Radio Białystok | Wiadomości | Jedni piszą pochwały, drudzy chcą odwołania – co dalej z prezesem PKS Nova?
Część związkowców pisze listy pochwalne o działaniach prezesa, druga część domaga się jego odwołania. Do zarządu województwa podlaskiego docierają sprzeczne pisma związkowców w sprawie szefa PKS Nova.
Kierowcy narzekają na swoją sytuację
Odwołania chcą przedstawiciele białostockiego Związku Zawodowego Kierowców w Polsce i Samorządnego Niezależnego Związku Zawodowego Pracowników PKS w Suwałkach. W ich ocenie spółka jest fatalnie zarządzana.
Kierowcy i mechanicy zwalniają się z pracy, pensje są niskie, tabor nadal jest przestarzały, a załoga jest zdenerwowana i oczekuje zmian – mówi przewodniczący suwalskiego związku Jarosław Żaborowski.
Jak wynika z informacji związkowców, kierowcy w Białymstoku zarabiają pensje na poziomie najniższej płacy krajowej.
Niejasna sytuacja
Sytuacja nie jest jednak jednoznaczna, bo do zarządu województwa trafiło także inne pismo, w którym przedstawiciele innych związków zawodowych działających w PKS Nova „zwracają się z prośbą o niezwalnianie prezesa Cezarego Sieradzkiego z zajmowanego stanowiska”.
Pod pismem o pozostawienie prezesa podpisali się przewodniczący łomżyńskiego i siemiatyckiego oddziału zakładowej rady kierowców, co oznacza, że nie poparli pisma przewodniczącego całego związku z Białegostoku. Rozłam jest efektem różnej sytuacji finansowej w poszczególnych miastach, bo kierowcy w Zambrowie zabraniają znacznie lepiej niż ci, z Białegostoku – wyjaśnia przewodniczący całej rady kierowców Janusz Romanowicz.
"Firma zarządzana jest prawidłowo" - uważa prezes PKS Nova
Zdaniem prezesa PKS Nova Cezarego Sieradzkiego, firma zarządzana jest prawidłowo, powoli wychodzi na prostą, a pisma niezadowolonych związkowców to „burza w szklance wody, wywołana przez mniejszość załogi”.
Pod koniec ubiegłego roku wicemarszałek województwa podlaskiego Marek Olbryś w jednym z wywiadów oceniał, że spółka była źle zarządzana, a jej prezes wymaga zmiany. Dziś już nie jest tak jednoznaczny i mówi jedynie, że docierają do niego sygnały o nieprawidłowym traktowaniu niektórych związkowców, ale nie oznacza to automatycznej konieczności wymiany prezesa. Zaznacza też, że decyzję w tej kwestii podejmuje Rada Nadzorcza spółki.
PKS Nova, to spółka która powstała z konsolidacji 5 regionalnych spółek PKS. Zmiana marki miała przynieść zyski i zatrzymać kłopoty finansowe. Na razie mimo trwającej trzy lata restrukturyzacji, firma nadal przynosi straty.