Radio Białystok | Magazyny | Podróże po kulturze | Nasza radiowa koleżanka Małgorzata Trojanowska zagrała główną rolę w operze "Noc Kruków"
Małgorzata Trojanowska - nasza radiowa koleżanka i wybitna sopranistka - zagrała w sobotę (2.07) główną rolę Karusi w prapremierowej operze Zygmunta Krauzego "Noc Kruków". Spektakl rozpoczął Festiwal "Muzyka Polska" Polskiej Opery Królewskiej.
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
Owację na stojąco zebrali realizatorzy prapremierowej sztuki "Noc Kruków" w warszawskiej Polskiej Operze Królewskiej. To bardzo udane dzieło, korespondujące z Rokiem Romantyzmu i dwusetną rocznicą wydania "Ballad i Romansów Mickiewicza".
Wśród ogromnego, pulsującego światłem księżyca pojawiali się bohaterowie ballad i chór, a Karusia, w tej roli nasza radiowa koleżanka Małgorzata Trojanowska, mogła nawet spotkać utraconego Jaśka.
Muzyka brzmiała, jak zaprojektowany świat nocnych dźwięków, a libretto prowadziło przez świat realny i wymyślony dopowiadając ciag dalszy zdarzeń ze świata naszego wieszcza.
Operę "Noc kruków" na podstawie "Ballad i romansów" Adama Mickiewicza napisał Zygmunt Krauze.
To spektakl, w którym do głosu dochodzi kobieta, jej uczucia i specyficzna sytuacja żałoby, którą musi przepracować. Małgorzata Trojanowska - sopranistka z Białegostoku podkreśla, że kładzie nacisk na budowanie postaci zawieszonej w podstawowym dylemacie "szkiełka i oka" oraz "czucia i wiary", który w "Balladach i romansach" się rozgrywa.
Oprócz typowych instrumentów orkiestrowych w "Nocy Kruków" wykorzystano też akordeon, lirę korbową, okarynę, a nawet kamienie.
Za scenografię spektaklu odpowiada Katarzyna Borkowska. Oprócz Małgorzaty Trojanowskiej w spektaklu wystąpili Marta Boberska, Aleksandra Klimczak, Dorota Lachowicz, Andżelika Wiśniewska, Małgorzata Bartkowska, Sylwester Smulczyński, Witold Żołądkiewicz, Robert Szpręgiel i Paweł Michalczuk.
Cały festiwal rozpoczął się 2 lipca i potrwa do 24 lipca.
Zabieram dziś Państwa w przeszłość. Ale tylko na moment. Bo żeby zachęcić do obejrzenia wyjątkowego serialu, będę musiał opowiedzieć o jego pierwowzorze. A jest nim słynny thriller Davida Cronenberga “Nierozłączni”, w którym wystąpił Jeremy Irons, grając podwójną rolę, czyli wcielając się w postać Elliota i jego brata bliźniaka.
Ideą tego festiwalu od samego początku jest przełamywanie stereotypów dotyczących postrzegania teatru lalek jako teatru dla dzieci poprzez prezentację najwartościowszych zjawisk, oryginalnych środków ekspresji artystycznej oraz trendów we współczesnym teatrze lalkowym dla dorosłych.
Stanisław Żywalewski - mówi się o nim, że to malarz z wyboru, ale też z konieczności.
Dwójka autorów, pyszny temat, intrygujący tytuł - czegoż chcieć więcej do sukcesu? Wojciech Koronkiewicz i Urszula Arter napisali książkę o zakręconym zdrowo Podlasiu i teraz jeżdżą na spotkania autorskie.
Spektakle, koncerty, performance - w Białymstoku dobiegają końca 37. Dni Sztuki Współczesnej.
To mozolna, ale efektowna technika artystyczna, polegająca na ryciu w linoleum. Najciekawsze linoryty studentów z koła naukowego Warsztat Politechniki Białostockiej można już oglądać na wystawie w Okręgowej Izbie Lekarskiej w Białymstoku.
To jedna z niewielu cyklicznych imprez kulturalnych w Polsce, która nie miała tzw. przerwy pandemicznej. Międzynarodowy Festiwal Teatralny WALIZKA w Łomży odbywał się w poprzednich latach jako przegląd, w formie hybrydowej, z surowymi obostrzeniami sanitarnymi, ale zachował ciągłość.
Tym razem postawiono na humor. VII edycja festiwalu w największej bibliotece regionu - Książnicy Podlaskiej koncentrowała się wokół tego, co bawi - na warsztatach rozbierano więc słowo, żeby sprawdzić jak działa w tekście.
Chóry z Bułgarii i Kazachstanu zdobyły pierwsze nagrody Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej "Hajnówka 2023" w Białymstoku. W części konkursowej wystąpiło dziewięć zagranicznych chórów amatorskich i zawodowych. Nie było wykonawców z Rosji i Białorusi.
Prowadzący:
Andrzej Bajguz