Radio Białystok | Koronawirus | Powrót do aktywności może być trudniejszy niż izolacja społeczna - ostrzega psychiatra

Powrót do aktywności może być trudniejszy niż izolacja społeczna - ostrzega psychiatra

4.06.2020, 07:23

Powrót do aktywności społecznej i zawodowej po okresie izolacji społecznej nie będzie łatwy, dla wielu osób może okazać się nawet trudniejszy niż sama izolacja - zauważa psychiatra dr Piotr Wierzbiński.

źródło: stock.adobe.com
źródło: stock.adobe.com

"Zespół stresu pocovidowego"

Specjalista zauważa, że pozostający w izolacji społecznej ludzie znają jej zasady i wiedzą, do czego trzeba się do dostosować. Odczuwają lęk związany z pandemią i kryzysem gospodarczym, a także utratę poczucia bezpieczeństwa. - Pojawiły się nowe wyzwania, takie jak zagrożenie zdrowia i utrata stabilności zawodowej oraz ograniczenie możliwości zarobkowania - mówi ekspert z Kliniki Psychiatrii Dorosłych Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Nowa sytuacja, jaką stwarza poluzowanie obostrzeń, polega na tym, że nadal towarzyszy nam ryzyko zdrowotne związane z zakażeniem koronawirusem, ale jednocześnie wiele jest zmiennych i niewiadomych.


- Nie ma jasno sprecyzowanych zaleceń, bo nie da się tego zrobić. Nie wiemy zatem, w co wierzyć i co zrobić, na przykład, czy iść do pracy, czy jeszcze odczekać - powiedział dr Wierzbiński.


Mówił np. o rozterkach związanych z bezpieczeństwem ewentualnego wyjazdu wakacyjnego, ale też okresu powakacyjnego. Wielu epidemiologów ostrzega bowiem, że jesienią 2020 r. może dojść do nawrotu epidemii. Dodatkową trudnością jest to, że Covid-19 na ogół jest chorobą bezobjawową.


- W efekcie mamy coś, co można nazwać "lękiem po lęku". Tak jest na północy Włoch, gdzie wraz z wychodzeniem z epidemii obserwuje się wyższy poziom lęku, bo nie da się łatwo zapomnieć tego, co przeżyło tam społeczeństwo - twierdzi specjalista.


Według psychiatry nie można wykluczyć nawet powstania nowej jednostki chorobowej, zespołu stresu pocovidowego, "ale o tym będzie wiadomo najwcześniej za kilka miesięcy".

Wszyscy odczuwamy lęk

Co trzeba zrobić, by zadbać o własne zdrowie psychiczne i swych bliskich? Specjalista doradza, by przede wszystkim przyznać się do tego, iż odczuwamy stres i lek.


To nieprawda - podkreśla - że część osób go nie odczuwa: wszyscy przeżywają lęk, ale nie u wszystkich jest on uświadomiony. Niektórzy się do niego nie przyznają, bo sądzą, że wtedy lepiej sobie z nim poradzą. Ale to błąd. - Przyznanie się do stresu i omówienie go z kimś normalizuje jego przeżywanie - wyjaśniał dr Wierzbiński.


Jak obniżyć poziom stresu?

W kontekście obniżania poziomu lęku zaleca on, by skupiać się jedynie na wiarygodnych źródłach informacji (im mniej źródeł - tym lepiej dla równowagi psychicznej), co pomaga właściwie ocenić indywidualne zagrożenia wynikające z pandemii i zmian gospodarczych. Ekspert zaznacza, że ludzie zwykle bagatelizują ryzyko lub je przeceniają, co nasila stres.

Bardzo ważna jest dbałość o własne zdrowie, zwłaszcza w okresie kwarantanny i wychodzenia z niej. Dla równowagi psychicznej i odporności organizmu (a zatem również na ryzyko zakażenia się koronawirusem i zachorowania na Covid-19) ważne jest wysypianie się, regularność w codziennym życiu, stosowanie odpowiedniej diety i nie stronienie od fizycznego wysiłku.

- Nie ma jednakowych dla wszystkich reguł radzenia sobie ze stresem, bo każdy reaguje indywidualnie - podkreślił dr Wierzbiński. Jego zdaniem trzeba nauczyć się odpoczywać i umiejętnie korzystać "z tego, że mamy prawo do nagrody". Nie wolno zaniedbywać własnych potrzeb psychicznych - pod warunkiem, że nie chodzi o potrzeby sztucznie wykreowane. - Warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy ja tego chcę, czy też robię to wyłącznie dla innych - mówił na konferencji.

Ważny kontakt z innymi

Specjalista podkreśla znaczenie kontaktu z innymi osobami, choć niekoniecznie w mediach społecznościowych. Jak zaznaczył, rozmowa ze znajomymi i krewnymi, dzielenie się informacjami obniża lęk.


- Cenne jest też pomaganie innym, przede wszystkim dlatego, że dowartościowuje, ale też mniej wtedy analizujemy to, co się dzieje dookoła. Również bycie życzliwym dla innych pomaga w radzeniu sobie ze stresem - dodał.


- Pamiętajmy, że nasz mózg wykazuje ogromną plastyczność; wciąż tworzą się w nim nowe połączenia, dzięki czemu możemy przystosować się do nowej sytuacji i poradzić sobie z trudnościami - przekonywał dr Wierzbiński. Dodał, że pomaga w tym akceptacja obecnej sytuacji, dzieki której możemy "uplastycznić" nasze zachowanie, wprowadzić konieczne zmiany i znów "pójść do przodu". Wszystko to obniża lęk i frustrację wynikającą z zaburzenia dotychczasowego porządku.


źródło: PAP | red: zmj

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z iOS

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z Androidem

ZOBACZ TEŻ:


Podczas epidemii problemem nie jest nauka, a kondycja psychiczna uczniów - uważa dyrektor LO

3.06.2020, 08:54

Zdalna nauka w czasie epidemii nie sprawia problemów uczniom i nauczycielom - wielu z nich wynosi z niej korzyści, kłopotem jest natomiast kondycja psychiczna uczniów w izolacji - uważa dyrektor III LO w Gdańsku Małgorzata Mroczkowska.


Im mniejsze mieszkanie, tym większy niepokój podczas kwarantanny

31.05.2020, 09:31

Co czwarty Włoch miał poważne objawy niepokoju i lęku podczas kwarantanny w kraju; najczęściej wystąpiły one u osób, które mieszkają w mniejszych mieszkaniach - ustalili badacze z uczelni w Mediolanie i Genui. Ich zdaniem pandemia zmieni rynek nieruchomości.


Poziom lęku wśród Polaków na pocz. maja mógł być dwukrotnie wyższy niż przed pandemią

28.05.2020, 07:54

Poziom objawów depresji i lęku wśród Polaków mógł być na początku maja dwukrotnie wyższy niż w czasach przed pandemią koronawirusa. To zjawisko jest najbardziej dostrzegalne u osób w wieku 18-24 lat - wynika z badań psychologów z kilku polskich uczelni.


Ekspert: po pierwszej fali pandemii wiele osób popada w nierealistyczny optymizm

27.05.2020, 08:01

Mija pierwsze zagrożenie wywołane pandemią Covid-19, w efekcie coraz więcej osób zaczyna lekceważyć ryzyko zachorowania. Nieświadomie wchodzimy w tzw. nierealistyczny optymizm – ostrzega psycholog dr Marta Znajmiecka-Sikora z Uniwersytetu Łódzkiego.




Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS





"Ojciec Chrzestny" Mario Puzo

Pływanie na Byle Czym - Pływające co nieco

W 9 tygodni po Podlasiu














źródło: www.radio.bialystok.pl​


Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok