Radio Białystok | Reklama | Przyszłość supermarketów - więcej wygody, większy wybór, większa wartość?
Supermarkety są tak popularne, ponieważ oferują konsumentom wygodne zakupy w jednym miejscu. Co czeka je w przyszłości? Czy zakupy online nie sprawią, że sklepy stacjonarne stracą na popularności?
Supermarket jest podstawą amerykańskiego doświadczenia zakupowego. Według Food Marketing Institute, ponad 90 procent Amerykanów regularnie robi zakupy w supermarketach. To samo tyczy się Polaków. Supermarkety oferują kupującym wygodny punkt kompleksowej obsługi w zakresie wszystkich potrzeb żywieniowych.
Jaka jest przyszłość supermarketów? Niektórzy eksperci przewidują, że supermarkety będą nadal zyskiwać na popularności, oferując konsumentom jeszcze więcej wygody i możliwości wyboru. Inni uważają, że rozwój internetowych sklepów spożywczych doprowadzi do upadku tradycyjnych supermarketów.
Popularność supermarketów stale rosła w ciągu ostatnich kilku dekad. Ten sam trend można zauważyć w naszym kraju. W Polsce liczba supermarketów wzrosła z nieco ponad 1 000 w 2000 roku do ponad 6 300 w 2016 roku, według Eurostatu. Jednym z najpopularniejszych supermarketów w naszym kraju jest Biedronka.
Tradycyjne supermarkety będą się nadal rozwijać w nadchodzących latach, dzięki wygodnym zakupom w jednym miejscu. Tak uważa Thomas Kohnstamm, autor książki "Doing Good Better: How Effective Altruism Can Help You Make a Real Difference"
Kohnstamm uważa, że supermarkety staną się jeszcze bardziej wydajne, oferując konsumentom większą wygodę i wartość. Przewiduje, że supermarkety będą oferować bardziej spersonalizowane usługi i produkty, a także dopasowane programy lojalnościowe. Już teraz, gazetki sklepowe są dostępne w internecie, na przykład na stronie twojspozywczy.pl.
Rozwój internetowych sklepów spożywczych doprowadzi do upadku tradycyjnych supermarketów, uważa ekspert ds. handlu detalicznego Doug Stephens. W artykule dla Forbes, Stephens przekonuje, że internetowe sklepy spożywcze są wygodniejsze i oferują szerszy wybór artykułów niż tradycyjne supermarkety.
Przewiduje on, że do 2025 roku internetowa sprzedaż artykułów spożywczych będzie stanowiła 20 proc. całej sprzedaży spożywczej na świecie. Byłby to ogromny wzrost z obecnych 2 procent udziału.
Pierwsze sklepy znacznie różniły się od dzisiejszych supermarketów. Były małe, ciasne i miały niewielki wybór. Dzisiejsze supermarkety są znacznie większe i mają większy wybór produktów.
Trudno definitywnie stwierdzić, co przyniesie przyszłość supermarketom. Wydaje się jednak prawdopodobne, że będą one nadal rosły w popularności ze względu na wygodne zakupy w jednym miejscu. Mogą również oferować bardziej spersonalizowane usługi i produkty, a także dostosowane do potrzeb programy lojalnościowe. Sklepy spożywcze również mogą zyskać na popularności, ale trudno powiedzieć, jaki udział w rynku ostatecznie zdobędą.