Radio Białystok | Patronaty | Wiosna w ogrodach baroku. Kameralny koncert skrzypcowy w OiFP

Wiosna w ogrodach baroku. Kameralny koncert skrzypcowy w OiFP


Oszałamiający rozkwit wiosny świętować będziemy w Operze i Filharmonii Podlaskiej kameralnym koncertem smyczkowym, podczas którego usłyszymy utwory dwóch pogodnych w naturze i finezyjnych w formie mistrzów baroku: Georga Philippa Telemanna i Antonia Vivaldiego.

źródło: mat. org.
źródło: mat. org.

W piątkowy wieczór przy Podleśnej Suitę G-dur „Burleska Don Kichot” na smyczki i basso continuo G.P. Telemanna i „Cztery  pory roku” – cykl czterech koncertów na skrzypce, orkiestrę smyczkową i basso continuo A. Vivaldiego zabrzmią w wirtuozowskim wykonaniu Stanisława Wojciecha Kuka, koncertmistrza opery podlaskiej, z towarzyszeniem Orkiestry smyczkowej Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Roberta Kabary.

Historia życia Georga Philippa Telemanna nie jest heroiczna ani dramatyczna, lecz pogodna, taka jaki był sam kompozytor, ciepły i serdeczny człowiek. Szukał intymności a nie chaosu, jego religijna muzyka nie ma mistyki, jest raczej filozoficzna w charakterze – wielka różnica z Bachem. Obcy był mu monumentalizm, dlatego od Bacha i Händla różni się Telemann upodobaniem do muzyki kameralnej, której stworzył bardzo dużo.

Nie ma ona traumatycznych momentów, jest pogodna, obfituje w  niespodzianki muzyczne. August Halm nazwał kiedyś muzykę Telemanna  ogrodową (Gaertnerische Musik). Przez współczesnych Telemann uważany był  za wielkiego kompozytora. Łatwości tworzenia towarzyszyło znakomite  opanowanie warsztatu kompozytorskiego. Händel powiedział o nim, że 8-głosowy motet pisze z taką łatwością, jak ktoś inny zwykły list.

Lekki, burleskowy „Don Kichot” jest najbardziej znaną suitą Telemanna, a napisał ich około tysiąca. Świetnie kontrastując całość, stosując ulubione, zaskakujące efekty ilustracyjne, Telemann dokonał zwięzłego skrótu historii błędnego rycerza z La Manchy, który swoim koniu Rosynancie, w towarzystwie giermka Sancho Pansy, wyrusza w drogę, podczas której przyjdzie mu m.in. walczyć z wiatrakami. Damą serca Don Kichota jest wieśniaczka Aldonza Lorenzo, nazywana przez bohatera Dulcyneą. Telemannowska interpretacja  donkiszoterii wykreowanej na kartach powieści Miguela de Cervantesa jest  pogodna, żartobliwa, a jednocześnie pełna ciepła, wręcz czuła.

Antonio Vivaldi, kompozytor wenecki i skrzypek, to jeden z największych i najciekawszych muzyków XVIII w. Tak jak Telemann upodobał sobie formę suity, tak Vivaldi – koncerty skrzypcowe. Jego pomysły melodyczne i harmoniczno-brzmieniowe przełamują konwencję epoki, zadziwiają oryginalnością. Podczas gdy twórczość Bacha zamyka długi okres sztuki polifonicznej, Vivaldi rozwija homofonię, przyznaje prymat utworom instrumentalnym nad wokalnym.

Cykl czterech koncertów skrzypcowych „Cztery pory roku” („Le quattro stagioni”) należy do najbardziej popularnych obecnie dzieł muzyki poważnej. Koncerty składające się na „Cztery pory roku” mają typowy dla Vivaldiego schemat trzyczęściowy, oparty o kontrast i zaskoczenie: skrajne ogniwa burzliwe, wirtuozowskie, obfitujące w gwałtowne spięcia dramatyczne, podczas gdy część środkowa – słodka, idylliczna, rozmarzona – urzeka zmysłowym pięknem melodycznym.

Wirtuozeria u Vivaldiego, który sam był wielkim skrzypkiem, nie jest tylko olśniewającym popisem sprawności technicznej, ale także potężnym środkiem wyrazu. Ma istotne znaczenie dramatyczne i jakości kolorystyczne, może także zyskiwać funkcję naśladowczą. Vivaldi jest jednym z najświetniejszych malarzy natury, znakomitym weneckim  kolorystą. W „Czterech porach roku” partia solisty zawiera wiele fantastycznych pomysłów dźwiękowych, odmalowujących śpiew ptaków, gwałtowny atak burzy, zacinający deszcz. Partia orkiestry przynosi z kolei słynne główne „tematy” koncertów: lapidarne, energiczne, narzucające się witalną rytmiką i prostym rysunkiem melodyki.

 


KONCERT KAMERALNY

PIĄTEK, 11 MAJA 2018

SALA KONCERTOWA | UL. PODLEŚNA 2 | godz. 19.00 



Georg Philipp Telemann (1681-1767)

Suita G-dur „Burleska Don Kichot” na smyczki i basso continuo

1. Ouverture – Uwertura

2. Le réveil de Quichotte – Przebudzenie Kichota

3. Son attaque des moulins à vent – Jego atak na wiatraki

4. Ses soupirs amoureux après la Princesse Dulcinée – Jego westchnienia miłosne do księżniczki Dulcynei

5. Sanche Panse berné – Oszukany Sancho Pansa

6. Le galope de Rosinante – Galop Rozynanta

7. Celui d’ane de Sanche – Galop osła Sancho Pansy

8. Le couché de Quichotte – Sen Kichota

 

***

Antonio Vivaldi (1678-1741)

„Cztery pory roku” („Le quattro stagioni”) - cykl czterech koncertów na skrzypce, orkiestrę smyczkową i basso continuo

La Primavera (Wiosna) - Koncert E-dur

Allegro

Largo e pianissimo sempre

Danza pastorale

L’Estate (Lato) – Koncert g-moll

Allegro non molto

Adagio – Presto

Presto

L’Autunno (Jesień) – Koncert F-dur

Allegro

Adagio

Allegro

L’Inverno (Zima) – Koncert f-moll

Allegro non molto

Largo

Allegro

 

Orkiestra smyczkowa Opery i Filharmonii Podlaskiej

Robert Kabara dyrygent

Stanisław Wojciech Kuk skrzypce

 

Sponsor koncertu: Promotech

 

ROBERT KABARA

Dyrygent; wirtuoz  skrzypiec i altówki. Doktor habilitowany, profesor Akademii Muzycznej  im. K. Szymanowskiego w Katowicach, adiunkt w Akademii Muzycznej w  Krakowie, której jest absolwentem. Jeszcze jako student E. Umińskiej, a  potem K. Danczowskiej, rozpoczął działalność koncertową, zdobywając  laury w międzynarodowych konkursach skrzypcowych, m.in. I miejsce w  Australia Bicentennial w Adelajdzie (1988) oraz III miejsce i 9 nagród  pozaregulaminowych w IX Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu  (1986), a także specjalna nagroda Ministra Kultury Francji w Konkursie  im. Z. Francescatiego w Marsylii (1989). Wśród mentorów wymienia A.  Gertlera, Y. Menuhina czy G. Zhislina, który zasugerował artyście  wprowadzenie do repertuaru altówki. W 2011 r. po ukończeniu prywatnych  studiów dyrygenckich Maestro J. Maksymiuka w Warszawie rozpoczął  działalność estradową jako dyrygent. Na zaproszenie J. Semkowa został  liderem Orkiestry w Montpellier (Francja), występował z Sinfonią  Varsovią, z K. Zimermanem przewodził Polish Festival Orchestra w tournée  po obu kontynentach dla uczczenia 150. rocznicy śmierci Chopina. Po raz  ostatni zasiadł w pulpicie w wielonarodowej Orchestra for Peace w 70.  rocznicę wybuchu II wojny światowej jako przedstawiciel Polski w  uroczystych koncertach w Krakowie i Sztokholmie pod batutą V. Gergieva.  20 lat związany z Sinfoniettą Cracovią (1994–2014), której był  dyrektorem naczelnym i artystycznym. Jako solista, kameralista i lider  koncertował na całym świecie. Zrealizował dziesiątki autorskich  projektów, w tym kilkaset koncertów, cykle koncertowe La Musica da  Camera oraz Grand Virtuoso, festiwale Wieniawski Avangarde i Russia con  Passione, tournée Sinfonietty Cracovii w Japonii (2012). Działalność  dyrygencką otworzył Muzyką na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę  B. Bartóka w wykonaniu połączonych orkiestr Sinfonietty Cracovii i  Sinfonii Iuventus. Pod jego batutą wystąpili m.in. M. Vengerov, A.  Baeva, R. Lacatos, E. Mechetina, M. Vasilieva, J. Lisiecki, Soyoung  Yoon, M. Kobayashi, S. Tarara, D. Krakauer, H. i U. Holligerowie. W  dorobku ma liczne nagrania i nagrody fonograficzne (Fryderyk ’98 za  „Pory roku” A. Vivaldiego, Diapason d’Or, Opus HD d’Or i AudioStream’s  Best HD Albums 2012 we Francji za I Koncert skrzypcowy K. Pendereckiego z  Sinfoniettą Cracovią pod batutą kompozytora). Uhonorowany srebrnym  medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, odznaczeniem Honoris Gratia z  rąk prezydenta Miasta Krakowa podczas obchodów XV-lecia działalności  Sinfonietty Cracovii, Europejską Nagrodą Kultury (wraz z Sinfoniettą,  1998) oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi z nadania Prezydenta RP (2014).

 

STANISŁAW WOJCIECH KUK

Urodził się w  Bielsku-Białej, gdzie ukończył z wyróżnieniem miejscowe liceum muzyczne.  Studia odbył w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.  Równolegle kształcił się na mistrzowskich kursach muzycznych, pracując z  takimi profesorami, jak: W. Marschner, R. de Barbieri, R. Ricci, I.  Haendel. Po studiach pracował jako koncertmistrz orkiestr kameralnych w  Bielsku-Białej, Katowicach, a także w Berlinie. W 1991 r. rozpoczął  pracę jako koncertmistrz w Filharmonii Białostockiej. Równolegle  rozpoczął pracę w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, a także  w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku. Równolegle prowadzi  działalność artystyczną jako kameralista i solista. Za swoją pracę  został wielokrotnie nagradzany i honorowany m.in. Srebrnym Krzyżem  Zasługi, Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” i Złotym  Medalem Za Długoletnią Służbę.


źródło: mat. org. | red: zmj

Patronat medialny: Polskie Radio Białystok



Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS







Do pobrania Zestaw formatów loga Polskiego Radia Białystok w pliku .zip



FORMULARZ UBIEGANIA SIĘ O PATRONAT MEDIALNY POLSKIEGO RADIA BIAŁYSTOK
Wypełnione formularze prosimy przesyłać na adres: promocja@radio.bialystok.pl
WYPEŁNIJ FORMULARZ ONLINE




FORMULARZ KONCERTÓW ŻYCZEŃ
WYPEŁNIJ FORMULARZ ONLINE



źródło: www.radio.bialystok.pl​


Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok