Radio Białystok | Magazyny | Czytam książki | "Transformersi. Superbohaterowie polskiej reklamy lat 80. - 90" Agata Jakóbczak
Zapraszamy w szaloną podróż do kolorowych lat 80. i 90.
Do czasów, w których przysmakiem była oranżada w rurce, na szkolnych przerwach żuło się gumę balonową Donald, a najprzyjemniejszą zabawą była opieka nad Tamagotchi.
Do momentów, kiedy zasiadało się przed telewizorem, by z całą rodziną oglądać Niewolnicę Isaurę lub z przyjaciółmi Beverly Hills 90210.
To właśnie wtedy powstawały największe fortuny, a nam wydawało się, że doganiamy kolorowy Zachód.
W tę sentymentalną wyprawę zabierze nas Agata Jakóbczak, autorka książki "Transformersi. Superbohaterowie polskiej reklamy lat 80. - 90". Transformersi to opowieść o początkach polskiej reklamy telewizyjnej, o ludziach, którzy je tworzyli, o niezwykłych karierach. O czasach, gdy "Mariola okocim spojrzeniu" zachwycała swoimi piwnymi oczami, hasło "z pewną taką nieśmiałością" robiło zawrotną karierę, a połowa Polski nuciła piosenkę "Mydełko Fa". W tej książce znajdziemy nie tylko ciekawe historie i anegdoty, ale dowiemy się, jak naprawdę wyglądała produkcja kultowych reklam.
Czy wiesz, że...
W programie 5-10-15 debiutowali Piotr Kraśko, Małgorzata Halber, Justyna
Pochanke i Krzysztof Ibisz.
Juliusz Machulski za osiem filmów reklamowych emitowanych podczas
mistrzostw Europy w piłce nożnej w Düsseldorfie oprócz honorariów
dostał lodówkę, która służyła jemu, a potem jego rodzicom przez dwadzieścia lat
Katarzyna Butowtt, modelka, wystąpiła w ponad stu reklamach.
Serial "W labiryncie" (pierwsza polska telenowela) gromadził przed telewizo-
rami 16 milionów widzów, którzy przy okazji oglądali reklamę loterii fanto-
wej Teletombola z Katarzyną Butowtt w roli głównej
Przebój piosenki chodnikowej Mydełko Fa zaśpiewany dla żartu przez
Marlenę Drozdowską i Marka Kondrata nie był reklamą mydła, ale zrobił
dla popularności tego kosmetyku więcej niż najkosztowniejsza kampania
reklamowa.
Piwo Okocim trzeba było zareklamować tak, żeby ominąć zakaz propago-
wania alkoholu i używania słowa „,piwo” – tak powstała piosenka Mariola
ma oczy piwne, Mariola o kocim spojrzeniu.
Konkurs na pierwsze polskie hasło reklamowe Coca-Coli wygrała Agniesz-
ka Osiecka. Za slogan „,Coca-cola to jest to!” dostała nagrodę pieniężną,
która wystarczyła na kupno maszyny do pisania.
W czerwcu 1992 roku otwarto pierwszą restaurację McDonald’s
w Warszawie. W dniu otwarcia ustanowiony został rekord świata
w liczbie transakcji – było ich ponad 13 tysięcy
Prywatnie tu: tudorotasokolowska.pl
Prowadzący:
Dorota Sokołowska