Radio Białystok | Felieton | Mydło było najpopularniejsze - felieton Adama Dąbrowskiego

Mydło było najpopularniejsze - felieton Adama Dąbrowskiego


Sklepowe półki, wymiecione przez huragan kupujących, należą już do przeszłości. Teraz za to można na spokojnie podsumować nasze preferencje w tamtych dniach.

Fotolia.com
Fotolia.com

Mydło było najpopularniejsze - felieton Adama Dąbrowskiego

Problemy z odsłuchem?

Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.


Tamtych, czyli kiedy ogłoszone zostały pierwsze ograniczenia związane z koronowirusem i przerwa w szkołach. Cóż wygrało w rankingu popularności konsumentów zdradziła grupa kapitałowa Comp, która prowadzi m.in. platformę usługową dla małego detalu.

Okazuje się, że wcale nie makaron w sklepach spożywczych, a nawet nie papier toaletowy, którego znikanie było najbardziej widoczne. Niekwestionowanym najbardziej popularnym produktem w polskich sklepach okazało się… Mydło.

Jego sprzedaż przez kilka dni w połowie marca była sześciokrotnie większa niż w takim samym okresie lutego. Papier toaletowy niemal mu dorównał, ale tylko jednego dnia – wtedy gdy ogłoszona została przerwa w zajęciach szkolnych. Kiedy okazało się, że nowe rolki pojawiają się na półkach niemal tak szybko jak wcześniej znikają, a dzieci nie zużywają go w domu aż tyle, stracił na popularności. Inne artykuły, które cieszyły się większym, a nawet znacznie większym niż przeciętne zainteresowaniem przez co najmniej tydzień w marcu, to już tzw. spożywka. Jednak wcale nie makaron. To ryż okazał się podstawą polskiej kuchni. Sprzedano go ponad pięciokrotnie więcej niż zazwyczaj. Na drugiej pozycji popularności znalazła się mąka, a dopiero za nią makaron, którego sprzedano trochę ponad dwa razy więcej niż wcześniej.

Popularność mąki ma zresztą swoje dalsze konsekwencje. Kiedy już nasmażono naleśników i racuszków, napieczono placków i bab, rodacy rozpoczęli ponoć chałupniczą produkcję chleba. Tak przynajmniej tłumaczony jest zauważalny ostatnio zwiększony popyt na drożdże. Z jednej strony to ostrożność, bo przecież pieczywo rzadko bywa w hermetycznych opakowaniach, a mało kto poddaje go jeszcze termicznej obróbce w domu, z drugiej, może więcej czasu?

Ciągłe przebywanie – z wyboru lub z konieczności – w czterech ścianach własnego mieszkania daje okazję także do kuchennych eksperymentów. A pracując zdalnie, oszczędzamy czas poświęcany wcześniej na dotarcie do pracy i powrót z niej. W tych warunkach ktoś z domowników może odkryć w sobie pasję do kucharzenia, a pozostali przekonać się do idei slow food. Przecież i tak nigdzie się nie śpieszą, a podstawowych surowców do kulinarnych eksperymentów na długo jeszcze wystarczy. Nawet jeśli czegoś nagle zabraknie, to każdy ma w pobliżu mały, osiedlowy sklepik. Jeden z takich, które teraz są o wiele chętniej odwiedzane niż hiper, czy supermarkety. Kilkunastokrotny, a nawet kilkudziesięciokrotny wzrost sprzedaży odnotowały ponoć niemal wszystkie.

To, że uważam, iż drożdże są poszukiwane przede wszystkim do domowego wyrobu chleba, a nie innej – nieco mniej szlachetnej – produkcji, wynika także z danych. Co prawda na podsumowanie jest jeszcze za wcześnie, ale już zauważalny jest spadek sprzedaży alkoholu. To także może być jeden ze skutków izolacji. Zwiększony – i to znacznie – popyt jest tylko na czysty spirytus. I to raczej ze względów na jego działanie dezynfekujące, a nie spożywcze, jego sprzedaż wzrosła w połowie marca prawie tak samo jak mydła czy papieru toaletowego. Jak to już ktoś powiedział – takie mamy czasy, że wcześniej rozsiewający wokół siebie zapach spirytusu spotykał się z dezaprobatą, a teraz z uznaniem i szacunkiem.  
Jeśli więc te tendencje utrzymają się, to w nowej, powirusowej rzeczywistości odnajdziemy się umyci i trzeźwiejsi. No i niestety nieco bardziej odkarmieni.


| red: rbon



Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS





"Ojciec Chrzestny" Mario Puzo

W 9 tygodni po Podlasiu














źródło: www.radio.bialystok.pl​


Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok