Radio Białystok | Wiadomości | W pracach nad płd-wsch. obwodnicą Augustowa będzie uwzględniony tzw. "wariant burmistrza"
Zaproponowany przez władze Augustowa nowy wariant przebiegu planowanej południowo-wschodniej obwodnicy miasta na dk 16 będzie wzięty pod uwagę w pracach przygotowawczych do tej inwestycji - poinformowano w środę (19.02) na konferencji prasowej w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku.
Południowo-wschodnia obwodnica Augustowa jest wśród pięciu obwodnic, które mają powstać na drogach krajowych w Podlaskiem w ramach przedstawionego ostatnio przez rząd planu budowy stu obwodnic w Polsce. Ma ją budować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku.
W grudniu 2019 r. białostocka GDDKiA podpisała z firmą Value Engineering umowę ws. opracowania Studium Techniczno–Ekonomiczno–Środowiskowe z elementami koncepcji programowej, m.in. z analizą i prognozą ruchu, materiałami do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej oraz dokumentacją geologiczno-inżynierską dla tej inwestycji. Przedstawiono kilka wariantów przebiegu tej trasy, nie podobają się jednak mieszkańcom i władzom Augustowa.
Marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki poinformował, że po tym, gdy do GDDKiA i władz województwa zwrócił się w tej sprawie burmistrz Augustowa i przedstawił nowy wariant, po rozmowach w ministerstwie infrastruktury zdecydowano, że ten wariant będzie formalnie wzięty pod uwagę w dalszych pracach. Kosicki tłumaczył, że wszystko po to, by znaleźć "najlepsze rozwiązanie" zarówno dla mieszkańców jak i dla środowiska naturalnego okolic Augustowa.
- Wiemy, że drogi mają służyć mieszkańcom, mają jak najmniej ingerować w środowisko, w przyrodę, dlatego trzeba wypracować taki wariant, który właśnie będzie jak najmniej kolidował z tymi wszystkimi kwestiami, o których powiedziałem - mówił marszałek.
Burmistrz Augustowa Mirosław Karolczuk powtórzył, że dotychczas prezentowane warianty południowo-wschodniej obwodnicy "nie wzbudziły zachwytu" władz i mieszkańców. "Te sześć wariantów oddzieliłoby miasto Augustów, tereny zabudowane, od bardzo pięknego augustowskiego jeziora, od jeziora Sajno. Byłaby to bariera, pewnie w wielu przypadkach nie do pokonania. Hałas, który by w te bardzo atrakcyjne tereny Augustowa wrócił, był dla zdecydowanej większości mieszkańców nie do przyjęcia" - mówił burmistrz.
Wariant przedstawiony przez burmistrza jest znacznie dłuższy od dotychczas prezentowanych. Ma ok. 17 km, dotychczas brane pod uwagę ok. 6,5 km. Karolczuk ocenił, że nowy wariant to "kompromis", który pozwala zachować wszystkie walory przyrodnicze, turystyczne okolic, a jednocześnie pozwala na realizację tej inwestycji tak, by tiry nie jeździły blisko miasta, bo nowy wariant ominie miasto "szerokim łukiem".
Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku Wojciech Borzuchowski poinformował, ze przebudowa dk 16 ma podnieść nośność tej drogi do 115 kN/ na oś co oznacza, że mogą się na tej trasie pojawić i pewnie pojawią ciężarówki jadące do Polski od strony Wilna na Litwie. Marszałek Kosicki przypomniał, że dk 16 ma być przebudowana głównie z powodu celów "militarnych, obronnych" Polski.
Wojciech Borzuchowski podkreślił, że aprobata społeczna jest jednym z ważniejszych elementów branych pod uwagę jeżeli chodzi o planowanie i realizację inwestycji. Oceniał wstępnie, że "jest duża szansa", że tzw. wariant burmistrza może się okazać "najkorzystniejszy". Mówił, że mimo, iż jest najdłuższy, to może się okazać tańszy, bo jest z dala od jezior, przebiega przez tereny należące w dużej mierze do Skarbu Państwa czy Lasów Państwowych. Wzięcie pod uwagę nowego wariantu może natomiast - jak mówił dyrektor GDDKiA - o rok wydłużyć realizację przedsięwzięcia.
"Uważam, ze budujemy dla ludzi, rozmawiamy z ludźmi i to w jaki sposób przebiega trasa w terenach tak cennych przyrodniczo jest dla nas niezmiernie ważne" - powiedział Borzuchowski. Zaznaczył, że jest jeszcze za wcześnie by mówić, który wariant będzie wykluczony.