Jak pracować z uczniem z zespołem Aspergera?

[Artykuł sponsorowany]

1.10.2025, 08:52, akt. 10:37


Jak pracować z uczniem z zespołem Aspergera?
Jak pracować z uczniem z zespołem Aspergera?

Praca z dzieckiem z zespołem Aspergera to zadanie wymagające ogromnej cierpliwości, wyrozumiałości i wiedzy. Choć taki uczeń nie różni się intelektualnie od swoich rówieśników, często doświadcza trudności w sytuacjach szkolnych i społecznych. Nie wynika to z braku chęci czy zaangażowania, lecz z innego sposobu postrzegania świata i ograniczonej intuicji społecznej. Jak pracować z uczniem z zespołem Aspergera?

Indywidualne podejście – fundament pracy z uczniem z zespołem Aspergera

Uczeń z zespołem Aspergera chce być częścią grupy – rozmawiać, bawić się, mieć przyjaciół. Bez wsparcia często jednak zostaje na uboczu, a jego poczucie osamotnienia się pogłębia. Dlatego tak ważne jest, by nauczyciel wiedział, jak pracować z uczniem z zespołem Aspergera.

Podstawą są jasne i konkretne komunikaty, najlepiej pozbawione wieloznaczności. Pomaga także dzielenie zadań na mniejsze etapy i tłumaczenie ich krok po kroku. Nauczyciel powinien zawsze upewnić się, że dziecko rozumie polecenie, a nie tylko powtarza zasłyszane słowa.

Ogromne znaczenie ma przewidywalność. Niespodziewana zmiana planu lekcji czy miejsca w ławce potrafi wywołać u dziecka silny stres. Dlatego warto z wyprzedzeniem informować o wszelkich modyfikacjach – dzięki temu uczeń czuje się bezpieczniej.

Jak zintegrować ucznia z zespołem Aspergera z resztą klasy?

Największe wyzwania pojawiają się w obszarze kontaktów z rówieśnikami. Dziecko często obserwuje grupę z boku, ale nie potrafi się do niej włączyć. Jeśli rozmowa dotyczy jego pasji, potrafi opowiadać o niej godzinami, jednak w innych sytuacjach staje się wycofane.

Brak naturalnej intuicji społecznej sprawia, że normy oczywiste dla większości dzieci – takie jak przywitanie się czy ustąpienie miejsca starszej osobie – wymagają dokładnego wyjaśnienia. Nauczyciel staje się przewodnikiem, który krok po kroku pokazuje, jakie zachowania są akceptowane.

Integracja ucznia z zespołem Aspergera nie dzieje się sama – wymaga świadomych działań ze strony nauczyciela. To on modeluje postawy reszty klasy i pokazuje, jak reagować na nietypowe zachowania kolegi. Warto włączać dziecko w projekty grupowe, a każde pozytywne zachowanie – empatię, współpracę – podkreślać i nagradzać.

Jakie wykształcenie powinien mieć nauczyciel pracujący z dziećmi o specjalnych potrzebach?

Bardzo ważne jest, by szkoła i nauczyciele wiedzieli, jak pracować z uczniem z zespołem Aspergera. Pedagodzy, którzy rozumieją specyfikę funkcjonowania takiego ucznia, mogą stworzyć mu bezpieczne środowisko sprzyjające nauce i rozwojowi społecznemu.

Tu ogromną rolę odgrywa rozwój zawodowy. Szkolenia i studia podyplomowe z integracji sensorycznej, czy przygotowania pedagogicznego dla psychologów to nie tylko teoria, lecz przede wszystkim praktyczne narzędzia do codziennej pracy.

Właśnie taką ofertę kieruje do nauczycieli Instytut Rozwoju Edukacji (IRE) – placówka, która od lat wspiera specjalistów w zdobywaniu nowych kompetencji i dostosowywaniu metod pracy do potrzeb uczniów ze spektrum autyzmu. Dzięki ich programom wielu pedagogów zyskało praktyczną wiedzę, którą z powodzeniem stosują w szkolnej codzienności.

Dlaczego odpowiednie kwalifikacje są tak ważne w pracy nauczyciela?

Świadome przygotowanie pedagogów przekłada się bezpośrednio na sukces ucznia. Wsparcie oparte na wiedzy, empatii i odpowiednich narzędziach sprawia, że dziecko z ASD może nie tylko lepiej funkcjonować w szkole, lecz także budować poczucie własnej wartości i odnosić sukcesy w życiu społecznym.

Przygotuj się do pracy z uczniami o różnych potrzebach – wybierz studia podyplomowe z neurologopedii, spektrum autyzmu lub oligofrenopedagogiki oferowane przez Instytut Rozwoju Edukacji.



Jak działa Internet światłowodowy i dlaczego jest najszybszym rozwiązaniem na rynku?

Jak działa Internet światłowodowy i dlaczego jest najszybszym rozwiązaniem na rynku?




Refundacja in vitro realnym wsparciem dla par z niepłodnością

Refundacja in vitro realnym wsparciem dla par z niepłodnością




Gdy powrót do rutyny po lecie przytłacza. Jak psychoterapia online pomaga odnaleźć równowagę?

Gdy powrót do rutyny po lecie przytłacza. Jak psychoterapia online pomaga odnaleźć równowagę?




Koła czy gąsienice? Ekspert radzi, jak wybrać podwozie koparki Hitachi, by maksymalizować zyski

Koła czy gąsienice? Ekspert radzi, jak wybrać podwozie koparki Hitachi, by maksymalizować zyski




Czym zajmuje się brafitterka i czy panie chętnie korzystają z jej usług?

Czym zajmuje się brafitterka i czy panie chętnie korzystają z jej usług?




Manicure hybrydowy - jak go wykonać?

Manicure hybrydowy - jak go wykonać?




Trendy sypialniane 2025 – które materace wybierają Polacy i dlaczego?

Trendy sypialniane 2025 – które materace wybierają Polacy i dlaczego?




Mgła na drodze – jak bezpiecznie prowadzić przy zerowej widoczności?

Mgła na drodze – jak bezpiecznie prowadzić przy zerowej widoczności?




Czerwona i żółta kartka – kiedy sędzia je pokazuje?

Czerwona i żółta kartka – kiedy sędzia je pokazuje?





 
 

źródło: www.radio.bialystok.pl

Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok