Radio Białystok | Wiadomości | Koniec fałszywych promocji - sklepy muszą informować o najniższej cenie z ostatnich 30 dni
Te przepisy mają ograniczyć nieuczciwe praktyki sprzedawców. Od początku roku obowiązują nowe regulacje dotyczące promocji.
Sklepy, oprócz eksponowania przekreślonej ceny regularnej i ceny po obniżce, muszą również informować, jaka była najniższa cena danego produktu w ostatnich 30 dniach. Ma to powstrzymać sprzedawców przed zawyżaniem pierwotnej kwoty i tworzeniem pseudopromocji.
Obowiązujące od stycznia przepisy, dotyczące informowania o promocyjnych cenach, to część unijnej dyrektywy Omnibus. Wprowadza ona również m.in. obowiązek weryfikacji przez sprzedawcę opinii zamieszczanych pod produktem.
Jak zapowiadał m.in. minister rozwoju i technologii Waldemar Buda, przestrzeganie tej regulacji będzie kontrolować Inspekcja Handlowa.
Będziemy sprawdzać, czy ten obowiązek zamieszczania najniższej ceny z poprzednich 30 dni będzie pojawiał się na metkach towarów, aby była możliwość zweryfikowania tego przez klienta - zapewnił minister rozwoju.
Zapisy dotyczące promocji to tylko część szerszych zmian. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że 1 stycznia 2023 r. wchodzą w życie ważne dla konsumentów przepisy. Zmiany m.in. w ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług, Kodeksie cywilnym wynikają z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej.
Urząd zaznacza, że z inicjatywy prezesa UOKiK wprowadzono też dodatkowo regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych.
Dzięki nowym regulacjom łatwiej będzie walczyć z takimi niekorzystnymi dla konsumentów zjawiskami, jak fikcyjne promocje, podwójna jakość produktów w różnych krajach, wykupywanie biletów na koncerty przez boty czy fałszywe opinie w internecie.