Radio Białystok | Wiadomości | Krajowy Instytut Mediów opracował nowe badania słuchalności radia
Nowe badania słuchalności radia, opracowane przez Krajowy Instytut Mediów, opierają się na danych pozyskiwanych w rozmowie telefonicznej z respondentami oraz opisujących ich zachowania związane z korzystaniem mediów.
Badania różnią się od Radio Track
Z pierwszego badania korzystania z takich treści wykonanego przez Instytut wynika, że wzrasta udział programów Polskiego Radia w rynku treści audio.
Aneta Tyborowska z Krajowego Instytutu Mediów mówi, że badania znacznie różnią się od dotychczasowego pomiaru Radio Track.
- Przede wszystkim nie zamykamy górnej granicy wieku. Rozmawiamy ze wszystkimi respondentami powyżej 15. roku życia - powiedziała Aneta Tyborowska.
Ich numery telefonów są wygenerowane losowo. Próbę cechuje duża szczegółowość.
- Danym przyglądamy się od momentu spływania na nasz serwer. Sto procent wywiadów jest weryfikowanych jakościowo, poddawane są kontroli logicznej. Nie chodzi tylko o to, że wywiadów i danych jest dużo, ale by mieć przekonanie, że są jakościowo dobre i poprawne. Na tej podstawie można robić wiele wspaniałych wskaźników i raportów, nad tym będziemy pracować - dodaje Tyborowska.
Rzeczywiste użytkowanie
Jak mówił dyrektor Instytutu Mirosław Kalinowski, w przyszłości badania będą opierać się nie tylko na deklaracjach słuchaczy, ale też na tym, jak w rzeczywistości użytkują oni media.
- W okresie wakacyjnym można spodziewać się pierwszych wyników tych badań - dodał Mirosław Kalinowski.
Przedstawiciele KIM podkreślają, że wszystkie informacje będą pogłębiane w rozmowie ze słuchaczami.
Rzetelne badania
- Chcemy dowiedzieć się jakich treści oczekuje słuchacz i jak je podać - mówi z kolei prezes Związku Pracodawców Mediów Radiowych MOC Radio Artur Kubaj.
Jak dodaje, media publiczne od dłuższego czasu poszukiwały nowych, rzetelnie przeprowadzanych badań.
- Liczymy na to, że instytucja publiczna, a taką jest Krajowy Instytut Mediów, spełni kryteria transparentności badania. W dalszej części liczymy na to, że całość rynku przyjmie badania i oceni je - czyli strona badana, jak i strona zakupująca reklamy oraz pozostałe - wyjaśniał Kubaj.
Badanie na wniosek KRRiT
Badanie Krajowego Instytutu Mediów zostało uruchomione w trybie pilnym na wniosek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w styczniu tego roku, według opracowanego przez KIM nowego standardu pomiaru słuchalności treści audio, w tym radia. Badanie realizowane jest na w pełni reprezentatywnej próbie niemal 150 tys. wywiadów telefonicznych w skali roku, w sposób ciągły, codzienny.
Krajowy Instytut Mediów powołano w styczniu zeszłego roku na wniosek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Prowadzi pierwsze ogólnopolskie badanie dotyczące korzystania z mediów oraz urządzeń pozwalających na ich odbiór.
Badanie opisze zwyczaje i preferencje związane z oglądaniem telewizji, słuchaniem radia i korzystaniem z internetu.