Radio Białystok | Wiadomości | Białystok: O edukacji kulturalnej w szkołach - konferencja

Białystok: O edukacji kulturalnej w szkołach - konferencja

24.10.2014, 23:37, akt. 23:37

Fot. Katarzyna Cichoń
Fot. Katarzyna Cichoń


0:00
0:00
Konferencja "Artysta wraca do szkoły" - relacja Doroty Sokołowskiej | Pobierz plik.


Problemy z odsłuchem?

Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.

Szersza współpraca instytucji kultury i szkół, a także zwiększenie świadomości, że edukacja kulturalna jest ważnym czynnikiem w rozwoju uczniów - to postulaty uczestników dwudniowej konferencji "Sztuka edukacji. Artysta wraca do szkoły", która w piątek (24.10) zakończyła się w Białymstoku.

Konferencję zorganizowano w Galerii Arsenał. Wzięli w niej udział nauczyciele plastyki i muzyki, edukatorzy, animatorzy oraz artyści.

To druga tego typu konferencja; pierwsza odbyła się rok temu w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, a zainicjował ją resort kultury. Celem przedsięwzięcia jest zapoznanie się dwóch środowisk: kultury i oświaty. W tym roku podjęto też temat artystów, którzy uczą w szkole.

Jak mówiła dyrektorka departamentu edukacji kulturalnej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Anna Wotlińska, chodzi o zbliżenie tych dwóch środowisk, co jest pierwszym krokiem do współpracy międzyresortowej, czyli resortu kultury z resortem oświaty. Jak zauważyła, do tej pory te dwa resorty "były od siebie bardzo oddalone".

Na konferencji różne instytucje kultury, a także nauczyciele ze szkół prezentowali projekty, które wspólnie zrealizowali bądź realizują. Prelegenci podkreślali, że wspólne działania są bardzo potrzebne, bo dzięki temu mogą się inspirować, a także przedstawiać swoje potrzeby. Zwracali też uwagę, że lekcje plastyki i muzyki są bardzo często marginalizowane w szkołach.

Jedna z organizatorek konferencji, Magdalena Godlewska-Siwerska z Galerii Arsenał w Białymstoku powiedziała, że problemem, o którym mówiło bardzo wiele osób, jest organizacja czasu zajęć, które przeważnie trwają jedną godzinę lekcyjną w tygodniu. Dodała, że lepszym rozwiązaniem byłoby organizowanie takich zajęć raz w miesiącu po kilka godzin, dzięki czemu uczniowie mogliby korzystać np. z programów edukacyjnych w galerii.

Na konferencji przedstawiono też wyniki badań "Plastyka i muzyka w polskich szkołach". Wynika z nich, że w większości szkół panuje instrumentalne podejście do nauczania tych przedmiotów. Socjolog prof. Marek Krajewski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu zauważył, że podstawowym problemem jest to, iż dyrekcja szkoły często nie wie, po co są takie zajęcia w szkole. Jak podkreślił, problemem są też nauczyciele - z badań wynika, że 30 proc. badanych nie miało kompetencji (nie ukończyło kierunkowych szkół) do nauczania artystycznych przedmiotów.

Krajewski powiedział, że barierą w prowadzeniu zajęć jest też infrastruktura szkolna - brakuje pracowni plastycznych czy instrumentów muzycznych. Zdaniem socjologa "niski status muzyki i plastyki" należy poprawić edukacją nauczycieli i zwiększeniem ich kompetencji, organizowaniem szkoleń dla dyrekcji szkoły, aby pokazać im, jak ważne i rozwijające są te przedmioty. Trzecią grupą, którą należałoby włączyć w proces edukacji, są - w ocenie Krajewskiego - rodzice, którzy "jako pierwsi kształtują w dzieciach podejście do sztuki i kultury". (PAP, oprac. zmj)


PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z iOS

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z Androidem

Przeczytaj, zanim skomentujesz



ZNAJDŹ NAS





REKLAMA
OiFP RESPIRO DUO, MUZYCZNE OBLICZA KOBIETY

REKLAMA
OiFP PORANEK MŁODEGO MELOMANA

REKLAMA
OiFP PAJACE / RYCERSKOŚĆ WIEŚNIACZA, R. LEONCAVALLO / P. MASCAGNI







fot. Marcin Mazewski
15.04.2024, 16:55, akt. 16:58

Koniec sezonu na białostockim lodowisku









źródło: www.radio.bialystok.pl

Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok