Radio Białystok | Gość | Piotr Fic - z Instytutu Innowacyjności

Piotr Fic

z Instytutu Innowacyjności

5.03.2018, 08:18, akt. 09:51

- Widać jak ogromnym wyzwaniem logistycznym jest Rail Baltica. Przysłuchując się chociażby przedstawicielom PKP PLK, widać, ile elementów trzeba wziąć pod uwagę, jak złożony jest to proces i od strony projektowej, i od strony prawnej, i od strony budżetowej, od strony konsultacji społecznych, od strony wzięcia pod uwagę głosów z różnych stron i połączenia tego z możliwościami finansowymi, logistycznymi - mówi Piotr Fic.

Piotr Fic, fot. Lech Pilarski
Piotr Fic, fot. Lech Pilarski

Z Piotrem Ficem rozmawia Lech Pilarski

Problemy z odsłuchem?

Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.


1,5 miliarda euro kosztować będzie modernizacja polskiego odcinka Rail Baltica. Już teraz prace inwestycyjne wkraczają do województwa podlaskiego. Do 2020 roku Rail Baltica dotrze do Białegostoku. Zmieni to dostępność komunikacyjną stolicy Podlasia. Czy wpłynie to na biznes i rozwój? O tym z Piotrem Ficem z Instytutu Innowacyjności rozmawia Lech Pilarski.


Lech Pilarski: Wydawałoby się, że Rail Baltica powinna być już mocno zaawansowana, a jeszcze są organizowane spotkania konsultacyjne. Po co, skoro już wiadomo jak ta Rail Baltica będzie przebiegała.


Piotr Fic: Proszę sobie wyobrazić Rail Baltica jako nitkę torów, która łączy poszczególne punkty. Ona spełni swoją rolę wtedy, kiedy na trasie Rail Baltica w poszczególnych regionach lokalny biznes i społeczeństwo będzie miało dostęp do tej nitki, dzięki rozwiązaniom umożliwiającym się wpięcie i w związku z tym czerpanie pełnych korzyści z połączenia Rail Baltica. Spotkania, które odbyły się przy okazji projektu zleconego przez Komisję Europejską, tytuł tego badania: "Analiza przypadku biznesowego projektu Rail Baltica i utworzenie sieci przedsiębiorstw Rail Baltica w Estonii na Łotwie, Litwie, w Polsce i Finlandii" miały na celu i mają na celu zbieranie informacji i opinii od lokalnego biznesu i władz lokalnych, co jest potrzebne, żeby przy okazji realizacji głównego projektu mogło powstać właśnie w celu optymalnego wykorzystania sieci Rail Baltica dla lokalnych społeczeństw.


Bo Rail Baltica jest finansowana bezpośrednio z budżetu europejskiego. To jest taki specjalny mechanizm finansowy około 50 miliardów euro, natomiast tutaj chodzi o to, żeby jeszcze to spiąć z projektami lokalnymi, krajowymi, wojewódzkimi, powiatowymi i tak dalej. Czy dobrze rozumiem?


Tak jest. Nie wszystko co było dyskutowane w ramach spotkań realizowanych przy okazji projektu Komisji Europejskiej będzie finansowane przez Unię Europejską. Jest szereg programów lokalnych, regionalnych, szereg zagadnień, które się pojawiają w trakcie spotkań i okazuje się, że dotyczy to strategii dużo szerszej, niż tylko strategii związanej z Rail Baltica i na to są przeznaczane środki z innych budżetów. Natomiast rzeczywiście chodzi o optymalne wykorzystanie i tego co niesie ze sobą Rail Baltica i tego, co zgłaszają lokalni przedsiębiorcy i władze.


Co wynika z tych trzech dni spotkań? Takie główne wnioski.


Przede wszystkim, że widać jak ogromnym wyzwaniem logistycznym jest Rail Baltica. Przysłuchując się chociażby przedstawicielom PKP PLK, widać, ile elementów trzeba wziąć pod uwagę, jak złożony jest to proces i od strony projektowej, i od strony prawnej, i od strony budżetowej, od strony konsultacji społecznych, od strony wzięcia pod uwagę głosów z różnych stron i połączenia tego z możliwościami finansowymi, logistycznymi. 

Też mówiąc o Rail Baltica nie zapominajmy, że to nie chodzi tylko o połączenie kolejowe. Kolej i połączenia drogowe - one się przenikają. Dyskusja, która w jednym z miast się zaczęła, głównie od tematu przejazdów kolejowych kwestii wiaduktów, szybko pokazała, że Rail Baltica wywołuje przede wszystkim dyskusje w poszczególnych miejscowościach wokół transportu drogowego. 

Znowu, idąc dalej się nagle okazało, że poprzez połączenia drogowe i poprzez zwrócenie uwagi nie tylko na aspekty Rail Baltica związane z terenami Polski, ale również z przyszłościowymi i ewentualnym rozwiązaniami, gdzie trzeba brać pod uwagę również rozwiązania powstające nie tylko po stronie Litewskiej, ale również białoruskiej, to wszystko zaczyna być - można powiedzieć - warte rozważenia na poziomie strategicznym, dużo szerszym, który wychodzi poza obszar i tematykę Rail Baltica. 

I tu już widać, że inicjatywy typu Rail Baltica i lokalne dyskusje - bo pan pytał czemu to ma służyć skoro już coś zostało ustanowione - nie do końca tak jest. Prace projektowe cały czas trwają i przy okazji dyskusji, które są niezwykle istotne, bo kto lepiej wie jak nie przedsiębiorcy i władze lokalne z danego obszaru co jest potrzebne danemu obszarowi do rozwoju. One cały czas w istotny sposób mogą kontrybuować do rozwoju całej infrastruktury komunikacyjnej, a proszę pamiętać, że inwestycje tego rodzaju jak Rail Baltica czy w ogóle inwestycje kolejowe czy drogowe, one się realizują nie na przestrzeni krótkich lat, ale na przestrzeni 10 plus lat. W związku z tym to, co dzisiaj jest dyskutowane, będzie miało i może mieć istotny wpływ na strategie regionu, a może nawet strategie kraju na kolejne dziesięciolecia.


Bo Rail Baltica, Via Baltica to są idee, o których się mówiło w naszym województwie od wielu, wielu, wielu lat. I teraz okazuje się, że te idee zaczynają się materializować. Dodatkowa, bardzo konkurencyjna idea, która się pojawiła, to nowy Jedwabny Szlak. I teraz jest próba połączenia tych dwóch idei po to, żeby można było je optymalnie wykorzystać dla rozwoju województwa podlaskiego.


Tak jest. To zresztą widać po spotkaniach, że to, co jest z jednej strony realizowane w oparciu o już istniejące plany i to, co się pojawia jako kwestie zgłaszane przez lokalny biznes i lokalne władze, stanowi bardzo ważne uzupełnienie. Nam się wydaje, że jak dzisiaj się porozmawia o linii kolejowej, która ma 70 km, to co za problem wybudować 70 km. Pewnie rok i już kłopot z głowy. 


Mówimy tutaj o odcinku Białystok-Grodno. 


Na przykład. Natomiast w perspektywie działań związanych z infrastrukturą transportową jest szereg innych rzeczy, które trzeba wziąć pod uwagę. Więc jeżeli mówimy o idei, która gdzieś powstała, zaczęła się materializować, to myślę, że powinno być coraz więcej rozmów na ten temat, bo z kolei spotkania, które się odbyły, pokazały, że z jednej strony zainteresowanie lokalnego biznesu spotkaniami nie było duże, ale z drugiej strony prawdopodobnie trafiliśmy w moment, kiedy po długim okresie mówienia o planach, o ideach, pewne rzeczy zaczęły oglądać światło dzienne. 

I biznes jeszcze tego do końca nie wie. Dopiero na tych spotkaniach, z komentarzy lokalnego biznesu, mogliśmy wnioskować, że było to dla nich miłym zaskoczeniem, że dowiadują się konkretów. I w tej chwili, myślę, że kolejne spotkania, niekoniecznie organizowane przez nas czy w ramach projektu Komisji Europejskiej, ale organizowane przez PLK, organizowane przez władze lokalne, organizowane być może przez izby handlowe, one będą przyciągały coraz większą rzeszę lokalnego biznesu, bo będzie widać już o jakich konkretnych rozwiązaniach można rozmawiać, gdzie potencjalnie mogą być lokalizowane terminale intermodalne, które bocznice kolejowe mogą być rewitalizowane czy przywracanie do życia. A to są proszę pamiętać projekty, które nie są realizowane z budżetu państwa, tylko to są projekty, po które muszą sięgnąć i sfinansować je prywatni przedsiębiorcy. Oczywiście posiłkując się dotacjami osiągalnymi w danym obszarze i nadane cele, ale to muszą być projekty komercyjne.


Tak jak obiecywali ludzie odpowiedzialni za budowę Rail Baltica - ona zostanie zrealizowana. Obserwując szczególnie tę ostatnią rozmowę, dyskusje w Białymstoku, czy nie doszedł Pan do wniosku, że Rail Baltica to pół biedy, ale my potrzebujemy właśnie ten odcinek od Białegostoku do Kuźnicy? Też nam potrzeba odcinka od Czeremchy w stronę Gdańska. Czyli ta Rail Baltica niby wiąże coś, ale nasi przedsiębiorcy są zainteresowani trochę innymi szlakami, w które już nie inwestuje Unia Europejska.


Mam wrażenie, że to są lokalne potrzeby. Ja się cieszę, że temat, który akurat tu wyniknął z działań Komisji Europejskiej, przyczynił się do wybrzmienia tematu potrzeb lokalnego biznesu, lokalnych władz i społeczeństwa. Nie należy się spodziewać, że Unia za nas wszystko załatwi. Bardzo dobrze, że temat Rail Baltica powstaje, bo to on właśnie chyba mobilizuje lokalne społeczeństwa, władzę i przedsiębiorstwa do dyskusji, w jaki sposób wykorzystywać powstający, sponsorowany czy płacony przez Unię Europejską projekt. To chyba było głównym celem spotkań, które realizujemy i myślę, że jeżeli on wywołał takie rozmowy i w ten sposób lokalne władze i biznes podkreśliły istotę lokalnych rozwiązań, to znaczy, że te spotkania były potrzebne.

| red: sk




Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS




Artur Kosicki, fot. Monika Kalicka

Artur Kosicki

marszałek województwa podlaskiego
12.12.2018

"Liczę na współpracę, tutaj na Podlasiu powinniśmy się o tę naszą ojczyznę troszczyć" - mówi marszałek województwa.

Agnieszka Czarkowska, Anna Kietlińska i Gabriela Walczak, fot. Joanna Szubzda

Agnieszka Czarkowska, Gabriela Walczak i Anna Kietlińska

11.12.2018

- To jest historia o życiu i marzeniach ludzi niszczonych przez dwa totalitaryzmy. I życie zaczynane od zera - mówi Gabriela Walczak o nowym słuchowisku Radia Białystok, które powstało z inicjatywy Muzeum Pamięci Sybiru.

prof. Jarosław Matwiejuk, fot. Joanna Szubzda

prof. Jarosław Matwiejuk [wideo]

konstytucjonalista
11.12.2018

- Nie jest też tak, że samorząd terytorialny to są udzielne księstwa, prywatne folwarki. To jest instytucja państwa polskiego, która podlega nadzorowi, ma przestrzegać przepisów prawa. Jeżeli są one niedostatecznie precyzyjne, to w sposób naturalny interweniuje ustawodawca.


Andżelika Borys i Anna Kietlińska, fot. Sylwia Krassowska

Andżelika Borys i Anna Kietlińska

prezes Związku Polaków na Białorusi i prezes stowarzyszenia "Wspólnota Polska"
10.12.2018

"Jesteśmy bardzo wdzięczni słuchaczom za zaangażowanie. Za zebrane pieniądze uda się przygotować ponad 500 świątecznych słodkich upominków dla dzieci" - mówi Andżelika Borys.

mł. asp. Justyna Samluk, asp. Wojciech Kosikowski, nadkom. Tomasz Krupa, fot. Sylwia Krassowska

10:10 z dzielnicowym

10.12.2018

Przed nami święta Bożego Narodzenia, sylwester i Nowy Rok - to dla wielu z nas czas wzmożonych zakupów oraz wyjazdów. Policja szczególnie apeluje o ostrożność i czujność.

Krzysztof Truskolaski, fot. Sylwia Krassowska

Krzysztof Truskolaski

podlaski poseł
10.12.2018

"Do Nowoczesnej na pewno już nie wrócę, ale mam nadzieję, że nadal z Nowoczesną będziemy tworzyć wspólny projekt Koalicji Obywatelskiej, bo tylko Koalicja Obywatelska daje szanse na wygranie wyborów w 2019 roku" - mówi Krzysztof Truskolaski.


Marek Andrzejewski, fot. Marcin Mazewski

Marek Andrzejewski

autor tekstów, kompozytor i wykonawca
8.12.2018

Artysta opowiada o swojej najnowszej płycie zatytułowanej "Hasztagi".

Nikola Lipska, fot. Monika Pietkiewicz

Nikola Lipska

piosenkarka
6.12.2018

"Zawsze lubiłam śpiewać, ale nie myślałam, że coś z tego wyjdzie" - mówi o początkach muzycznych Nikola Lipska.


Joulupukki w Radiu Białystok, fot. Sylwia Krassowska

Joulupukki

Mikołaj z Rovaniemi
6.12.2018

"Polska jest najlepszym krajem szynki i kiełbasy, a zupy to fantastyczne, szarlotka - szczególnie oczywiście ciepła z lodami - coś takiego bardzo, bardzo lubię" - chwali polską kuchnie Joulupukki.

Tomasz Wiśniewski, fot. Monika Kalicka

Tomasz Wiśniewski [wideo]

laureat nagrody Muzeum Historii Żydów Polskich "Polin"
6.12.2018

"Ja jestem cierpliwy, nie jestem szybki, mogę po parę razy przyjechać do bohatera" - mówi autor filmów, laureat nagrody Muzeum "Polin" Tomasz Wiśniewski.

Karol Pilecki, fot. Monika Kalicka

Karol Pilecki [wideo]

przewodniczący sejmiku
5.12.2018

"Nikt nie chce doprowadzić do rozwiązania sejmiku województwa" - mówi przewodniczący Karol Pilecki.


Henryka Bochniarz, fot. Sylwia Krassowska

dr Henryka Bochniarz

prezydent Konfederacji Pracodawców "Lewiatan"
4.12.2018

"Uważam, że przy wszystkich błędach, to co się stało w ciągu tych 30 lat jest niewiarygodnym sukcesem przede wszystkim przedsiębiorców. Trzeba to szanować, cenić" - mówi prezes "Lewiatana".

kom. Kamil Sorko, asp. Łukasz Magnuszewski i asp. Wojciech Kosikowski, fot. Joanna Szubzda

10:10 z dzielnicowym

3.12.2018

- Wrażliwość ludzka jest najważniejszą rzeczą i to jest pierwszy etap pomocy. Policja nie o wszystkich sytuacjach może wiedzieć, więc informowanie nas jest najistotniejsze - mówią policjanci.

prof. Wojciech Śleszyński i Wiaczesław Szwed

historycy
3.12.2018

O trudnych sprawach polsko-białoruskiej historii rozmawiają w Białymstoku badacze historii z największych uniwersytetów z Polski i Białorusi, a przedmiotem ich dyskusji jest czas przełomu 1917-21.


Ewa Szlachcic, fot. Joanna Szubzda

Ewa Szlachcic

wokalistka, kompozytorka
30.11.2018

Ewa Szlachcic z zespołem wystąpi w niedzielę na żywo w Studiu Rembrandt Polskiego Radia Białystok. Artystka zaśpiewa tylko utwory ze swojej najnowszej płyty "D.N.A.".

Przemysław Sarosiek, fot. Joanna Szubzda

Przemysław Sarosiek [wideo]

komentator z portalu Dzień Dobry Białystok
30.11.2018

Trzecia sesja sejmiku województwa podlaskiego została przerwana. Radni z PiS chcieli zmienić przewodniczącego, którym teraz jest Karol Pilecki z Koalicji Obywatelskiej.

Małgorzata Żukowska i Eryk Latoch, fot. Marcin Gliński

Małgorzata Żukowska i Eryk Latoch

lekarze
29.11.2018

Lekarze, rodzice, przyjaciele, wolontariusze i inne chore dzieci przyłączają się do akcji pomocy 4-latce z Łomży. W dziecięcym szpitalu klinicznym w Białymstoku jest kiermasz ozdób świątecznych. Cały dochód będzie przeznaczony na leczenie dziewczynki.




źródło: www.radio.bialystok.pl​


Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok