Praca z dzieckiem z zespołem Aspergera to zadanie wymagające ogromnej cierpliwości, wyrozumiałości i wiedzy. Choć taki uczeń nie różni się intelektualnie od swoich rówieśników, często doświadcza trudności w sytuacjach szkolnych i społecznych. Nie wynika to z braku chęci czy zaangażowania, lecz z innego sposobu postrzegania świata i ograniczonej intuicji społecznej. Jak pracować z uczniem z zespołem Aspergera?
Uczeń z zespołem Aspergera chce być częścią grupy – rozmawiać, bawić się, mieć przyjaciół. Bez wsparcia często jednak zostaje na uboczu, a jego poczucie osamotnienia się pogłębia. Dlatego tak ważne jest, by nauczyciel wiedział, jak pracować z uczniem z zespołem Aspergera.
Podstawą są jasne i konkretne komunikaty, najlepiej pozbawione wieloznaczności. Pomaga także dzielenie zadań na mniejsze etapy i tłumaczenie ich krok po kroku. Nauczyciel powinien zawsze upewnić się, że dziecko rozumie polecenie, a nie tylko powtarza zasłyszane słowa.
Ogromne znaczenie ma przewidywalność. Niespodziewana zmiana planu lekcji czy miejsca w ławce potrafi wywołać u dziecka silny stres. Dlatego warto z wyprzedzeniem informować o wszelkich modyfikacjach – dzięki temu uczeń czuje się bezpieczniej.
Największe wyzwania pojawiają się w obszarze kontaktów z rówieśnikami. Dziecko często obserwuje grupę z boku, ale nie potrafi się do niej włączyć. Jeśli rozmowa dotyczy jego pasji, potrafi opowiadać o niej godzinami, jednak w innych sytuacjach staje się wycofane.
Brak naturalnej intuicji społecznej sprawia, że normy oczywiste dla większości dzieci – takie jak przywitanie się czy ustąpienie miejsca starszej osobie – wymagają dokładnego wyjaśnienia. Nauczyciel staje się przewodnikiem, który krok po kroku pokazuje, jakie zachowania są akceptowane.
Integracja ucznia z zespołem Aspergera nie dzieje się sama – wymaga świadomych działań ze strony nauczyciela. To on modeluje postawy reszty klasy i pokazuje, jak reagować na nietypowe zachowania kolegi. Warto włączać dziecko w projekty grupowe, a każde pozytywne zachowanie – empatię, współpracę – podkreślać i nagradzać.
Bardzo ważne jest, by szkoła i nauczyciele wiedzieli, jak pracować z uczniem z zespołem Aspergera. Pedagodzy, którzy rozumieją specyfikę funkcjonowania takiego ucznia, mogą stworzyć mu bezpieczne środowisko sprzyjające nauce i rozwojowi społecznemu.
Tu ogromną rolę odgrywa rozwój zawodowy. Szkolenia i studia podyplomowe z integracji sensorycznej, czy przygotowania pedagogicznego dla psychologów to nie tylko teoria, lecz przede wszystkim praktyczne narzędzia do codziennej pracy.
Właśnie taką ofertę kieruje do nauczycieli Instytut Rozwoju Edukacji (IRE) – placówka, która od lat wspiera specjalistów w zdobywaniu nowych kompetencji i dostosowywaniu metod pracy do potrzeb uczniów ze spektrum autyzmu. Dzięki ich programom wielu pedagogów zyskało praktyczną wiedzę, którą z powodzeniem stosują w szkolnej codzienności.
Świadome przygotowanie pedagogów przekłada się bezpośrednio na sukces ucznia. Wsparcie oparte na wiedzy, empatii i odpowiednich narzędziach sprawia, że dziecko z ASD może nie tylko lepiej funkcjonować w szkole, lecz także budować poczucie własnej wartości i odnosić sukcesy w życiu społecznym.
Przygotuj się do pracy z uczniami o różnych potrzebach – wybierz studia podyplomowe z neurologopedii, spektrum autyzmu lub oligofrenopedagogiki oferowane przez Instytut Rozwoju Edukacji.