Radio Białystok | Patronaty | Wystawa "Wiśnie" w Galerii Arsenał w Białymstoku

Wystawa "Wiśnie" w Galerii Arsenał w Białymstoku


Wystawę "Wiśnie" można oglądać w Galerii Arsenał w Białymstoku do 12 listopada 2020 r.

źródło: mat. org.
źródło: mat. org.

Wystawa jest inspirowana esejem "Wiśnia i rozumienie" Jolanty Brach-Czainy.



"Wiśnie"

18.09-12.11.2020

Galeria Arsenał w Białymstoku, ul. Mickiewicza 2



Artyści, m.in.: Aleana Egan, Aleksandra Waliszewska, Andrzej Czarnacki, Anri Sala, Armando Tudela,Carla Black, Erna Rosenstein, Goshka Macuga, Isabelle Cornaro, IzaTarasewicz, Jacques Pierre, Jadwiga Maziarska, Jarosław Kozakiewcz, Kerstin Braetsch, Ketuta Alexi-Meskhishvilli, Małgorzata Niedzielko, Marek Chlanda, Mark van Yetter, Mikołaj Smoczyński, Mikołaj Sobczak, Monika Sosnowska, Nairy Baghramian, Paulina Ołowska, Piotr Janas, Rafał Bujnowski, Susanna Harwood, Teresa Rudowicz, Thea Djordjadze, Wanda Czełkowska, Włodzimierz Pawlak, Zhanna Kadyrova.

Prace pochodzą z Kolekcji Rodziny Prokeszów i z Kolekcji II Galerii Arsenał.

kuratorka: Ewa Tatar


Owoc wiśni. Lśniący. Dojrzały.Wypełniony sokiem. Skórka napięta i błyszcząca. Jaskrawaczerwień. Gęsty brąz. Niepokojące lustra czerni. [...] Byporozumiewać się z owocem wiśni, nie musimy nań patrzeć.Wystarczy dotykać. [...] Oczywiście najważniejsze jestdotknięcie wiśni wargami i językiem. Dopiero wtedy ujawnia sięcała delikatność i sprężystość wypełnienia żywej kuli, jakąstanowi. [...] Już pierwsza strużka soku tryskająca znaciśniętej zębami wiśni ujawnia cały smak. Tak złożony, żetrudno jednym słowem określić, jaki jest. Chyba przede wszystkimniepokojący. [...] Smak wiśni jest ostry, przejmujący, aczujemy go nie tylko w ustach, ale wręcz nas całych ogarnia. Wydajesię, że wiśnia ma smak wiśni, a zarazem jakiś inny jeszcze,który to dobrze znamy. Fascynacja, jakiej doświadczamy, możepochodzić stąd, że wydaje się, iż ma on jakiś związek zistnieniem i może nawet jest właśnie jego smakiem.


[...] Owoc wiśni zwraca nas kuzmysłowej stronie życia i przywołuje ją jako wartość. [...]Kiedy nagryzamy wiśnię, uderza kontrast między delikatnościąmiąższu a twardością pestki. Pomieszanie miękkości i twardościjest nam samym z własnych zachowań znane i nie musimy szukać go wwiśni, lecz oczywiście sprawia nam przyjemność niespodziewaneodsłonięcie zwierciadła, w którym możemy się przejrzeć. [...]Obiekty egzystencjalne nie przeciwstawiają się indywidualnemuwidzeniu.


[...] Spotkanie z drobinami bytu,choć polega na udzieleniu im uwagi, dotyczy naszego istnienia. Jakbyodwracał się kierunek spojrzenia, [...] ostateczniedochodzimy do rozumienia siebie. [...] Chodzi o to, żebypatrząc na kamień, but albo na karalucha zrozumieć, co nas łączy,a co dzieli. Jak istniejemy? Ku czemu? Jakie wartości wcielamy?Chodzi o to, by zrozumieć lepiej siebie dzięki owocowi wiśni.[...] spotkanie istniejących, w którym odsłania się senswspólny.


[...] Gdy jednak zauważamy „coś”i w dodatku potrafimy dostrzec, że to jest coś, a nie byle co,[...] gdy godzimy się na to, by coś zdobyło naszą uwagę,zajmujemy pozycję skromniejszą, lecz umożliwiającą rozeznanie wtym, co nas otacza i nie zależy od naszej woli. [...] To samo„coś” może być dla jednego obiektem, a dla drugiego nie. Mogęminąć kamień nie zauważając go. [...] Obiekty są bytami,które straciły anonimowość. [...] Z garści sensówwybieramy niektóre.


[...] Porozumienie z obiektem i zsobą samym poprzez napotkany obiekt egzystencjalny wymaga spełnieniaszczególnych warunków. [...] Są zdarzenia posiadająceniewątpliwą moc; ich wymowie, o której nie możemy nie myśleć,skłonni jesteśmy podporządkować szersze obszary naszego życia.[...] Jeśli jesteśmy głusi na ten rodzaj mowy, którabrzmi wewnątrz bytu, najbardziej krzyczące, drastyczne zdarzeniamożemy minąć obojętnie, nie dowiedziawszy się niczego i nieotrzymawszy żadnej wskazówki. [...] warunkiem rozumieniakomunikatów bytu jest nasza gotowość do wysłuchania ich.Skupienie. Napięta uwaga. [...] Wszystko to wymaga rygoru,trzeźwości i połączenia chęci poddania się promieniowaniuznaczeń z krytycyzmem. [...] To jednak my czytamy, choćtylko to, co jest nam dane do odczytania. [...] W faktachegzystencjalnych zawarty jest nieskończony potencjał sensu doodebrania i podjęcia. Gdyż w porządku egzystencjalnym sens jestnie tylko tym, co może być odczytane, ale i osobiście podjęte.[...] Jeśli mobilizacja naszej uwagi ku egzystencjalnemukonkretowi zaowocuje zrozumieniem i porozumieniem, jeśli choćczęściowo usłyszymy odpowiedź na pytanie, kim jesteśmy, i jeśliosiągniemy to w tak nieegocentryczny sposób, jakim jest zwróceniesię ku temu, co jest obok nas – nasz wysiłek nie powinien byćstracony.


[...] Bo czyż można być mocniejniż to, co jest?


[...] Nie ma pestki, którą możnaby plunąć tak, jak pestką wiśni. Okrągła, niewielka i twardaprzypomina kamień wyrzucony z procy. W krótkim łuku między ustamia ziemią pozwala zamknąć całą wypełniającą nas agresję,którą udaje nam się oderwać od prawdziwych przyczyn i przerzucićna pestkę. [...] Gest splunięcia obwieszcza śmierć wiśni.Ale wiśnia wyrasta z pestki i zatracenie może zaowocowaćodrodzeniem.


Cut-up na podstawie eseju "Wiśnia i rozumienie" Jolanty Brach-Czainy proponuje widzowi sposób spotkania ze sztuką (i oddaje intencję autorki) na zestawionej walorowo wystawie. Obiekty koegzystują tu mniej ze względu na reprezentację (często tej brak w ogóle) czy niesioną przez nie historię (tej czasami nie widać), bardziej na plastykę. Od niej kierują uwagą widza. Trochę oduczają nas zawieszania się na tym, co bezpieczne i rozpoznawalne, wystawiają na poznawczy zgrzyt nasze przyzwyczajenia smakowe i percepcyjne, podstawiają nam nogę.

Co ważne: przywołany esej powstał w czasach, kiedy jego autorka była związana z Białymstokiem jako wykładowczyni. Sposób myślenia i język pisania Brach-Czainy, trochę na marginesach jej ówczesności akademickiej, wyrasta z fenomenologii (doświadczanie i perspektywa doświadczającego podmiotu), wchodzi w zakres ontologii (byt, istota, istnienie) albo/i metafizyki (dlaczego jest i czym jest) – zależy, kto czyta.

Najważniejsze pytania, które stawia (ta) filozof, dotyczą tego, jak rzeczywiście istniejemy, gdy codzienności pozwolimy naszego bytowania i uznamy za fakt istanienia wypierany z egzystanencjalnego sensu drobiazg. Przywołany esej otwiera prawdopodobnie najważniejszy dla polskiej humanistyki tom Brach-Czainy: Szczeliny istnienia. Wydany w 1992 zelektryfikował polską myśl krytyczną i zrewolucjonizował praktykowanie teorii w Polsce. Wyprzedził o prawie dwadzieścia lat recepcję i pracę nowych materializmów stawiających zarówno w praktykach myśli, jak i praktykach sztuki – właśnie poprzez materię i działanie z nią – pytanie o byt, ale uwzględniające jego społeczną, językową i polityczną sprawczość.

Mniej więcej w tym samym czasie zaczyna się historia Kolekcji II Galerii Arsenał, jeszcze bez jej najbardziej znanego współcześnie wschodniego kierunku, bliska ontologicznym pytaniom stawianym przez artystów na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku. Mniej więcej w tym samym czasie zaczyna się także budowanie Kolekcji rodziny Prokeszów, w której najbardziej nieoczywiste wybory pochodzą z momentu ikonoklastycznej rewolucji nowego materializmu w sztuce światowej.


Ewa Tatar, kuratorka wystawy


źródło: mat. org. | red: zmj

Patronat medialny: Polskie Radio Białystok



Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS





"Lalka" Bolesław Prus

Niebieski Mikrofon Polskiego Radia Białystok

REKLAMA
Nissan

"Koniec świata" Andrzej Fiedoruk



Do pobrania Zestaw formatów loga Polskiego Radia Białystok w pliku .zip



FORMULARZ UBIEGANIA SIĘ O PATRONAT MEDIALNY POLSKIEGO RADIA BIAŁYSTOK
Wypełnione formularze prosimy przesyłać na adres: promocja@radio.bialystok.pl
WYPEŁNIJ FORMULARZ ONLINE




FORMULARZ KONCERTÓW ŻYCZEŃ
WYPEŁNIJ FORMULARZ ONLINE

31 października 2020

źródło: mat. org.

31 października 2020

źródło: mat. org.

31 października 2020

źródło: mat. org.

31 października 2020

źródło: mat. org.



źródło: www.radio.bialystok.pl​


Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok