Radio Białystok | Wiadomości | Jest decyzja lokalizacyjna dla fragmentu Rail Baltica na linii Białystok-Ełk
Decyzję lokalizacyjną dla 22-kilometrowego fragmentu Rail Baltica na odcinku Białystok-Ełk wydał w czwartek (31.07) wojewoda podlaski Jacek Brzozowski. Podkreślił, że to bardzo ważna inwestycja, która pozwoli mieszkańcom szybciej i bezpieczniej podróżować koleją.
Linia kolejowa między Białymstokiem a Ełkiem jest częścią międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. PKP PLK na początku stycznia ogłosiły przetarg na modernizację tej 100-kilometrowej trasy; termin otwarcia ofert był już kilkukrotnie przesuwany, obecnie można je składać do 7 sierpnia. Wartość tej inwestycji szacowana jest na ok. 6 mld zł i jest - jak informowano wcześniej - największą w historii PKP PLK.
Szczegóły przebudowy na odcinku Białystok-Ełk
W czwartek wojewoda wydał decyzję lokalizacyjną dla 22 kilometrów tej linii w powiecie białostockim: od Białegostoku, przez gminę Choroszcz i Dobrzyniewo Duże.
Jak mówił Jacek Brzozowski na konferencji prasowej, trasa kolejowa Białystok-Ełk to olbrzymi projekt i olbrzymia inwestycja.
Zakres robót jest olbrzymi, to jest przebudowa układu torowego, ale przede wszystkim dostosowanie tej infrastruktury do tego, żeby pociągi na trasie Białystok-Ełk mogły podróżować z prędkością 200 km/h w sposób bezpieczny, komfortowy - powiedział wojewoda.
Jacek Brzozowski dodał, że na tym 22-kilometrowym odcinku przewidziano m.in. rozbiórkę i przebudowę istniejących peronów na stacji Białystok-Starosielce i Dobrzyniewo Duże, a także przystanków Białystok-Bacieczki czy Fasty. W ramach inwestycji powstaną też m.in. trzy nowe mosty kolejowe, dwa mosty drogowe, pięć wiaduktów drogowych, trzy wiadukty kolejowe i przebudowana zostanie cała infrastruktura kolejowa.
Podział inwestycji na trzy części
Odcinek Białystok-Ełk został podzielony na trzy części. Wcześniej wojewoda wydał decyzję na odcinek tej inwestycji na terenie miasta i gminy Grajewo - podał Podlaski Urząd Wojewódzki. Na tym terenie w ramach inwestycji oprócz nowych peronów i przystanków, powstanie m.in. też most kolejowy i drogowy, a także wiadukt ekologiczny dla zwierząt, wybudowany zostanie też wiadukt drogowy w Grajewie w ciągu ulicy Przytorowej.
Natomiast wniosek o wydanie decyzji na trzeci odcinek - na terenie powiatu monieckiego - ma być złożony przez PKP PLK w sierpniu - podał Urząd.
Podsumowanie poprzednich inwestycji i plany na przyszłość
Wojewoda na konferencji przypomniał też, że w ubiegłym roku zakończyła się inwestycja innego odcinka Rail Baltica Białystok-Czyżew, której wartość przekroczyła 3,5 mln zł, a dzięki temu skrócił się czas podróży pociągiem między Białymstokiem a Warszawą.
Ta inwestycja była bardzo skomplikowana, bo to nie tylko infrastruktura kolejowa, ale także przejścia pod torami, wiadukty, drogi dojazdowe. Dzisiaj już z tego korzystamy i konsekwencją tego jest po prostu np. możliwość szybkiego podróżowania pomiędzy Białymstokiem a Warszawą - podkreślił Brzozowski.
Perspektywy rozwoju
Obecny na konferencji poseł PO Krzysztof Truskolaski mówił, że dzięki modernizacji linii Białystok-Czyżew podróż do Warszawy (ze stacji Białystok do stacji Warszawa Centralna) zajmuje 1 godz. 30 min. Dodał, że ten czas będzie się jeszcze poprawiał i tak zwanych pociągów sprinter będzie coraz więcej.
Odnosząc się do inwestycji na odcinku Białystok-Ełk poseł podkreślił, że będzie ona rozpatrywana jako całość, czyli cały odcinek będzie remontowany w tym samym czasie, aby - jak podkreślił poseł - przyśpieszyć prace nad tą inwestycją. Przypomniał, że pociągi na tej trasie będą jeździć 200 km/h, a inwestycja ma zakończyć się w 2029 roku.