Radio Białystok | Wiadomości | NIK ma zastrzeżenia do działalności niektórych szkół w czasie pandemii
Obniżenie jakości kształcenia, pogłębienie nierówności edukacyjnych, pogorszenie kondycji psychofizycznej uczniów i nauczycieli. Takie są wnioski z kontroli Najwyższej Izby Kontroli.
NIK w czasie pandemii (od 1 stycznia 2020 r. do 9 sierpnia 2021 r.) skontrolowała działanie Ministerstwa Edukacji i Nauki, 5 kuratoriów oświaty, 5 jednostek samorządu terytorialnego i 15 szkół w pięciu województwach: podlaskim, lubelskim, lubuskim, mazowieckim i dolnośląskim.
Raport można znaleźć na stronie nik.gov.pl.
Delegatura Najwyższej Izby Kontroli w Białymstoku sprawdziła 5 podlaskich instytucji. To Kuratorium Oświaty w Białymstoku, Urząd Miejski w Augustowie i trzy szkoły: II LO w Łomży, Szkoła Podstawowa w Juchnowcu Górnym i Szkoła Podstawowa nr 3 w Augustowie.
Nie ma zastrzeżeń do Kuratorium Oświaty w Białymstoku. Wskazano, że kurator wspomagał pracę szkół przede wszystkim organizując narady i konferencje, sprawował nadzór zgodnie z wytycznymi i współpracował z administracją rządową i inspekcją sanitarną.
Nieprawidłowości nie stwierdzono też w działaniach Urzędu Miejskiego w Augustowie. Wskazano natomiast, że m.in. podjęto wystarczające działania zapewniające odpowiednie warunki funkcjonowania szkół w sytuacji zagrożenia COVID-19 i pozyskano środki na doposażenie nauczycieli w sprzęt komputerowy.
Nie było też zastrzeżeń w przypadku podstawówki nr 3 w Augustowie. Podkreślono, że prawidłowo zorganizowano i zrealizowano zadania szkoły.
I choć taki też wniosek płynie z kontroli podstawówki w Juchnowcu Górnym, to jednak wskazano, że nie prowadzono zajęć korekcyjno-kompensacyjnych w czasie nauki zdalnej, a także, że ta szkoła, jak też II LO w Łomży nie zabezpieczyły uczniów przed dostępem w Internecie do treści mogących stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
Uczniowie klas V-VIII podstawówek i uczniowie szkół ponadpodstawowych wszystkich klas przechodzą na naukę zdalną od czwartku (27.01) do końca ferii zimowych, czyli do 27 lutego - zapowiedział szef MEiN Przemysław Czarnek.
Jak przetrwać ferie w pandemii? "Można leżeć w łóżku i marudzić, narzekać, trzymając telefon w ręku, że nie mam, co robić, a można sobie ten czas zorganizować samemu. Dobrze byłoby mieć plan dnia".
Kto może skorzystać z pilotażowego programu terapeutycznego dla dzieci i młodzieży uzależnionych od komputerów i smartfonów? Na czym polega takie leczenie?
W środę (15.12) w Sokółce podsumowano rok działalności placówek nadzorowanych przez Urząd Marszałkowski i szpital psychiatryczny w Suwałkach. W ciągu dwunastu miesięcy z pomocy w tych ośrodkach skorzystało ponad tysiąc pacjentów.
Nauka zdalna od przyszłego tygodnia, czy szczepienia będą obowiązkowe dla wszystkich, jak wygląda w tej chwili polska polityka wschodnia.
"Minister zdrowia wyraźnie mówi, że jednak widzi mankamenty nauczania zdalnego i że zamykanie szkół będzie ostatecznością" - mówi Dariusz Piontkowski.
Rozluźnienie więzi z rówieśnikami, zachowania lękowe, niska samoocena - to tylko niektóre z konsekwencji pandemicznej izolacji i zdalnej nauki u dzieci. Wielu rodziców dostrzega psychiczne skutki pandemii i szuka sposobów, by pomóc i sobie, i dzieciom.