Radio Białystok | Ekstra | Wstań z kanapy - szybki poradnik początkującego biegacza

Wstań z kanapy - szybki poradnik początkującego biegacza

autor: Joanna Żemojda, Monika Kalicka

6.05.2017, 07:00

Bieganie jest prostym i w miarę tanim sportem. Trzeba jednak wiedzieć kilka rzeczy, by nie zrobić sobie krzywdy i nie zniechęcić się już na starcie.

4. Ogólnopolski Bieg Uliczny Białystok Biega, fot. Joanna Żemojda
4. Ogólnopolski Bieg Uliczny Białystok Biega, fot. Joanna Żemojda

Wskazówki przydadzą się, szczególnie jeżeli zaczynamy naszą przygodę z aktywnością po długim okresie bezruchu.

W Białymstoku i w naszym regionie jest coraz więcej biegów ulicznych, masowych. Frekwencja na nich rośnie - cały czas przybywa amatorów biegania.

Co zrobić, by do nich dołączyć? O to zapytaliśmy Grzegorza Kuczyńskiego - prezesa Fundacji Białystok Biega.


1. Najważniejsza jest decyzja


Najtrudniej jest odrzucić wszelkie wymówki i wyjść z domu. Taka decyzja to już duża część sukcesu.

- Kiedy się jeszcze nic ze sobą w życiu nie robiło, to przede wszystkim trzeba podjąć decyzję. Ostrzegam - będzie to najważniejsza decyzja w dotychczasowym życiu - podkreśla Grzegorz Kuczyński. - Skutki będą takie, że będziemy zdrowsi, będziemy lepiej się czuli i prawdopodobnie będziemy lepiej wyglądali - mówi.

Najważniejsze to podjąć decyzję, czyli wstać z kanapy. Inaczej nie da rady!

2. Nie ma drogi na skróty - forma nie przyjdzie od razu 


Nie odzyskamy formy w tydzień, ani w dwa tygodnie. Musimy przyzwyczaić swój organizm do wysiłku, odbudować mięśnie.

- Najlepiej robić to stopniowo, powolutku, bez żadnych szaleństw. Tu nie chodzi o to, żeby porywać się na nie wiadomo jakie dystanse 

- przestrzega Grzegorz Kuczyński.

Radzi, by na początku po prostu sobie potruchtać. Może to być kilkanaście minut. Wybierzmy sobie punkt, do którego dotarcie zajmie nam 10-12 minut - w dwie strony to będzie już 25-30 minut aktywności.

Starajmy się wychodzić 2 razy w tygodniu - na początku to na pewno wystarczy - tłumaczy prezes Fundacji. Jeżeli 15 minut truchtu to dla nas za długo, róbmy sobie marszobiegi, czyli starajmy się troszeczkę potruchtać, troszeczkę pomaszerować, najlepiej w równych odcinkach czasowych - np. 2 minuty truchtu, minuta marszu, albo odwrotnie.

Grzegorz Kuczyński proponuje, by taką aktywność utrzymywać przez 2-4 tygodnie.


3. Liczą się czas i systematyczność, nie dystans


Po pierwszych tygodniach truchtania starajmy się zwiększać czas. - Mówimy o czasie, nie o dystansie. Sama aktywność jest ważniejsza niż dystans, który będziemy chcieli pokonać w tym czasie. Jeżeli to będą marszobiegi, to dystans nie ma takiego znaczenia - wyjaśnia Grzegorz Kuczyński.

Za to bardzo ważne jest, aby ruszać się regularnie. I starać się zwiększać wysiłek - czyli wydłużać czas aktywności.

- Myślę, że po trzech tygodniach takiej aktywności, dwa czy trzy razy w tygodniu, będziemy wkręceni. Później to już pójdzie z górki - zachęca biegacz.


4. W grupie siła


Niektórzy nie wiedzą, jak zacząć. A najlepiej ćwiczyć z innymi.

- Grupa sprawia, że jeżeli się umówiliśmy, to LEŃ ma dużo trudniej w domu. Jak się umówiłem, to muszę iść na ten trening

- mówi Grzegorz Kuczyński.

Inni motywują, jest raźniej. Takie grupowe treningi organizuje np. Fundacja Białystok Biega pod okiem profesjonalnych trenerów.

- Może się wydawać, że jak ktoś słabo biega albo dopiero zaczyna, to nie ma co iść na taki trening. A ja mówię - wręcz przeciwnie. Właśnie trzeba przyjść i zobaczyć, że nie ma tu samych mistrzów świata, to są normalni ludzie, tacy sami jak my. Każdy może spróbować - namawia Grzegorz Kuczyński.

Pamiętajmy, że grupa motywuje, a my na pewno nie jesteśmy jedynymi amatorami. Poza tym każdy kiedyś zaczynał. 


5. Trampki zostają w szafie


Jeżeli zaczynamy biegać, to nie potrzebujemy jakiegoś specjalistycznego sprzętu czy odzieży. Szczególnie teraz, kiedy robi się coraz cieplej. Ale buty do biegania to podstawa.

- Zachęcałbym do zakupu butów biegowych. Nie muszą kosztować 400 czy 500 zł, jeżeli zaczynamy się ruszać. Ale zwracam uwagę na to, żeby to były buty biegowe - nie nadają się do tego typu aktywności buty, w których graliśmy kiedyś w piłkę na hali czy w siatkówkę. Buty muszą mieć odpowiednią amortyzację - podkreśla Grzegorz Kuczyński.

W miarę naszych postępów zapewne zechcemy kupić jakąś odzież, legginsy, koszulkę, skarpetki. Grzegorz Kuczyński przestrzega, by nie biegać w bawełnie - ubrania powinny być techniczne, oddychające. Ma to znaczenie, gdy zaczynamy biegać coraz dłużej.

6. Po tłustym schabowym nie pobiegasz


Nie każdy biegacz trzyma się jakichś specjalnych diet. - Niektórzy przechodzą na dietę bezmięsną czy nawet wegańską. Ale nie jest to niezbędne. To indywidualna kwestia - mówi Grzegorz Kuczyński.

Ale jak człowiek zaczyna się ruszać, to zaczyna zwracać uwagę na posiłki. - Bo umówmy się - jeżeli zjadłbym coś ciężkiego, smażonego, to nie wyobrażam sobie, żebym po tym wyszedł na trening - podkreśla prezes Fundacji Białystok Biega.

- Ale to nie jest tak, że ja coś muszę robić albo muszę z czegoś zrezygnować. Mogę jeść wszystko, i jestem przekonany, że wszystko spalę podczas biegania. Natomiast bardziej świadomie dobieram sobie posiłki. Wiem, co jem, wiem dlaczego. To pomaga w bieganiu, w tym, żeby się lepiej czuć, a waga spadnie sama - wyjaśnia.


7. Rozgrzej mięśnie


Bardzo ważne przed biegiem są rozgrzewka i rozciąganie. Wiele osób pomija ten etap i od razu zaczyna sobie powoli truchtać.

Brak rozgrzewki jest często przyczyną kontuzji u początkujących biegaczy - ostrzega trener Adrian Mydlarz. Nawet przed krótkim biegiem należy rozgrzać mięśnie - powinno to trwać ok. 15-20 minut. Długość zależy od temperatury - jak jest ciepło, to grzeje nas nawet słońce.


Radiowcy też są wkręceni i zachęcają innych


14 maja startujemy w 5. PKO Białystok Półmaratonie. Mamy swoją radiową drużynę - tworzą ją zwycięzcy konkursu "Pospolite ruszenie z Polskim Radiem Białystok” i nasi pracownicy. Niektórzy biegną 21 km, inni na 5 km. Dlatego wypatrujcie nas na starcie. Lub mecie.


| red: zmj, mak

ZOBACZ TEŻ:


5 tras w Parku i Lesie Zwierzynieckim zostało oznaczonych za pomocą specjalnych tablic i słupków

19.04.2017, 18:22

Dzięki projektowi z budżetu obywatelskiego stoi tam 65 tablic informacyjnych i 35 słupków pokazujących kierunek i dystans.


Pierwszy biegowy trening Drużyny Radiowej

8.04.2017, 12:04

Sobotni ranek (8.04) zgromadził przed siedzibą radia grupę uśmiechniętych biegaczy - to zwycięzcy konkursu "Pospolite ruszenie z Polskim Radiem Białystok". Razem z pracownikami PRB stworzyli Drużynę Radiową i odbyli pierwszy trening.


Drużyna Radiowa w komplecie - wyniki konkursu "Pospolite ruszenie z Polskim Radiem Białystok"

7.04.2017, 15:52

Konkurs "Pospolite ruszenie z Polskim Radiem Białystok" rozstrzygnięty - tym samym zakończyły się eliminacje do Drużyny Radiowej. Zwycięzcom gratulujemy i zapraszamy na pierwszy trening w sobotę (8.04) o 9:00.


Grzegorz Kuczyński

3.04.2017, 18:04

- Cala ekipa fundacji Białystok biega i ja przed półmaratonem jesteśmy mocno zabiegani - i w przenośni, i dosłownie - mówi prezes fundacji.




Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS




Piknik Militarny "Misja Wschód 2017", fot. Joanna Żemojda
1.07.2017, 07:00, akt. 13.07.2017, 12:34

Jak się robi historię [wideo]



Nagrania słuchowiska "Brak sensu, Aniołek, Żyrafa i Stołek", fot. Monika Kalicka
27.05.2017, 08:00, akt. 30.05.2017, 10:40

Jak się robi słuchowisko - making of [wideo, zdjęcia]



fot. Piotr Nalewajek z Nadleśnictwa Żednia
22.05.2017, 10:42, akt. 10:55

Leśnicy apelują - sarenki zostawmy w lesie!


gpointstudio - Fotolia.com
22.05.2017, 09:33, akt. 09:41

Instagram - wirtualny narkotyk



Fotolia.com
22.04.2017, 07:00, akt. 25.04.2017, 09:07

Nowy trend w czytelnictwie - moda na e-booki?



Fotolia.com
20.04.2017, 14:50, akt. 16:00

Polacy 50+ schodzą z kanapy i idą na spacer



Fotolia.com
31.03.2017, 17:25, akt. 1.04.2017, 17:14

Wesoła terapia - lecz się śmiechem. To działa! [wideo]





źródło: www.radio.bialystok.pl​