalnych, co jest potrzebne, żeby przy okazji realizacji głównego projektu mogło powstać właśnie w celu optymalnego wykorzystania sieci Rail Baltica dla lokalnych społeczeństw.


Bo Rail Baltica jest finansowana bezpośrednio z budżetu europejskiego. To jest taki specjalny mechanizm finansowy około 50 miliardów euro, natomiast tutaj chodzi o to, żeby jeszcze to spiąć z projektami lokalnymi, krajowymi, wojewódzkimi, powiatowymi i tak dalej. Czy dobrze rozumiem?


Tak jest. Nie wszystko co było dyskutowane w ramach spotkań realizowanych przy okazji projektu Komisji Europejskiej będzie finansowane przez Unię Europejską. Jest szereg programów lokalnych, regionalnych, szereg zagadnień, które się pojawiają w trakcie spotkań i okazuje się, że dotyczy to strategii dużo szerszej, niż tylko strategii związanej z Rail Baltica i na to są przeznaczane środki z innych budżetów. Natomiast rzeczywiście chodzi o optymalne wykorzystanie i tego co niesie ze sobą Rail Baltica i tego, co zgłaszają lokalni przedsiębiorcy i władze.


Co wynika z tych trzech dni spotkań? Takie główne wnioski.


Przede wszystkim, że widać jak ogromnym wyzwaniem logistycznym jest Rail Baltica. Przysłuchując się chociażby przedstawicielom PKP PLK, widać, ile elementów trzeba wziąć pod uwagę, jak złożony jest to proces i od strony projektowej, i od strony prawnej, i od strony budżetowej, od strony konsultacji społecznych, od strony wzięcia pod uwagę głosów z różnych stron i połączenia tego z możliwościami finansowymi, logistycznymi. 

Też mówiąc o Rail Baltica nie zapominajmy, że to nie chodzi tylko o połączenie kolejowe. Kolej i połączenia drogowe - one się przenikają. Dyskusja, która w jednym z miast się zaczęła, głównie od tematu przejazdów kolejowych kwestii wiaduktów, szybko pokazała, że Rail Baltica wywołuje przede wszystkim dyskusje w poszczególnych miejscowościach wokół transportu drogowego. 

Znowu, idąc dalej się nagle okazało, że poprzez połączenia drogowe i poprzez zwrócenie uwagi nie tylko na aspekty Rail Baltica związane z terenami Polski, ale również z przyszłościowymi i ewentualnym rozwiązaniami, gdzie trzeba brać pod uwagę również rozwiązania powstające nie tylko po stronie Litewskiej, ale również białoruskiej, to wszystko zaczyna być - można powiedzieć - warte rozważenia na poziomie strategicznym, dużo szerszym, który wychodzi poza obszar i tematykę Rail Baltica. 

I tu już widać, że inicjatywy typu Rail Baltica i lokalne dyskusje - bo pan pytał czemu to ma służyć skoro już coś zostało ustanowione - nie do końca tak jest. Prace projektowe cały czas trwają i przy okazji dyskusji, które są niezwykle istotne, bo kto lepiej wie jak nie przedsiębiorcy i władze lokalne z danego obszaru co jest potrzebne danemu obszarowi do rozwoju. One cały czas w istotny sposób mogą kontrybuować do rozwoju całej infrastruktury komunikacyjnej, a proszę pamiętać, że inwestycje tego rodzaju jak Rail Baltica czy w ogóle inwestycje kolejowe czy drogowe, one się realizują nie na przestrzeni krótkich lat, ale na przestrzeni 10 plus lat. W związku z tym to, co dzisiaj jest dyskutowane, będzie miało i może mieć istotny wpływ na strategie regionu, a może nawet strategie kraju na kolejne dziesięciolecia.


Bo Rail Baltica, Via Baltica to są idee, o których się mówiło w naszym województwie od wielu, wielu, wielu lat. I teraz okazuje się, że te idee zaczynają się materializować. Dodatkowa, bardzo konkurencyjna idea, która się pojawiła, to nowy Jedwabny Szlak. I teraz jest próba połączenia tych dwóch idei po to, żeby można było je optymalnie wykorzystać dla rozwoju województwa podlaskiego.


Tak jest. To zresztą widać po spotkaniach, że to, co jest z jednej strony realizowane w oparciu o już istniejące plany i to, co się pojawia jako kwestie zgłaszane przez lokalny biznes i lokalne władze, stanowi bardzo ważne uzupełnienie. Nam się wydaje, że jak dzisiaj się porozmawia o linii kolejowej, która ma 70 km, to co za problem wybudować 70 km. Pewnie rok i już kłopot z głowy. 


Mówimy tutaj o odcinku Białystok-Grodno. 


