Radio Białystok | Muzyczne | !pod powierzchnią! | Autor książki „Grunge. Bękarty z Seattle” Piotr Jagielski !pod powierzchnią!
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
Między zbliżającym się Dniem Kurta Cobaina (20.04) w jego rodzinnym Aberdeen, a 30. rocznicą jego śmierci rozmawiamy o grunge'u i jego paradoksach z Piotrem Jagielskim autorem książki „Grunge. Bękarty z Seattle”.
Jaki wpływ na rozwój i ukształtowanie się tej muzyki miała "Wielka czwórka z Seattle" Nirvana, Pearl Jam, Alice in Chains i Soundgarden i dlaczego to jednak utwór "Touch Me I'm Sick" Mudhoney stał się czymś na kształt grunge'owego hymnu?
Dlaczego ten brudny i szorstki grunge oraz teksty o tym, że nic nie ma sensu i przyszłości porwały tak wiele osób na świecie?
Paradoks:
"Nirvana niemal wstydziła się sukcesu "Nevermind" i tego, że płyta sprzedała się w milionach egzemplarzy. Nie brzmiała też dostatecznie ostro, zadziornie. Wszystkie te koncerty grane na całym świecie przed setkami tysięcy oddanych wyznawców, niewyobrażalne bogactwo, sława, wszystko to się nie liczyło, ponieważ w Olympii w stanie Waszyngton na zawrotną karierę Nirvany i Kurta Cobain patrzono z pogardą, szyderstwem. Dla alternatywnego towarzystwa z Evergreen College i K-Records Cobain stał się karierowiczem, pracownikiem korporacji, był sługą systemu",
bo
"O sukces nie warto zabiegać.
Coś, co wydaje się sukcesem, tak naprawdę wcale nie musi nim być. Może wręcz okazać się kłopotem, czymś, z czego trzeba się tłumaczyć. Co bowiem artysta zrobił, żeby dotrzeć na szczyt? Czy nie nazbyt starał się przypodobać publiczności? Schlebiał jej oczekiwaniom, poczuciu smaku?
Jeżeli stworzone dzieło podoba się wszystkim, jeśli podoba się milionom ludzi, to czy sukces nie oznacza aby przeciętności? Może został okupiony kompromisami, a artysta zaprzedał się sławie i zdradził dla niej swoją sztukę? Sprzeniewierzył się własnym dziesięciorgu przykazaniom i ideałom, które głosił.
Z sukcesu mogą być same kłopoty".
Jak Niczos odnajduje się w "nadmorskim charakterze" muzyki Antoniny Car, a w jaki sposób Antonina potraktowała instrumentami akustycznymi i elektroniką śpiew tradycyjny Niczos?
Otwieramy kolejny rozdział w osobistym pamiętniku Seasonala. !pod powierzchnią! prapremiera 13. albumu tego multiinstrumentalisty i kompozytora z Białegostoku, laureata "Niebieskiego mikrofonu".
Słuchamy przedpremierowo płyty VBS-a "Electrokolor", znowu z rapem egzystencjalnym, wciąż o problemach. Rozmawiamy też o 18. Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych "Żubroffka" - co oznacza wkroczenie w pełnoletniość na skraju podlaskiego świata?
Piosenki o historiach, które wydarzyły się w taksówkach, o taksówkarzach, świecie widzianym z okna ich aut. O swoich doświadczeniach opowiadają białostoccy taksówkarze: Jerzy Krupicki, Mariusz Sztok, Piotr Świergalski (również kiedyś radiowiec, a dziś działacz w Stowarzyszeniu Miłośników Starej Motoryzacji i Techniki "Moto Retro") i Krzysztof Kiziewicz, który...
Jak to się dzieje, że w czasie krótkiego kursu taksówką jesteśmy w stanie powiedzieć kierowcy więcej niż komuś bliskiemu? Co powoduje, że czasem też taksówkarz się otwiera? A kiedy milczymy? O czym? Jakie historie o mieście, zwłaszcza nocnym, ale i Polsce usłyszał od taksówkarzy Łona (i producentka wykonawcza Zuza Głowacka)?
Jak dźwiękami, muzyką i nagraniami terenowymi opowiedzieć o konkretnej przestrzeni? Próbuje to robić od lat Pracownia Muzyki Miejsca Fundacji Pogranicze w Sejnach.
Mieć czy być? Kto zadaje dziś takie pytania? Oprócz Artura Rojka zaczytanego niegdyś w Erichu Frommie? Zespół Muzyka Końca Lata wciąż pyta, aktualizując co chwila młodzieńcze ideały. Jak je zachować po 40-tce? Jeśli "być", to co się z tym wiąże w 3. dekadzie XXI wieku?
Pamiętacie chłopaka z gitarą, który śpiewa proste, sugestywne historie o relacyjach i żivocie, a przy tym "mówi nawiasem i niewyraźnie"? Janek Smakołyk zamroził się, jak na razie, z solową twórczością, ale reinkarnuje się w duetach.
Jak brzmią Kurpie Zielone elektronicznie? A jak nowe kompozycje Miss God m.in. z tekstem Goethe'go?
Prowadzący:
Andrzej Bajguz