Radio Białystok | Patronaty | Beethoven i Berlioz w wykonaniu Orkiestry OiFP pod babtutą Wojciecha Michniewskiego

Beethoven i Berlioz w wykonaniu Orkiestry OiFP pod babtutą Wojciecha Michniewskiego

17.11.2017

Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza w piątek (17.11) o 19:00 na koncert mistrzów. Usłyszymy Uwerturę "Leonora III" op. 72b i III Koncert fortepianowy c-moll op. 37 Ludwiga van Beethovena oraz Symfonię fantastyczną op. 14 "Epizod z życia artysty" Hectora Berlioza w wykonaniu Orkiestry OiFP pod batutą Wojciecha Michniewskiego. Na fortepianie zagra Paweł Wakarecy.

Źródło: mat. org.
Źródło: mat. org.

Beethoven, tytan symfonii, sonaty fortepianowej, kwartetu smyczkowego, swojej jedynej operze, "Leonorze III", poświęcił najwięcej wysiłku i czasu. Przyczyną ciągłego niezadowolenia  Beethovena było źle napisane libretto, ale też zmagał się z nią przez dekadę ze względów osobistych: komponując śnił o kobiecie takiej jak Leonora. Ryzykując życie, przebrana za mężczyznę o symbolicznym imieniu Fidelio, zatrudniła się w więziennej twierdzy, w której przebywał jej mąż Florestan. Kluczowym momentem akcji dramaturgicznej "Fidelia" jest uratowanie bohatera przez księcia, którego przybycie obwieszcza z daleka (zza sceny) sygnał trąbki. Wśród czterech uwertur do "Fidelia", jakie tworzył wciąż nieusatysfakcjonowany Beethoven, trzecia "Leonora" jest podobnie spójna i przemawiająca pod względem dramaturgii jak jej poprzedniczka. Popularność "Leonorze III" przyniosła obrazowa fanfara trąbki  zaczerpnięta z muzycznej akcji opery. 

 III Koncert fortepianowy c-moll op. 37 powstał w ważnym momencie rozwoju stylu Beethovena, gdy trzydziestoletni debiutował jako symfonik. Utwór ten również "debiutował" w tej dziedzinie. Po raz pierwszy w historii gatunku, orkiestra została podniesiona do rangi równego partnera dla solowego instrumentu - dotąd pełniła drugoplanową rolę akompaniatora. Symfoniczny rozmach i potęga przejawia się także w partii fortepianu. Pod względem preromantycznego charakteru ma Koncert c-moll poprzednika. Podobny w wyrazie był Koncert d-moll Mozarta, grany przez Beethovena i opatrzony przezeń autorską wirtuozowską kadencją. Koncert c-moll Beethovena ma też podobny rysunek melodii jak Koncert c-moll Mozarta, przez co utwory te zdają się rodzeństwem.

Symfonię fantastyczną Berlioza spaja temat, określony przez niego terminem z dziedziny psychiatrii: idée fixe. Uporczywie powracająca melodia przypomina początkowo myśliwskie zawołanie rogu, narasta, zmieniając się w motywy-westchnienia, zamyka salonową kodą. Całość symfonii charakteryzuje się zmieniającym się pejzażem instrumentalnym (każdy rozdział ma inna obsadę) i coraz dalszym zagłębianiem się w świat fantastyki.

(z omówienia programu Magdaleny Gajl)

 

 


Piątek (17.11) - 19:00

Sala koncertowa przy ul. Podleśnej 2 w Białymstoku.


Ludwig van Beethoven (1770–1827)

Uwertura "Leonora III" op. 72b


Ludwig van Beethoven (1770–1827)

III Koncert fortepianowy c-moll op. 37

1. Allegro con brio

2. Largo

3. Rondo. Allegro


Hector Berlioz (1803–1869)

Symfonia fantastyczna op. 14 "Epizod z życia artysty"

1. Rêveries - Passions (Marzenia - Namiętności) - Largo. Allegro agitato e appasionato assai

2. Un Bal (Bal) - Allegro non troppo

3. Scène aux champs (Wśród pól) - Adagio

4. Marche au supplice (Marsz na miejsce stracenia) - Allegretto non troppo

5. Songe d’une nuit de sabbat (Sen o sabacie czarownic) - Larghetto. Allegro

 

Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej

Wojciech Michniewski dyrygent

Paweł Wakarecy fortepian

 

Wojciech Michniewski

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie, gdzie studiował dyrygenturę w klasie S. Wisłockiego (dyplom z wyróżnieniem), teorię muzyki (dyplom z  wyróżnieniem) oraz kompozycję u A. Dobrowolskiego. Kompozytor oraz dyrygent bardzo wszechstronny (symfonika, opera; repertuar od  klasycznego po najnowszy). W latach 70. wraz z K. Knittlem i E. Sikorą utworzył grupę kompozytorską KEW. Jego utwór "Szeptet" na 2 soprany, 2  mezzosoprany, 2 alty i kulturystę (1973) zdobył w 1975 r. nagrodę włoskiego Radia i Telewizji "Premio RAI".

Od 1991 r. dyryguje wyłącznie gościnnie. Nadal chętnie współpracuje z czołowymi polskimi zespołami - Filharmonią Narodową, Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Pozostaje w bliskim związku z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdzie przygotował muzycznie m.in. liczne prapremiery i prawykonania. W ostatnich latach był także kierownikiem muzycznym polskich prawykonań oper w Operze Wrocławskiej, Teatrze Wielkim w Łodzi czy w Sali UNESCO w Paryżu z zespołem Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

Dokonał wielu nagrań  płytowych, radiowych i telewizyjnych, z których wiele nagrodzonych  zostało Nagrodami Muzycznymi Fryderyk, a nagranie DVD "Madame Curie" E. Sikory otrzymało nagrodę Orfeusza przyznawaną przez francuską Académie du Disque Lyrique (2013). Koncertował we wszystkich niemal krajach  Europy, w Azji, Ameryce Północnej i Południowej.

 

Paweł Wakarecy

Z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w klasie fortepianu prof. K. Popowej-Zydroń. Wcześniej uczeń Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Toruniu w klasie fortepianu mgr E. Skarżewskiej.

Laureat licznych ogólnopolskich i międzynarodowych  konkursów pianistycznych dla dzieci i młodzieży. Zdobywca nagród  specjalnych na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2007), finalista Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Darmstadt (2009).

W 2010 r. zdobył Wyróżnienie oraz Nagrodę Specjalną dla najlepszego Polaka na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie. Koncertował w wielu  miastach Polski, m. in. dwukrotnie na Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, na Festiwalu "Chopin i Jego Europa" w Warszawie, na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, jak również za granicą - w  Niemczech, Szwecji, Rosji, Bułgarii, Francji, Szwajcarii, Anglii, Belgii, Norwegii, we Włoszech, w Chinach, Japonii oraz Chile.

W 2012 r. odbył tournée koncertowe po Ukrainie wraz z Orkiestrą Kameralną  Polskiego Radia "Amadeus" oraz wystąpił z recitalem w Moskwie. W 2013 r. zadebiutował w Konzerthaus w Wiedniu, wystąpił z recitalem w klasztorze w Valldemossie na Majorce, w Bibliotece Polskiej w Paryżu, a także w Nohant.

źródło: OiFP | red: wsz

Patronat medialny: Polskie Radio Białystok



Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS







Do pobrania Zestaw formatów loga Polskiego Radia Białystok w pliku .zip



FORMULARZ UBIEGANIA SIĘ O PATRONAT MEDIALNY POLSKIEGO RADIA BIAŁYSTOK
Wypełnione formularze prosimy przesyłać na adres: promocja@radio.bialystok.pl
WYPEŁNIJ FORMULARZ ONLINE




FORMULARZ KONCERTÓW ŻYCZEŃ
WYPEŁNIJ FORMULARZ ONLINE

23 listopada 2017

Źródło: mat. org.

24 listopada 2017

Źródło: OiFP



źródło: www.radio.bialystok.pl​