Radio Białystok | Wiadomości | Pracownicy KPKM w Białymstoku skarżą się na niższe premie
Zmniejszanie premii za zwolnienia lekarskie, brak premii świąteczno-noworocznej, zamknięcie stacji paliw. O tym, na prośbę pracowników, pisze w interpelacji do prezydenta Białegostoku radna Agnieszka Rzeszewska.
Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej to jedna z trzech spółek komunikacyjnych odpowiedzialnych za transport publiczny, obsługująca m.in. linie numer: 2, 3, 5, 8, 17 i 102.
Spółki komunikacyjne podlegają prezydentowi miasta. W Białymstoku są trzy: KPK, KZK i KPKM.
Pracownicy proszą o pomoc radną
Z prośbą o pomoc do radnej Prawa i Sprawiedliwości Agnieszki Rzeszewskiej zwrócili się pracownicy KPKM. Jak czytamy w interpelacji radnej do prezydenta miasta w KPKM nie było premii świąteczno - noworocznej, a pracownicy dwóch innych spółek je dostali: ci z KPK ponad 400 złotych, a z KZK ponad 300. W spółce zmniejszano też premie za zwolnienia lekarskie.
Radna wskazuje też, że zlikwidowano Ośrodek Szkolenia Kierowców, Pracownię Badań Psychologiczno - Psychotechnicznych, oddano w dzierżawę myjnię, stację paliw zamknięto około trzech miesięcy po dokonaniu na niej inwestycji za ponad 90 tysięcy złotych. Wśród zarzutów jest też taki, że w ubiegłym roku prezes miał kupić m.in. telefon za ponad 9 tysięcy złotych.
Prezes KPKM Dariusz Ciszewski nie chciał wypowiadać się do mikrofonu.
Urząd odpowie na interpelację w ciągu 30 dni
Rzecznik prezydenta Białegostoku Urszula Boublej zapewnia, że w wymaganym 30-dniowych terminie szczegółowa odpowiedź na interpelację będzie, ale już teraz wyjaśnia niektóre kwestie. Jak mówi: "premii nie było, bo w spółce jest plan naprawczy; ze zmniejszania premii za zwolnienie lekarskie prezes już się wycofał; koszt zakupionego telefonu dla spółki do złotówka, na co dowodem jest faktura".
Urszula Boublej mówi też to, dlaczego zamknięto m.in. stację paliw. "Stało się to po wejściu w życie przepisów dostosowanych do wymogów unijnych, gdzie taka spółka, jak KPKM, powinna świadczyć głównie usługi transportowe".
Jednak mimo, że przepisy te weszły w życie w październiku 2019 roku, to nie zmieniły się z dnia na dzień, bo chodzi tu o Prawo zamówień publicznych znane w tej kwestii już od 2017 roku. Na inwestycję dotyczącą dystrybutorów wydano ponad 90 tysięcy złotych w lipcu i sierpniu 2019 roku, a w listopadzie zamknięto stację.
Zarówno kierowcy, jak i związkowcy z KPKM nie chcieli wypowiadać się do mikrofonu. Chcą wcześniej spotkać się z prezydentem Białegostoku.
Rok 2018 spółka KPKM zakończyła z prawie 9-milionową stratą. Dlatego na początku 2019 roku wprowadzono tam plan naprawczy, który polega m.in. na zamrożeniu etatów administracyjnych. Według założeń do końca 2020 roku, ma on dać około dwóch milionów złotych oszczędności.