Radio Białystok | Patronaty | "Kwartet dla czeterech aktorów" w OiFP

"Kwartet dla czeterech aktorów" w OiFP

24.11.2017

Opera i Filharmonia Podlaska oraz debiutujący w roli reżysera Marek Tyszkiewicz zapraszają w piątek (24.11) o 18:00 na premierę "Kwartetu dla czterech aktorów" Bogusława Schaeffera.

Źródło: OiFP
Źródło: OiFP

Bogusław Schaeffer należy do pionierów polskiej awangardy muzycznej po 1956 r., jest m.in. twórcą pierwszego polskiego utworu dodekafonicznego. Jest autorem kilkuset utworów muzycznych, kilkudziesięciu sztuk teatralnych, wielu prac plastycznych oraz pionierskich w kraju publikacji (w tym leksykonów) popularyzujących problematykę nowej muzyki.

Wśród dzieł scenicznych z zakresu teatru instrumentalnego szczególne miejsce zajmuje "Kwartet dla czterech aktorów", napisany w 1966 r. Prezentuje on perypetie artystów muzyków poszukujących formy, która zadowoliłaby wszystkich. Dwoją się i troją, by stopić się w jedno ciało muzyczne.

Tajemnica tego dramatu tkwi już w tytule: kwartet pisze się dla muzyków, ten zaś napisany jest dla czterech aktorów - mówi aktor Miłosz Pietruski. - Chciałbym, żeby tę zagadkę każdy z widzów rozwikłał sam - dodaje aktor.

- Oryginalnym podejściem to tego, co się w tym tekście zdarzy, jest powrót do korzeni, do sposobu, w jaki Schaeffer to pisał - opowiada reżyser Marek Tyszkiewicz.

Nie słyszałem o tym, żeby "Kwartet" był kiedykolwiek robiony w takim składzie personalnym, gdzie obsada tego przedstawienia to w połowie śpiewacy, którzy na co dzień śpiewają w operze, i aktorzy, którzy grają na scenach teatrów. Pomieszanie tych dwóch temperamentów, rodzajów podejścia do materii muzycznej i dramatycznej, daje znakomity efekt.

Dodatkową trudnością, ale i walorem przedstawienia jest to, że "Kwartet" gra czterech aktorów albo śpiewaków, a my robimy go w obsadzie sześcioosobowej, która jest wymienna, czyli co wieczór, na każdym przedstawieniu wystąpi inna czwórka, co znakomicie wpływa na świeżość i spontaniczność zachowań na scenie. Mimo, że scenariusz i improwizacje zostały w jakiś sposób ułożone, to prawie każdego wieczora będą zupełnie inne. Pracujemy w sześcioosobowym składzie aktorskim, są aktorzy operowi Maciej Nerkowski i Bartłomiej Łochnicki oraz gościnnie Tomasz Bacajewski z Teatru Muzycznego w Gdyni, a także aktorzy z różnych środowisk i teatrów: Marcin Gaweł, Miłosz Pietruski - białostockiej i supraskiej publiczności znany z niekonwencjonalnych działań i funkcjonujący w teatrze alternatywnym oraz Daniel Lasecki, młody, zaczynający karierę aktor po szkole teatralnej. Ta różnorodność i rozpiętość dotyczy także śpiewaków operowych.

Z sześciu instrumentów można tworzyć niezliczone akordy, sfera improwizacji muzycznych jest w partyturze Schaeffera - w partyturze, bo nie jest to tekst dramatyczny - napisana enigmatycznie i zdawkowo. To krakowska szkoła kompozycji, według której pisało się kropkami, czy jak Penderecki - kolorami, czy, jak pisał Schaeffer, znakami graficznymi. Wspólnie z aktorami zadaliśmy sobie dużo trudu, żeby te fragmenty muzyczne rozszyfrować, wzbogacić je własnymi doświadczeniami, pomieszać to - jak ja to nazwałem - muzyką ciała.

"Kwartet dla czterech aktorów" to przede wszystkim zabawa, komedia. To historia czterech poważnych muzyków, którzy stawiają siebie w bardzo niepoważnych sytuacjach, nie boją się tego, a ze swoimi kłopotami zwracają się do publiczności. Efekt jest, moim zdaniem, piorunujący - mówi Marek Tyszkiewicz.




"Kwartet dla czterech aktorów"

Bogusław Schaeffer

Prapremiera: 24 lutego 1979, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi

Premiera obecnej inscenizacji: 24 listopada 2017, Opera i Filharmonia Podlaska

Realizatorzy:

Reżyseria - Marek Tyszkiewicz

Konsultacje muzyczne - Andrzej Makal

Projekt kostiumów - Elżbieta Wysocka

Asystent reżysera - Justyna Schabowska

Producent - Anna Jakubowska-Podsiad


 

Obsada:

Tomasz Bacajewski

Marcin Gaweł

Daniel Lasecki

Bartłomiej Łochnicki

Maciej Nerkowski

Miłosz Pietruski

Czas trwania: 70 min, bez przerwy

Produkcja Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Zrealizowano ze środków ze stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku dla twórców profesjonalnych.



Marek Tyszkiewicz

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Jeszcze jako student w 1992 roku rozpoczął pracę w Towarzystwie Wierszalin - Teatr, później znanym jako Teatr Wierszalin.

Ważniejsze role w tym teatrze to:

- Król Artur w "Merlinie", reż. Piotr Tomaszuk, 1994

- Ksiądz w "Klątwie", reż. Piotr Tomaszuk, 1994

- Diabeł w "Głupie", reż. Piotr Tomaszuk, 1996

- Książę oraz Tłuste Sępidło w "Ofierze Wilgefortis", reż. Piotr Tomaszuk, 2000


A także realizacje Teatru Telewizji:

- Ksiądz w "Klątwie", reż. Piotr Tomaszuk, 1995

- Narrator w "Olbrzymie",  reż. Piotr Tomaszuk, 1996

- Feliks w "O medyku Feliksie", reż. Piotr Tomaszuk, 1996

- Kurt w "Prawieku i innych czasach", reż. Piotr Tomaszuk, 1998


Poza tym trzykrotnie z zespołem Teatru Wierszalin na największych targach teatralnych na świecie, czyli festiwalu w Edynburgu zdobył prestiżowe nagrody Fringe First (1993, 1994, 1997). W 2000 roku rozpoczął pracę jako redaktor w białostockim oddziale Telewizji Polskiej. W tym czasie tworzył z Wojciechem Koronkiewiczem Teatr DeLegacja. Sezon 2005/2006 spędził w Teatrze Lalki Aktora w Łomży jako Jeleń, Kominiarz i Dentysta. W Wyższej Szkole Administracji Publicznej w Białymstoku uczył komunikacji społecznej i wspierał teatr studencki.

Od 2006 roku pot i łzy zostawia na deskach Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, o czym przekonać się można było oglądając takie tytuły, jak:

- "C`est la vie!", reż. Piotr Dąbrowski, 2006  

- "Szalone nożyczki", reż. Piotr Dąbrowski, 2007 (Komisarz Kowalewski)

- "Czarownice z Salem", reż. Piotr Dąbrowski, 2007 (Parris)

- "Testament", reż. Jacek Malinowski, 2008 (Szemkel)

- "Hiob", reż. Piotr Dąbrowski, 2009 (Hiob)

- "Ożenek", reż. Piotr Dąbrowski, 2011 (Jajecznica)

- "Rewizor" N. Gogol, reż. Jacek Jabrzyk, 2014 (Antoni Dmuchanowski-Horodniczy)

- "Spragniony" A. Burroughs, op. reż. Agnieszka Korytkowska-Mazur, 2014

- "Romeo i Julia" W. Szekspir, reż. Katarzyna Deszcz, 2016 (Piotr)

- "Trans-Atlantyk" W. Gombrowicz, reż. Jacek Jabrzyk, 2016 (Gonzalo)

- "Balladyna", reż. Katarzyna Deszcz, 2017 (Grabiec)

- "Mayday" R. Cooney, reż. Witold Mazurkiewicz, 2017 (John Smith).

Zdeklarowany liberał.

Po 25 latach pracy artystycznej debiutuje jako reżyser "Kwartetu dla czterech aktorów" Bogusława Schaeffera w Operze i Filharmonii Podlaskiej.


Daty spektakli :

24.11.2017 - 18:00 - premiera

25-26.11.2017 - 18:00

2-3.12.2017 - 18:00

5-6.12.2017 oraz 8.12.2017 - 10:00

9-10.12.2017 - 18:00

źródło: OiFP | red: wsz

Patronat medialny: Polskie Radio Białystok



Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS







Do pobrania Zestaw formatów loga Polskiego Radia Białystok w pliku .zip



FORMULARZ UBIEGANIA SIĘ O PATRONAT MEDIALNY POLSKIEGO RADIA BIAŁYSTOK
Wypełnione formularze prosimy przesyłać na adres: promocja@radio.bialystok.pl
WYPEŁNIJ FORMULARZ ONLINE




FORMULARZ KONCERTÓW ŻYCZEŃ
WYPEŁNIJ FORMULARZ ONLINE

24 listopada 2017

Maryla Rodowicz Diva Tour, źródo: mat. org.

25 listopada 2017

Źródło: mat. org.



źródło: www.radio.bialystok.pl​