Radio Białystok | Wiadomości | Debata na temat wykorzystania trasy kolejowej Rail Baltica

Debata na temat wykorzystania trasy kolejowej Rail Baltica

28.02.2018, 16:19, akt. 16:34

Międzynarodowa trasa kolejowa Rail Baltica, oprócz poprawy sytuacji transportowej ma także służyć rozwojowi gospodarczemu regionów, potrzebne są jednak do tego dodatkowe inwestycje np. w logistyce - wynika z debaty, która odbyła się w środę (28.02) w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku.

Foto: Monika Kalicka
Foto: Monika Kalicka

Konsultacje ws. inwestycji

Instytut Innowacyjności Polska sp. z o.o., na zlecenie Komisji Europejskiej zorganizował konsultacje z samorządami, przedsiębiorcami, przewoźnikami, by można było planować takie inwestycje.

- W środę dyskutowano o tym w Białymstoku, we wtorek takie spotkania odbyły się również w Suwałkach i Ełku, w listopadzie 2017 r. na Mazowszu w ramach VII Kongresu Kolejowego - poinformował Piotr Fic z Instytutu Innowacyjności.

- Przedsiębiorcy mówią głównie o tym, by powstały miejsca, gdzie będą przeładowywane towary z transportu drogowego na kolejowy - powiedział Fic. - To dotyczy terminali intermodalnych i wykorzystania bocznic kolejowych - dodał. Inwestycje te mieliby realizować, także dzięki dotacjom, prywatni przedsiębiorcy.

Międzynarodowa trasa kolejowa

Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa z Berlina, przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce jej modernizacja obejmuje 341 km, od Warszawy przez Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.

Jakub Siwiński z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu DG MOVE mówił, że projekt modernizacji międzynarodowej linii kolejowej E75 Rail Baltica jest obecnie jedną z sześciu najważniejszych inwestycji transportowych w UE, ważnym, brakującym odcinkiem w komunikacji krajów nadbałtyckich z Europą Zachodnią w sieci TEN-T, ważnym połączeniem z punktu widzenia transportu w Europie.

Siwiński podkreślał, że w Rail Baltica chodzi nie tylko o lepszą mobilność czy dostępność komunikacyjną, ale także o pobudzenie rozwoju gospodarczego poprzez tworzenie nowych, dodatkowych możliwości dla biznesu w UE. Mówił, że Rail Baltica powinna dać "impuls gospodarczy", podnieść konkurencyjność firm i przenieść część ruchu tranzytowego, zwłaszcza przewozu ładunków do krajów nadbałtyckich z dróg na tory, handel powinien się rozwijać. Podał, że np. w 2015 r. odcinkiem drogi krajowej nr 8 Szypliszki-granica z Litwą przejeżdżało 8,5 tys. samochodów na dobę, z czego dwie trzecie to ciężarówki.

Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju

Przedstawiciel KE przypomniał, że w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, północna część województwa podlaskiego oraz wschodnia województwa warmińsko-mazurskiego są wymienione wśród najsłabiej skomunikowanych i najmniej dostępnych komunikacyjnie w kraju.

Marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński mówił, że samorząd województwa jest "mocno" zainteresowany wszystkimi inwestycjami w drogi i koleje. - Rail Baltica to kluczowe połączenie dla nas - mówił Leszczyński.

- Wokół tej trasy powinny powstać możliwości rozwoju infrastruktury logistycznej przede wszystkim. Wiemy też, że za wschodnią granicą trwają prace drogowe, kolejowe i w logistyce - mówił Leszczyński i dodał, że zarówno rząd jak i samorząd powinny myśleć i planować rozwiązania, po to - by, jak to określił, "czasem nie przespać" tej sytuacji zarówno z punktu widzenia regionu jak i kraju. - Na transporcie można zarobić, a przy transporcie mogą powstać firmy i miejsca pracy - mówił marszałek.

Marszałek podkreślał, że szybkie połączenie kolejowe Białegostoku z Warszawą jest ważne komunikacyjnie dla województwa podlaskiego. Mówił, że zarówno Rail Baltica, jak i powstająca droga S8 Via Baltica mają istotne znaczenie dla rozwoju regionu. Dodał do tego również połączenia do granicy z Białorusią.

Przedstawiciele PKP PLK, które odpowiada za realizację Rail Baltica, przypomnieli, że cała trasa od Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach powinna być gotowa do 2025 r.

Przypomniano, że dotychczas z UE z programu CEF ("Connecting Facility Europe" czyli "Łącząc Europę") na Rail Baltica od Warszawy do Ełku ma pochodzić 800 mln euro - poinformował Jakub Siwiński z KE.

źródło: PAP | red: mag

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z iOS

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z Androidem

Przeczytaj, zanim skomentujesz

ZOBACZ TEŻ:


Nowy most na Bugu ułatwi podróż pociągiem do Warszawy

7.02.2018, 15:34

Trwa budowa mostu kolejowego na Bugu w Małkini. To część inwestycji na międzynarodowej trasie Rail Baltica.


Będzie szybciej i bezpieczniej – umowa na projekt modernizacji linii kolejowej Ełk-Trakiszki podpisana

29.12.2017, 14:52

Krótsze podróże oraz sprawny przejazd pociągów towarowych na trasie Rail Baltica - to efekt podpisanej w piątek (29.12) umowy na projekt modernizacji linii kolejowej Ełk-Trakiszki. Trasa zostanie przebudowana do 2025 roku, koszt to 1,7 do 3 mld zł, w zależności od wybranego wariantu.


1,7 miliarda złotych kosztować będzie modernizacja linii kolejowej Białystok - Ełk

27.12.2017, 18:24

O pół godziny skróci się podróż z Białegostoku do Ełku, powstaną wygodne perony, wzrośnie bezpieczeństwo. W środę (27.12) PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały wartą 19,8 mln zł umowę na wykonanie projektu inwestycji.


Podróż koleją z Warszawy do Białegostoku krótsza niż dwie godziny - w 2021 r.

6.12.2017, 13:31

Mniej niż dwie godziny zajmie w 2021 r. podróż koleją z Warszawy do Białegostoku - zapowiada PKP PLK SA. Trwa modernizacja kolejnych odcinków tej trasy w ramach Rail Baltica.





ZNAJDŹ NAS





REKLAMA
Nie Teatr OXFORD DRAMA - koncert

REKLAMA
OiFP PORANEK MŁODEGO MELOMANA

REKLAMA
OiFP PAJACE / RYCERSKOŚĆ WIEŚNIACZA, R. LEONCAVALLO / P. MASCAGNI

Podlaskie Centrum Produktu Lokalnego














źródło: www.radio.bialystok.pl

Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok