Radio Białystok | Wiadomości | Jak szybko dochodzą opłaty za rachunki? - eksperyment dziennikarzy Radia Białystok
Czy opłacenie rachunku w ostatnim dniu terminu na nim wskazanym gwarantuje, że nie zostaniemy obciążeni dodatkowymi kosztami w postaci odsetek? Niekoniecznie, co udowodnili nasi dziennikarze Andrzej Ryczkowski i Kamil Kalicki. Radiowy eksperyment polegał na dokonaniu wpłat w wysokości 1 zł, na rachunek Polskiego Radia Białystok. Dziennikarze zrobili to na trzy sposoby: internetowym przelewem bankowym, na poczcie i w instytucji finansowej. Celem była ocena szybkości wpłynięcia pieniędzy na konto i dodatkowe koszty, które trzeba ponieść za wykonanie operacji. Wszystkie płatności zostały zrealizowane do godziny 13:00. Opłaty przez Internet docierają do odbiorców najszybciej Najszybciej, bo jeszcze tego samego dnia, o 16:51 do odbiorcy trafiły pieniądze wpłacone przez Internet. Wykonanie przelewu okazało się najprostsze (gdyż nie trzeba było wychodzić z domu) i najtańsze (przelew był bezpłatny). Wpłaty dokonane na poczcie i w instytucji finansowej dotarły do odbiorcy dopiero następnego dnia, koszt dodatkowy opłacenia w tej formie wyniósł odpowiednio 3,50 i 2,30 zł. To, że pieniądze wpłynęły dzień po naszej wpłacie jest zgodne z ustawą o usługach płatniczych, która - jak mówi Marcin Jaworski z biura Rzecznika Finansowego - jasno precyzuje, że pieniądze muszą dotrzeć do odbiorcy najpóźniej następnego dnia roboczego po zleceniu wpłaty. To oznacza, że jeśli rachunek opłacimy w piątek (i taką datę będziemy mieli na potwierdzeniu) pieniądze mogą dotrzeć do odbiorcy w poniedziałek. Jest to związane m.in. ze sposobami rozliczeń międzybankowych. Jak mówi ekonomista Zbigniew Sulewski, obecnie przelewy dochodzą tak szybko, że nie wchodzą w grę opóźnienia w płatnościach związane z chęcią zarobku instytucji finansowych np. na inwestycjach krótkoterminowych. Jeśli z winy banku, czy agencji finansowej pieniądze nie dotrą na czas (a więc nie w dniu wpłaty, a do końca następnego dnia roboczego) i z tego powodu poniesiemy jakąś stratę, to możemy złożyć roszczenie ojej wyrównanie do instytucji, za pośrednictwem której opłacaliśmy rachunek. W każdej sprawie spornej można zwrócić się z pomocą do rzeczników konsumentów lub do rzecznika finansowego w Warszawie. (kk, ar/mak) Zobacz też: Zmiana czasu na zimowy - eksperyment dziennikarzy Radia Białystok Czym się obudzić? - eksperyment dziennikarzy Radia Białystok