Na przykład. Natomiast w perspektywie działań związanych z infrastrukturą transportową jest szereg innych rzeczy, które trzeba wziąć pod uwagę. Więc jeżeli mówimy o idei, która gdzieś powstała, zaczęła się materializować, to myślę, że powinno być coraz więcej rozmów na ten temat, bo z kolei spotkania, które się odbyły, pokazały, że z jednej strony zainteresowanie lokalnego biznesu spotkaniami nie było duże, ale z drugiej strony prawdopodobnie trafiliśmy w moment, kiedy po długim okresie mówienia o planach, o ideach, pewne rzeczy zaczęły oglądać światło dzienne. 

I biznes jeszcze tego do końca nie wie. Dopiero na tych spotkaniach, z komentarzy lokalnego biznesu, mogliśmy wnioskować, że było to dla nich miłym zaskoczeniem, że dowiadują się konkretów. I w tej chwili, myślę, że kolejne spotkania, niekoniecznie organizowane przez nas czy w ramach projektu Komisji Europejskiej, ale organizowane przez PLK, organizowane przez władze lokalne, organizowane być może przez izby handlowe, one będą przyciągały coraz większą rzeszę lokalnego biznesu, bo będzie widać już o jakich konkretnych rozwiązaniach można rozmawiać, gdzie potencjalnie mogą być lokalizowane terminale intermodalne, które bocznice kolejowe mogą być rewitalizowane czy przywracanie do życia. A to są proszę pamiętać projekty, które nie są realizowane z budżetu państwa, tylko to są projekty, po które muszą sięgnąć i sfinansować je prywatni przedsiębiorcy. Oczywiście posiłkując się dotacjami osiągalnymi w danym obszarze i nadane cele, ale to muszą być projekty komercyjne.


Tak jak obiecywali ludzie odpowiedzialni za budowę Rail Baltica - ona zostanie zrealizowana. Obserwując szczególnie tę ostatnią rozmowę, dyskusje w Białymstoku, czy nie doszedł Pan do wniosku, że Rail Baltica to pół biedy, ale my potrzebujemy właśnie ten odcinek od Białegostoku do Kuźnicy? Też nam potrzeba odcinka od Czeremchy w stronę Gdańska. Czyli ta Rail Baltica niby wiąże coś, ale nasi przedsiębiorcy są zainteresowani trochę innymi szlakami, w które już nie inwestuje Unia Europejska.


Mam wrażenie, że to są lokalne potrzeby. Ja się cieszę, że temat, który akurat tu wyniknął z działań Komisji Europejskiej, przyczynił się do wybrzmienia tematu potrzeb lokalnego biznesu, lokalnych władz i społeczeństwa. Nie należy się spodziewać, że Unia za nas wszystko załatwi. Bardzo dobrze, że temat Rail Baltica powstaje, bo to on właśnie chyba mobilizuje lokalne społeczeństwa, władzę i przedsiębiorstwa do dyskusji, w jaki sposób wykorzystywać powstający, sponsorowany czy płacony przez Unię Europejską projekt. To chyba było głównym celem spotkań, które realizujemy i myślę, że jeżeli on wywołał takie rozmowy i w ten sposób lokalne władze i biznes podkreśliły istotę lokalnych rozwiązań, to znaczy, że te spotkania były potrzebne.

| red: sk




Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS




Helena Szuhalska, fot. Joanna Szubzda

Helena Szuhalska

pedagog, choreograf, instruktor tańca dawnego
23.09.2018

Helena Szuhalska - znakomity pedagog, choreograf, instruktor tańca dawnego. Znana jest jako popularyzator kultury polskiej. Jest przede wszystkim choreografem grupy tanecznej, kierownikiem artystycznym Zespołu Muzyki Dawnej "Capella Antiqua Bialostociensis", z którym to zespołem osiągnęła wiele sukcesów.

Joanna Jakubiuk, fot. Joanna Szubzda

Joanna Jakubiuk

autorka książki "Ziemniak"
23.09.2018

W swojej książce chce zmierzyć się z najbardziej niedocenianym warzywem - ziemniakiem.

Adam Woronowicz, fot. Monika Kalicka

Adam Woronowicz

aktor
21.09.2018

"Mój Białystok jest we mnie jako miasto przyjazne, otwarte ludziom, spokojne, bezpieczne. Miasto i w ogóle dzieciństwo kojarzy mi się z pogodnym czasem, radosnym bardzo" - mówi Adam Woronowicz.


Grażyna Dworakowska i Maciej Rant, fot. Monika Kalicka

Grażyna Dworakowska i Maciej Rant

z Białostockiego Ośrodka Kultury
21.09.2018

"To zachęta do jeszcze większej pracy. Skoro po 4 nominacjach dostaliśmy nagrodę, to moglibyśmy je dostawać co roku" - mówi Maciej Rant.

ks. Stanisław Gniedziejko, fot. Monika Kalicka

ks. Stanisław Gniedziejko

proboszcz parafii pw. Świętego Antoniego Padewskiego w Sokółce
21.09.2018

Uroczystości 98. rocznicy Bitwy Niemeńskiej będą wpisywać się w obchody 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę.

Łukasz Radziszewski, fot. Monika Kalicka

Łukasz Radziszewski

artysta wizualny i aktywista
21.09.2018

"Skomponowałem sieć kilkuset ludzi z każdej strefy czasowej, oni zgodzili się streamować wschody i zachody słońca tam, gdzie są" - opowiada artysta.


Tomasz Madras, fot. Monika Kalicka

Tomasz Madras

przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Rady Miejskiej w Białymstoku
21.09.2018

"Ważne jest to, żeby ta sprawa była nagłośniona, mieszkańcy miasta muszą wiedzieć jak się zarządza ich finansami" - mówi radny Tomasz Madras.

Bożena Kraśko, fot. Joanna Szubzda

Bożena Kraśko

muzyk, instruktor muzyczny
20.09.2018

- Bardzo trudno jest zainteresować młodzież muzyką dawną, ze względu na to, że nie ma tego w telewizji. Ale jak to poznają, to już jest na całe życie.

dr Marcin Zaborowski, fot. Lech Pilarski

dr Marcin Zaborowski

politolog z Uczelni Łazarskiego w Warszawie
20.09.2018

Sondaże wskazują, że PiS będzie mógł rządzić samodzielnie w trzech województwach, a w ogóle w ośmiu wygra wybory do sejmiku. Czy partia rządząca będzie w stanie sformować koalicje?


ks. Adam Anuszkiewicz, fot. Joanna Szubzda

ks. Adam Anuszkiewicz

kapelan zakładu poprawczego, egzorcysta
19.09.2018

"CHWDP, Chrystus Wam Daje Pokój" - tak rapuje białostocki ksiądz. - Nauczony doświadczeniem wielu lat stwierdziłem, że spróbuję troszkę zaszokować, wchodząc w sutannie w przestrzeń zła - mówi.

Anna Gawlik, fot. Joanna Szubzda

Anna Gawlik

inicjatorka imprezy "Wczoraj spotyka dziś"
19.09.2018

Pokaz mody ze strychu, modelki w strojach swoich babć, suknie ślubne nawet z lat 30. XX w. - taki pokaz mody szykuje się w Gródku.

Piotr Miałchowski, fot. Joanna Szubzda

Piotr Miałchowski

z Urzędu Komunikacji Elektronicznej
19.09.2018

Internauci mogą testować aplikację na komputery stacjonarne, która pozwoli sprawdzić prędkość łącza internetowego i wnieść reklamację, jeżeli szybkość transmisji danych jest wolniejsza niż w umowie z dostawcą.


Maciej Białous, fot. Sylwia Krassowska

dr Maciej Białous

socjolog z Uniwersytetu w Białymstoku
18.09.2018

- Kampania wyborcza bardzo przyspieszyła, w zasadzie z dnia na dzień. Coraz bardziej aktywni są kandydaci na radnych i na członków sejmiku wojewódzkiego. Myślę, że emocje wreszcie się podniosą.

Grzegorz Kuczyński, fot. Monika Kalicka

Grzegorz Kuczyński

prezes Fundacji Białystok Biega
17.09.2018

Ta sztafeta wzbudza zainteresowanie, bo to szalony pomysł. Pewnie będziemy pierwsi i jedyni na świecie, którzy coś takiego zrobią - mówi o sztafecie "100 km na stulecie" Grzegorz Kuczyński.

Emil Kalinowski, Maciej Zakrzewski, Wojciech Marcinkiewicz i Wojciech Kosikowski, fot. Monika Kalicka

10:10 z dzielnicowym

17.09.2018

Rozmawiamy o sukcesie podlaskich policjantów, para funkcjonariuszy z Białegostoku wygrała ogólnopolski turniej "Patrol roku".


prof. Wojciech Śleszyński, fot. Joanna Szubzda

prof. Wojciech Śleszyński

dyrektor Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku
17.09.2018

"O 12:00 zawyją syreny. Zatrzymajmy się na chwilę, przystańmy, zatrzymajmy nasze samochody, oddajmy w ten sposób cześć tym, którzy cierpieli i walczyli o niepodległą".

Marek Chojnowski, fot. Monika Kalicka

Marek Chojnowski

radny
14.09.2018

Odkąd jestem radnym Rady Miasta z ramienia PiS zawsze sprzeciwiałem się polityce pana Jurgiela - myślę, że to zaważyło głównie, że nie ma mnie na listach - mówi Marek Chojnowski.

Marek Gąsiorowski, fot. Sylwia Krassowska

Marek Gąsiorowski

bluesmen, dziennikarz Radia Białystok
14.09.2018

- Każdy instrumentalista, który chce grać jakąkolwiek muzykę, czy jazzową czy rockową, przede wszystkim musi zgłębić tajniki bluesa - mówi Marek Gąsiorowski.




źródło: www.radio.bialystok.pl​

Polskie Radio Białystok Polskie Radio Białystok

      


Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok