Radio Białystok | Magazyny | Podróże po kulturze | Piotr Półtorak: Klasyka i dramaty współczesne w planach Teatru Dramatycznego
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
Klasyka i dramaty współczesne, m.in. spektakl dotyczący obławy augustowskiej z lipca 1945 r. - to pomysły na repertuar nowego dyrektora Teatru Dramatycznego w Białymstoku Piotra Półtoraka.
Mówił o tym w środę (4.01) na wspólnej konferencji prasowej z nowym kierownikiem literackim teatru, którym został Konrad Szczebiot. Piotr Półtorak jest dyrektorem białostockiego teatru od początku stycznia.
Nowy dyrektor chce przyciągnąć widzów do teatru
Nowy dyrektor teatru podkreślił, że jego głównym zadaniem jest przyciągnięcie widzów do teatru, bo ich liczba spada. Podał, że w ciągu ostatnich czterech lat liczba widzów spadła z 57-58 tys. do 33 tys. na koniec 2015 r. Dodał, że w swoim kontrakcie ma wymóg zapewnienia w 2017 r. publiczności w teatrze na poziomie 38 tys. Stawia m.in. na młodego widza.
Pierwszy spektakl - "Balladyna" Słowackiego
"Chcę oprzeć ten teatr generalnie na klasyce" - mówił dziennikarzom Półtorak. Pierwszą propozycją ma być "Balladyna" Juliusza Słowackiego w reżyserii Katarzyny Deszcz. Premiera jest planowana 25 lutego. Będzie też "Królewna Śnieżka" w reżyserii Adama Biernackiego. Kolejną nowością w repertuarze ma być dramat "Bieg z nożyczkami" w reż. Andrzeja Mastalerza. Do końca roku mają być jeszcze dwa spektakle premierowe, w tym farsa.
W marcu 2018 r. ma być zrealizowany spektakl dotyczący obławy augustowskiej - zbrodni, której dokonało NKWD na działaczach podziemia niepodległościowego na Suwalszczyźnie w lipcu 1945 r. Półtorak powiedział, że sztuka ma dopiero powstać. Teatr nie zdradza na razie pomysłu na tę sztukę. Konrad Szczebiot powiedział jedynie, że trwają rozmowy z reżyserami.
"Będziemy się starać oprzeć repertuar na klasyce i naprawdę dobrze napisanych dramatach współczesnych, natomiast najważniejszy będzie poziom reżyserii i rzeczywiście dosyć ważne nazwiska, które będą te dramaty realizować" - powiedział Konrad Szczebiot.
"Wszystkie pozycje repertuarowe, które były do tej pory - one pozostają w repertuarze" - powiedział Półtorak, choć przyznał, że sam proponuje "całkowity odwrót" od tego, co było grane w teatrze dotychczas. Zaznaczył jednak, że nie odbył jeszcze konsultacji z organizacją widowni nt. tego jak się sprzedają bilety na poszczególne spektakle, ale musi to "dogłębnie przeanalizować".
"Z mojej wiedzy jako aktora raczej wynikało, że te spektakle po prostu się nie sprzedają, w dużej mierze, może nie wszystkie, ale w dużej mierze i chociażby ze względu na to, że mam narzucone minima przez urząd marszałkowski - podpisując umowę zgodziłem się na to - ja muszę te minima wypełnić. To od tego też w dużej mierze będzie uzależniony repertuar teatru" - dodał Półtorak.
Za półtora roku remont teatru
Teatr Dramatyczny planuje duży remont wnętrza obiektu. Miałby się od rozpocząć w połowie 2018 r i potrwać około roku. Gruntownej modernizacji ma być poddana scena główna, scena mała, scena w foyer. Chodzi np. o stworzenie takich warunków akustycznych, by spektakle mogły się odbywać np. na dwóch scenach jednocześnie. Ma się też zmienić cała sfera obsługi widza. Remont ma wstępnie kosztować ok. 20 mln zł, choć pierwotnie planowane jest dwukrotnie więcej. O pieniądze teatr chce się starać w ministerstwie kultury. Na czas remontu teatr chciałby szukać innych miejsc w mieście do współpracy.
Długa droga Piotra Półtoraka do stanowiska
W połowie ubiegłego roku Piotr Półtorak wygrał konkurs na dyrektora białostockiego teatru, ogłoszony przez zarząd województwa podlaskiego w związku z kończącą się umową dotychczasowej szefowej tej placówki Agnieszki Korytkowskiej-Mazur. Kiedy jednak do zarządu województwa zaczęły napływać skargi na przebieg konkursu, anulowano jego wyniki oraz ogłoszono nowy. Ostatecznie do niego nie doszło - najpierw wojewoda podlaski unieważnił uchwałę w tej sprawie, a potem sąd administracyjny oddalił skargę władz samorządowych na to rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody.
Po tym rozstrzygnięciu sądu zarząd województwa zdecydował, że nie będzie odwoływał się do NSA i uzna wybór Półtoraka na dyrektora. Przed świętami podpisano z nim umowę na trzy sezony artystyczne. Piotr Półtorak ma kontrakt dyrektora Teatru Dramatycznego do końca sierpnia 2019 r. (PAP, oprac. mak)
Zobacz też:
Piotr Półtorak powołany na dyrektora Teatru Dramatycznego
Sprawa obsady stanowiska dyrektora Teatru Dramatycznego w Białymstoku wydaje się być już zamknięta
Końcówkę sierpnia warto zaplanować na spotkanie z Grodzieńszyzną. Tym razem, w Tykocinie, w ramach IV edycji festiwalu Kresy Bezkresy pojawią się i tematy, i goście związani z pograniczem polsko-białoruskim i samym Grodnem.
Lato wypełniają podlaskie festiwale. W tym roku jest ich tak dużo, że czasami nakładają się na siebie. I tak - na zakończenie wakacji w Białymstoku będzie kilka koncertów, ale my tym razem zaprosimy na Kobiety Wschodu - platformę wspólnotowego działania oparta o muzykę, sztukę, rozmowy i warsztaty.
To świat utrwalony przez wiejskich fotografów z pogranicza polsko-białoruskiego. Po raz pierwszy w Galerii Sleńdzińskich w Białymstoku pokazywany jako spójna opowieść - a wszystko dzięki archiwalnym, nieznanym dotąd zdjęciom pionierów lokalnego rzemiosła fotograficznego.
W Suwałkach od piątku (22.08) trwa trzydniowe święto kina. W Suwalskim Ośrodku Kultury od wernisażu wystawy plakatów Andrzeja Pągowskiego rozpoczął się Festiwal Filmowy "Wajda na Nowo".
To nowe miejsce na artystycznej mapie naszego województwa. Przy okazji wernisażu 23. Pleneru Rzeźbiarskiego w Hajnówce w czwartek (21.08) otwarto Podlaską Galerię Rzeźby W Drewnie.
Uczą sią pieśni tradycyjnych, a wieczorami słuchają wykładów, koncertów i uczestniczą w potańcówkach z muzyką ludową. Kilkadziesiąt osób bierze udział w "Meandrach - letniej szkole tradycji" w skansenie w Koźlikach nad Narwią. Artyści i warsztatowicze podkreślają uniwersalny charakter tradycji różnych kultur Europy.
To czas na przygodę i rozwijanie własnych pasji wokalnych... Już po raz 28. odbywają się Podlaskie Warsztaty Piosenkarskie Tomzikogranie 2025.
Ten festiwal łączy współczesną muzykę klasyczną z wielokulturowym dziedzictwem naszego regionu. Zaczyna się 3. edycja "Muziko de nia tempo” - muzyka naszych czasów.
Za nami 82. Rocznica powstania w białostockim getcie. Odsłonięto kamienie pamięci, poświęcone tym razem rodzinie Kracowskich. Były spacery historyczne śladami żydowskich artystów ale też i koncerty czy słuchowiska.
Prowadzący:
Andrzej Bajguz