Radio Białystok | Wiadomości | Wiadomości - PKP PLK: ponad 188 mln zł mają kosztować inwestycje kolejowe w rejonie Sokółki
Ponad 188 mln zł mają kosztować inwestycje w poprawę ruchu na stacji kolejowej w Sokółce i w rejonie Sokółki. Podpisano umowę z wykonawcami tych inwestycji - poinformowały w czwartek (27.11) PKP Polskie Linie Kolejowe.
Na stacji w Sokółce powstanie m.in. nowy system sterowania ruchem, dzięki któremu pociągi mają jeździć bezpieczniej, a ich ruch w stronę Białegostoku, Suwałk, ale także granicy z Białorusią ma być bardziej sprawny. Mają też być np. przebudowane rozjazdy oraz modernizowane mosty i przepusty na trasie Geniusze-Sokółka-Kuźnica.
Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm: Intop SA i Intop Warszawa sp. z o.o. Wartość tej umowy to 188,3 mln zł netto - poinformował Tomasz Łotowski z biura prasowego PKP PLK.
Zaznaczył, że umowa jest podzielona na opcje - jej podstawowy zakres to 80,2 mln zł. PKP PLK zaznaczyły w komunikacie, że realizacja opcji umowy zależy od zapewnienia dodatkowych pieniędzy.
Dotychczasowe urządzenia sterowania ruchem na stacji w Sokółce mają być zastąpione nowoczesnymi, system będzie obsługiwany przez dyżurnych ruchu z jednej, nowej nastawni. W przyszłości budynek tej nastawni ma być - jak zapowiadają PKP PLK - Lokalnym Centrum Sterowania większym obszarem.
Mają też zostać przebudowane rozjazdy kolejowe. Będzie też zmodernizowanych 8 mostów i przepustów na trasie kolejowej Geniusze - Sokółka - Kuźnica, aby były dostosowane do ciężkich składów pociągów. Ma to podnieść bezpieczeństwo w ruchu tych pociągów do granicy z Białorusią, w tym także po szerokim torze linii kolejowej nr 57. Na tej linii szerokotorowej w Czuprynowie ma powstać infrastruktura do mijania się pociągów.
PKP PLK przypomniały, że w ostatnich latach zmodernizowano 27 km szerokotorowej linii Geniusze - Kuźnica, 16 przejazdów kolejowo-drogowych na tej trasie oraz kilkanaście obiektów inżynieryjnych, a na stacjach w Kuźnicy, Sokółce i Geniuszach powstały tory, które mogą przyjąć pociągi o długości ponad tysiąca metrów.
Projektowanie i wykonanie prac ma potrwać 3 lata.
Inwestycje w Sokółce mają być gotowe w 2028 r.
Opcje z zawartej umowy dotyczą przebudowy peronu nr 2 w Sokółce, co ma poprawić obsługę podróżnych, a także dodatkowych prac w Sokółce i Geniuszach, które mają pozwolić przyjmować w tych miejscach pociągi o długości 750 m. Chodzi też o prace, które pozwolą zwiększyć maksymalną dopuszczalną prędkość pociągów między tymi stacjami do 160 km/h.
źródło: PAP | red: at