Radio Białystok | Magazyny | Podróże po kulturze | Wystawa "Granica wojny. Beata Zawrzel" w Galerii Slendzińskich
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
Od 24 lutego do końca kwietnia 2022 r. granicę Polski przekroczyło ponad 3 mln uchodźców wojennych z terytorium Ukrainy. W tym samym okresie do Ukrainy wróciło ok. 80 tys. osób, które przed wybuchem wojny mieszkały w Polsce - wrócili do swojego kraju, aby wstąpić do wojska lub obrony terytorialnej. Znaczna część uchodźców wojennych potraktowała Polskę jako kraj tranzytowy, udając się do innych krajów, zwłaszcza państw Unii Europejskiej i w znacznie mniejszym stopniu do Kanady czy USA.
Na wystawę zostały wybrane zdjęcia Beaty Zawrzel oraz interaktywny reportaż wideo Julii Karasiewicz, Tomasza Kazaneckiego i Karola Gruszki, ponieważ to relacje, których nadrzędnym celem był dokumentalny zapis tych dramatycznych dni, przez co wprawiono w ruch machinę pomocy uchodźcom.
Beata Zawrzel – niezależna fotografka z Krakowa, na stałe współpracująca z agencjami REPORTER i NurPhoto Agency. Laureatka konkursów Grand Press Photo, BZWBK Press Foto, Fotoreporter roku 2020. Pracowała na zlecenia agencji Associated Press, San Francisco Chronicle, Anadolu Agency. Publikuje w New York Times, The Washington Post, Der Spigel, Guardian oraz krajowych mediach.
Kurator: Arkadiusz Gola
Czas trwania wystawy: 20.01 – 5.03.2023
Czy poprzez wzory matematyczne da się interpretować przyrodę oraz... sztukę? Z kolei w jaki sposób sztuka może opisywać reguły naukowe? Odpowiedzi na te pytania warto poszukać w Białymstoku na wystawie malarstwa "Efekt Motyla" białostockiej artystki Małgorzaty Miecielskiej-Maksimowicz.
Naczynia z czasów protocywilizacji trypolskiej sprzed pięciu tysięcy lat, przedmioty z epoki neolitu i brązu, antyczna grecka ceramika czy pamiątki pierwszych lat chrześcijaństwa na Rusi Kijowskiej - takie zabytki można obejrzeć na wystawie „Ukraina przed wiekami” w Muzeum Podlaskim w Białymstoku.
Każdy z nich to małe dzieło sztuki. W foyer białostockiego kina Forum można oglądać wystawę plakatów filmowych Maksa Bereskiego.
Te prace to przede wszystkim wyraz przemyśleń artystki na temat bliskości, pamięci, nostalgii i upływającego czasu. W białostockiej Galerii im. Sleńdzińskich oglądać możemy wystawę Violetty Kosińskiej-Piskurewicz, w której główną rolę odgrywa tkanina.
Nie ma dziś chyba wielbicieli filmów o Jamesie Bondzie, którzy nie słyszeliby o Idrisie Elbie - czarnoskórym brytyjskim aktorze, namaszczonym przez media na następcę Daniela Craiga.
Podlasie to region, w którym – podobnie jak na Podhalu – zachowana jest ciągłość przekazu pokoleniowego. Tutaj tradycyjne formy muzyki, także w sferze „ponowień” (określenie za Piotrem Dahligiem) i rekonstrukcji, istnieją na równi z formami nowoczesnymi, folklor współistnieje z folkiem, czego przykładem może być choćby działalność zespołów Czeremszyna z Czeremchy...
Dionizy Purta i Katarzyna Krauze-Romejko - rzeźbiarz i malarka. Ich artystyczne drogi spotkały się na wspólnej wystawie pt. „Anioły”.
Niedzielny wieczór (19.03) w Polskim Radiu Białystok upłynął pod znakiem rockowych brzmień. Na scenie Studia Rembrandt wystąpił zespół Waterside.
Ciekawe aranżacje znanych przebojów i występ chóru seniorów z Podlaskiego Instytutu Kultury, a także świetny kontakt z publicznością - to zalety koncertów (bo były dwa) Dawida Podsiadły w Operze i Filharmonii Podlaskiej.
Prowadzący:
Andrzej Bajguz