Radio Białystok | Magazyny | Czytam książki | „Dom Gucci. Potęga mody, szaleństwo pieniędzy, gorycz upadku” Sara Gay Forden
„W latach siedemdziesiątych Gucci stał się symbolem statusu na dwóch kontynentach. Otwarto dziesięć sklepów w najważniejszych stolicach świata. Pierwsza franczyza w Brukseli działała pod czujnym okiem Roberta. W związku z popularnością klasycznej elegancji Gucciego prezydent John F. Kennedy nazwał Alda „pierwszym ambasadorem Włoch
w Stanach Zjednoczonych”.
Uznana przez „The Economist” za jedną z najlepszych książek roku, Dom Gucci opowiada historię potęgi dynastii Guccich i jej upadek, a następnie stopniowe odbudowywanie. Podczas gdy firma osiągała bezprecedensowy sukces, stając się jednym z pierwszych europejskich symboli luksusu, rodzina pogrążała się w tragedii.
W 1993 roku ta modowa marka została stopniowo doprowadzona na skraj bankructwa, do czego przyczyniły się m.in. złe decyzje Maurizia Gucciego i jego zamiłowanie do ekstrawagancji. Dwa lata później Maurizio został zastrzelony w drodze do pracy. W 1998 roku jego byłą żonę, Patrizię Reggiani Martinelli, skazano na 29 lat więzienia za zorganizowanie morderstwa.
Czy Patrizia zamordowała byłego męża, ponieważ jego wydatki wymknęły się spod kontroli?
Czy zrobiła to, ponieważ jej czarujący eks zamierzał poślubić swoją kochankę, Paolę Franchi? A może w ogóle tego nie zrobiła?
Czy rację miał ojciec Maurizia, który ostrzegał syna przed małżeństwem z tą kobietą:
„Nigdy nie zapominaj, że nazywasz się Gucci. Różnisz się od innych. Wiele kobiet chciałoby cię schwytać w swoje szpony; ciebie i twoje pieniądze. Bądź ostrożny. Są takie, które robią karierę, łapiąc mężczyzn takich jak ty”.
Saga rodu Guccich to historia blichtru, przepychu, intryg, powstania imperium z wpływami w Europie i za Oceanem, które to zostało doprowadzone niemalże do upadku i późniejszego odrodzenia. Sara Gay Forden pozwala nam zajrzeć za kulisy, pokazuje ukryte namiętności, potęgę oraz słabe punkty rodzinnego imperium modowego. Ta książka urzeka wartką opowieścią o modzie, wielkich pieniądzach i rozdzierającej serce tragedii.
Opowieść ta zainspirowała świat filmu, trwają prace nad ekranizacją w reżyserii Ridleya Scotta.
W obsadzie m.in. Lady Gaga, Adam Driver, Al Pacino, Salma Hayek, Jared Leto, Jeremy Irons. Światowa premiera filmu planowana jest na listopad 2021.
Moda nigdy dotąd nie była tak dramatyczna – ani groźna. Saga o trzech pokoleniach Guccich rozpoczyna się od opisu morderstwa przypominającego egzekucję, a później zagłębia się
w świat jednej z najpopularniejszych marek naszych czasów. Znawczyni mody Sara Forden opowiada o tym, jak kilku zachłannych, skłóconych członków rodu Guccich utraciło kontrolę nad imperium. - Teri Agins, redaktorka działu mody w „The Wall Street Journal”
Forden miesza rodzinną tragedię ze światem wyższej finansjery, serwując smakowitą
i złożoną historię. To książka o biznesie, którą czyta się jak powieść. - „The Economist”
Blichtr, chciwość, seks, moda i ekskluzywna galanteria skórzana – czego więcej można chcieć? - Michael Gross, autor książki Model
Wnikliwa kronika narodzin i upadku firmy. Autorka pokazuje, że nawet wielkie, dobrze prosperujące rodzinne biznesy nie mogą przetrwać bez profesjonalnego zarządzania
i zewnętrznego kapitału – oraz że osobowości potomków ich założycieli mogą sprawić,
iż sprzedaż udziałów będzie nie tylko jedynym rozsądnym wyjściem, ale wręcz nieuniknionym. -
„The Wall Street Journal”
Wielowątkowa opowieść Forden porywa bez reszty. Autorka prześwietla sekrety rodziny
i targające nią zacięte spory, wychwytuje detale i świetnie odmalowuje sylwetki postaci. Forden bierze Gucciego pod lupę i ukazuje prawdziwy obraz firmy. - „International Herald Tribune”
Myślicie, że Gucci to tylko logo i mokasyny? Ta pasjonująca książka o imperium i zabójstwie Maurizia Gucciego ujawnia niewygodną prawdę o najniezwyklejszej rodzinie świata mody.
- „Glamour”
Sara Gay Forden przez ponad 15 lat z Mediolanu zajmowała się włoskim przemysłem modowym, opisując rozwój wielu marek, w tym Gucci, Armani, Versace, Prada i Ferragamo. Obecnie pracuje w Waszyngtonie w Bloomberg News, kierując zespołem zajmującym się lobbingiem i wyzwaniami, przed którymi stoją duże firmy technologiczne, takie jak Amazon, Facebook i Google.
Prywatnie tu: tudorotasokolowska.pl
Prowadzący:
Dorota Sokołowska