Radio Białystok | Wiadomości | Radni PiS chcą szerszego udostępnienia buspasów w Białymstoku

Radni PiS chcą szerszego udostępnienia buspasów w Białymstoku

18.05.2018, 14:46, akt. 15:03

Białostoccy radni PiS chcą, by z buspasów w mieście mogły korzystać również m.in. taksówki, samochody przewożące niepełnosprawnych czy karetki pogotowia. Chcą również zgody na zwykłe auta pod warunkiem, iż jadą nimi co najmniej trzy osoby. Liczą, że prezydent zgodzi się na taką zmianę.

Buspas w Białymstoku, fot. Wojciech Szubzda
Buspas w Białymstoku, fot. Wojciech Szubzda

Zmiany w korzystaniu z buspasów

Radni PiS mają w Radzie Miasta Białystok samodzielną większość. W piątek przedstawili dziennikarzom projekt stanowiska dotyczącego zmian w korzystaniu z buspasów na miejskich ulicach, które zamierzają przyjąć na najbliższej sesji 21 maja.

Buspasy, czyli pasy ruchu przeznaczone wyłącznie dla ruchu miejskich (ewentualnie regionalnych) autobusów, są na kilku najważniejszych ulicach w centrum Białegostoku. Tylko na jednej z nich dopuszczono ruch taksówek, na pozostałych nawet one nie mogą z tych pasów korzystać.

Teraz radni PiS chcą zobowiązać prezydenta Białegostoku, by magistrat (zarządca dróg) zgodził się na udostępnienie buspasów również dla ruchu oznakowanych pojazdów przewożących niepełnosprawnych, motocykli i motorowerów, taksówek, karetek pogotowia a nawet pozostałym pojazdom pod warunkiem, że jadą nimi co najmniej trzy osoby (kierowca plus minimum dwóch pasażerów).

Jak mówią, chcą rozwiązań analogicznych do innych polskich lub europejskich miast. Radni uważają, że to rozwiązanie które nie będzie uciążliwe dla miejskich autobusów, których częstotliwość pojawiania się na buspasach szacują na kilkanaście pojazdów na godzinę. "Rodzi to wątpliwości czy - pomimo poniesienia ogromnych nakładów na budowę i remont dróg, na których wydzielono buspasy - są one wykorzystywane efektywnie i z pożytkiem dla mieszkańców Białegostoku" - pytają w stanowisku.

Radni uważają, że zmiany przyniosą korzyści społeczne

Uważają też, że zaproponowane zmiany przyniosą korzyści społeczne i wpłyną pozytywnie na środowisko: czas przejazdu wielu pojazdów skróci się, zmniejszą się korki na głównych ulicach, mniejsze będzie zanieczyszczenie powietrza spalinami aut w tych korkach stojących.

Nasze stanowisko jest odpowiedzią na wnioski mieszkańców, które od dłuższego czasu są kierowane do radnych

 - mówił przewodniczący klubu radnych PiS Henryk Dębowski. 

Podawał przykłady takiego szerszego wykorzystywania buspasów m.in. w Warszawie, Łodzi czy Wrocławiu; radni pokazywali zdjęcia oznaczeń buspasów z innych miast.

- Uważamy, że rozwiązanie z innych polskich miast, "jeden plus dwa", czyli kierowca i dwóch pasażerów, jest czymś naturalnym - dodał radny Piotr Jankowski. Przywoływał stanowisko Ministerstwa Infrastruktury, według którego nie ma przeszkód prawnych, by z buspasów korzystali też motocykliści. - Dzisiaj buspasy stoją tak naprawdę puste. Jeśli możemy na tę wolną przestrzeń wyprowadzić te pojazdy uprzywilejowane, to naprawdę będzie to krok w dobrym kierunku - dodał Jankowski.

Radna Katarzyna Siemieniuk mówiła, że propozycja była konsultowana w innych miastach, gdzie takie rozwiązania obowiązują. - Nie znaleźliśmy żadnego, które by się z tego wycofało - mówiła. Radni zapowiedzieli, że jeśli prezydent Białegostoku nie zgodzi się na takie zmiany, PiS zaproponuje to w swoim programie wyborczym w jesiennych wyborach samorządowych.

Rzeczniczka prezydenta Białegostoku Urszula Mirończuk zwraca uwagę, że tego typu rozwiązania są wprowadzane tam, gdzie tzw. godziny szczytu są długie i uliczne korki są rzeczywiście dużą uciążliwością, a - w ocenie władz miasta - w Białymstoku takiej skali problemu nie ma.

Podkreśliła, że Białystok od lat konsekwentnie stawia na komunikację publiczną, a tworzenie czy budowa buspasów w mieście nie odbywała się kosztem innych użytkowników ruchu. Wyjątkiem jest ulica Sienkiewicza, ale tam do korzystania z buspasów dopuszczono też taksówki.

Dodała, że jeśli miasto chce być nowoczesne, przyjazne mieszkańcom i bardziej ekologiczne, tworzy buspasy dla szybkiej komunikacji zbiorowej jako alternatywę dla mieszkańców. - Jeżeli wpuścimy tyle grup użytkowników na buspasy, to nikt nie zostanie na tych zwykłych pasach - powiedziała rzeczniczka prezydenta Białegostoku.

źródło: PAP | red: mag

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z iOS

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z Androidem

Przeczytaj, zanim skomentujesz

ZOBACZ TEŻ:


Wyczekiwane przejście dla pieszych wraca na ul. Kaczorowskiego

16.05.2018, 15:21

Tego przejścia dla pieszych domagali się sami mieszkańcy Białegostoku. Z kilkumiesięcznym opóźnieniem ma rozpocząć się budowa przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic prezydenta Ryszarda Kaczorowskiego i Cieszyńskiej w Białymstoku.


Radni PiS proponują wsparcie finansowe Jagiellonii z budżetu miasta - chodzi o europejskie puchary

15.05.2018, 14:18

Białostoccy radni PiS chcą, by miasto pomogło piłkarskiej drużynie Jagiellonii pokryć koszty udziału w europejskich pucharach.


Radni PiS chcą, aby w Białymstoku powstał "Dom Bojarski"

11.05.2018, 14:01

W Białymstoku być może powstanie kolejna miejska placówka kultury.





ZNAJDŹ NAS





REKLAMA
OiFP KONCERT DYPLOMANTÓW UMFC FILII W BIAŁYMSTOKU

REKLAMA
NIETEATR ŻYCIORYS - Wojciech Wysocki | monodram poetycki

REKLAMA
OiFP PAJACE / RYCERSKOŚĆ WIEŚNIACZA, R. LEONCAVALLO / P. MASCAGNI

Podlaskie Centrum Produktu Lokalnego














źródło: www.radio.bialystok.pl

Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok