Radio Białystok | Magazyny | Podróże po kulturze | Piotr Gliński: dotacja podmiotowa dla Opery i Filharmonii Podlaskiej zwiększona o 1,5 mln zł
Ministerstwo kultury zwiększyło dotację podmiotową Operze i Filharmonii Podlaskiej o 1,5 mln zł do wysokości 7,7 mln zł - powiedział w czwartek (11.03) w Białymstoku wicepremier i minister kultury Piotr Gliński. Jak dodał, zwiększenie dotacji było możliwe po tym, gdy instytucja zaczęła wprowadzać zmiany organizacyjne.
Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.
Podpisano aneks do umowy o współprowadzeniu OiFP
W czwartek w OiFP podpisano aneks do umowy o współprowadzeniu tej instytucji przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Jak poinformował wicepremier i minister kultury Piotr Gliński, dotacja została zwiększona o 1,5 mln zł i wynosi obecnie 7,7 mln zł.
Wicepremier powiedział, że "powód zwiększenia jest dwojaki - przede wszystkim jest to wsparcie z budżetu centralnego dla dobrze funkcjonującej instytucji kultury". Jak podkreślił, "jest obowiązkiem konstytucyjnym państwa polskiego wspierać instytucje kultury, także samorządowe".
"Drugi powód jest taki, że w instytucji następują pozytywne zmiany, przeprowadzana jest reforma zarządcza, o którą od wielu lat, do tej instytucji się zwracaliśmy" - powiedział. Dodał, że tego typu reformy były "odczekiwane od dawna".
"Nie mieliśmy dotychczas tego typu informacji, żeby takie reformy były przeprowadzone, w tej chwili sytuacja jest inna, sytuację oceniamy pozytywnie, oczekujemy tych zmian, one są realizowane i to bardzo dobrze" - ocenił wicepremier.
"Deklaruję także, że jesteśmy otwarci na dalszą współpracę także w zakresie sytuacji finansowej, bo ona wciąż wymaga napraw, po wielu latach zaniedbań" - powiedział Piotr Gliński zwracając się do marszałka województwa podlaskiego Artura Kosickiego. "To była instytucja notorycznie zadłużona, nie starczało pieniędzy na jej funkcjonowanie" - dodał.
Marszałek Artur Kosicki podziękował ministerstwu
Marszałek Artur Kosicki podziękował ministerstwu za wsparcie merytoryczne i finansowe instytucjom kultury z regionu. Poinformował, że aneks dotyczy zwiększenia dotacji na OiFP z 6,2 mln zł do 7,7 mln zł, ale nie są to wszystkie środki z ministerstwa, jakie otrzymuje podlaska filharmonia.
Pomimo, że to wsparcie stałe, na poziomie 6,2 mln zł do dzisiejszego dnia do nas wpływało, to MKDNiS w 2019 roku wsparło OiFP kwotą 7 mln zł, czyli jest to więcej niż ta kwota podstawowa, a w 2020 jest to kwota 10 mln zł. Wsparcie tej instytucji cały czas rośnie
- dodał Artur Kosicki, sumując ministerialne dotacje podmiotowe i celowe.
"Myślę, że spożytkujemy to na bardzo godne cele, artystyczne cele, może inwestycyjne również, może na artystyczne wydarzenia, jakie będą miały miejsce" - mówiła p.o. dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej prof. Violetta Bielecka dziękując za zwiększenie dotacji. Dodała, że konkrety będą ustalane z prowadzącym instytucję samorządem województwa.
Informacje na temat zmian organizacyjnych w OiFP mają zostać podane na oddzielnej konferencji prasowej - zapowiedział marszałek Artur Kosicki.
Odpowiadając na pytanie dotyczące sytuacji finansowej opery powiedział, że jest "stabilna, dobra". Mówił, że tegoroczny budżet opery to 17 mln zł (nie uwzględnia on zwiększenia o 1,5 mln zł ministerialnej dotacji). Dodał, że m.in. budżet z 2019 roku był większy i wynosił 24 mln zł, ale - jak dodał - wtedy opera była zadłużona na 7 mln zł i było trzeba ten dług pokryć.
Artur Kosicki mówił, że wielokrotnie wcześniejsze audyty w Operze i Filharmonii Podlaskiej wskazywały "na złą organizację pracy, a przez to marnowanie publicznych pieniędzy".
Opera i Filharmonia Podlaska - Europejskie Centrum Kultury w Białymstoku otwarto 28 września 2012 roku. Jej budowa, której koszt wyniósł 220 mln zł, została współfinansowana ze środków UE, ministerstwa kultury i budżetu województwa podlaskiego. Opera jest placówką samorządu województwa, finansowaną przede wszystkim z budżetu województwa podlaskiego oraz ministerstwa kultury.
Jest autorem słynnego Smoka Wawelskiego, ale też bardzo charakterystycznych rzeźb, które można oglądać w Białymstoku. Bronisław Chromy to jedna z najważniejszych postaci polskiej sztuki współczesnej.
Szykuje nam się naprawdę dobry kinowy czas. Między innymi dwa polskie filmy, warte uwagi - startują powoli na kinowych ekranach.
Na mapie wystawienniczej Białegostoku pojawiło się nowe miejsce - trzeba do niego dojść na piechotę, bo mieści się przy Warszawskiej 50, w odnowionej pięknie kamienicy. Warto tam zaglądać, bo jest efektowne i przestronne, duże i - jak się okazuje - ciekawie zaaranżowane na spotkania, rozmowy i wernisaże.
Javier Arcenillas - hiszpański fotograf zwyciężył Grand Prix Interphoto 2024. Jego nawiązujące do skutków kryzysu klimatycznego zdjęcie międzynarodowe jury wybrało spośród 400 nadesłanych projektów.
Mitologia słowiańska, Duch Puszczy, dawni bogowie i szeptuni - wszystko to i jeszcze więcej mieści książka "Szeptuni. Baba Wanda". Norbert Grzegorz Kościesza zabiera nas w niej na Podlasie
Tradycje filharmoniczne w Białymstoku mają już 70 lat. Tyle czasu mija od chwili, gdy w Białymstoku do życia powołano Państwową Orkiestrę Symfoniczną. Muzycy nie mieli wówczas swojej siedziby i grali gościnnie m.in. w Teatrze Węgierki. Teraz Opera i Filharmonia Podlaska ma okazały gmach oraz orkiestrę i chór - zaliczane do najlepszych zespołów w kraju.
Festiwal Literacki Zebrane to nie tylko rozmowa o ciekawych książkach, to także możliwość spotkania znanych pisarzy. W tym roku jedno z najbardziej elektryzujących nazwisk to Filip Łobodziński - autor wydanej autobiografii. To "Filip Łobodziński?".
Po jednej stronie: Chłopcy z Placu Broni. Po drugiej stronie: Czerwone Koszule. Ta walka to tak naprawdę podwórkowa zabawa, jednak chłopcy traktują ją poważnie. Śmiertelnie poważnie. Nemeczek umiera. Kto z nas wtedy nie płakał?
Ta wystawa prezentuje dorobek kulturalny, społeczny, oświatowy, sportowy Żydów, którzy w Międzywojniu stanowili około połowy mieszkańców Białegostoku. Ich działania z tego okresu możemy zobaczyć na kilkunastu planszach ustawionych na Placu Jana Pawła II, naprzeciwko Katedry.
Prowadzący:
Andrzej Bajguz