„Adam Myjak. Historie” to bogato ilustrowany album podsumowujący życie i dorobek twórczy jednego z najwybitniejszych polskich rzeźbiarzy, Adama Myjaka, pedagoga, profesora oraz rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, autora licznych realizacji pomnikowych, plenerowych oraz scenograficznych. Jego dzieła, wielokrotnie wyróżniane i nagradzane, pokazywane są na wystawach zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Rzeźbiarz koncentruje się najczęściej na postaci ludzkiej, szczególną uwagę poświęcając wizerunkowi głowy i twarzy. Konsekwentnie poszukuje formy przetrwania sztuki, ukazując strach, ból, żart i refleksję. Perfekcyjny warsztat artysty drwi z materii, łącząc na pozór niepasujące do siebie skrajności. Stworzone przez rzeźbiarza postaci, przypominające myślicieli, wojowników i istoty nadprzyrodzone, zdają się ukrywać w bryle i ulegać rozkładowi przy równoczesnej potrzebie integracji.
Publikacja złożona jest z trzech części: wnikliwej analizy twórczości artysty, rozmowy z samym rzeźbiarzem o sztuce i historii oraz szczegółowego kalendarium zilustrowanego licznymi zdjęciami archiwalnymi i współczesnymi pokazującymi twórcę m.in. na uczelni i w pracowni, a także podczas wielu podróży zagranicznych i wydarzeń kulturalnych. Co istotne, teksty uzupełnia też niezwykle bogaty zbiór fotografii przedstawiających najważniejsze realizacje rzeźbiarskie Adama Myjaka, choćby prace z cyklu Sen, Maski, Figury, Nadzieja i Inspiracje oraz zachwycającą Kwadrygę Apollina zdobiącą fasadę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.
To pozycja obowiązkowa dla wszystkich interesujących się polską sztuką rzeźbiarską i biografiami zasłużonych Polaków.
To będzie artystyczny powrót do legendarnego spektaklu dyplomowego „Krzesło” z 1990 roku, będącego początkiem współpracy trzech wybitnych twórców: Wojciecha Szelachowskiego (teksty piosenek, scenariusz), Krzysztofa Dziermy (muzyka, akompaniament) i Andrzeja Dworakowskiego (scenografia). Ten legendarny tercet przez lata współtworzył magię białostockiego teatru.
Jak brzmi dzisiejszy, a jak brzmiał dawny Białystok? Możemy dowiedzieć się z internetowej mapy, którą stworzyli studenci i pracownicy Wydziału Architektury i Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej. Jest na niej zaznaczonych kilkadziesiąt miejsc z charakterystycznymi dla nich dźwiękami.
Prof. Maria Poprzęcka - historyczka i krytyczka sztuki napisała książkę "Śmierć przed obrazem. O sztuce, starości i znikaniu". Dostała za nią nominację do nagrody literackiej Nike.
Białystok to opowieść. Nie jedna - lecz wiele, splecionych z obserwacji, emocji i wyobrażeń. Czasem uchwyconych wprost, a czasem przefiltrowanych przez osobistą wrażliwość twórcy. Białostocka Galeria Sleńdzińskich zaprasza nas na Osiedle Piasta. Tam, na placu szkoły podstawowej stanęły plansze z pracami Patryka Wikalińskiego - fotografa, którego minimalistyczne kadry zyskały...
Ten projekt jest materializacją odradzania przez sztukę i w sztuce. W Akademii Teatralnej mogliśmy w tym tygodniu oglądać prezentację scenografii dyplomowej studentki III roku technologii teatru lalek Pauliny Karczewskiej "Mała Pasja, czyli Historia o Psie Pana Jezusa".
Gdy tylko zobaczyłam pierwsze kadry, od razu wiedziałam - to on! Ta perfekcyjna symetria, te pastelowe kolory i ci bohaterowie, którzy wyglądają, jakby wyskoczyli prosto z eleganckiego katalogu, a zachowują się tak ekscentrycznie, że aż chce się ich uściskać. Tym razem Wes zabiera widzów w świat tajemniczego przemysłowca, Anatole’a „Zsa-zsy” Kordy (w tej roli świetny...
Pejzaże, portrety, kopie obrazów starych mistrzów, abstrakcja i martwa natura - w białostockiej Galerii Marchand tym razem prezentują się lekarze. Ich twórczość - daleka od przymusu - jest rodzajem wolności, w której każdy opowiada po swojemu o tym, co go ciekawi, intryguje, porusza.
Rodzina, przyjaciele i znajomi pożegnali w sobotę (14.06) byłego dyrektora artystycznego Białostockiego Teatru Lalek, reżysera i pedagoga Wojciecha Szelachowskiego. Twórca niezapomnianych "Krótkich kursów piosenki...", kabaretu DADA czy spektaklu "Niech żyje Punch" spoczął na cmentarzu Świętego Rocha w Białymstoku.
Dźwiękową podróż w czasie i po różnych zakątkach świata zaproponowało wspólnie Polskie Radio Białystok oraz Muzeum Pamięci Sybiru. Ścieżki bohaterów reportażu Aleksandry Sadokierskiej wiodą nie tylko przez Syberią i Polskę, ale też Włochy, Japonię czy Nową Zelandię.
Prowadzący:
Andrzej Bajguz