Radio Białystok | Wiadomości | Kłótnie uczniów coraz częściej w sieci. Pomóc mogą mediacje
Konflikty rówieśnicze coraz częściej wykraczają poza mury szkoły i angażują osoby trzecie - tak wynika z raportu Instytutu Badań Edukacyjnych. Spory między uczniami nie kończą się już w klasie czy na szkolnym korytarzu. Przenoszą się do Internetu, a ich skutki odczuwają także rodzice, którzy często zostają wciągnięci w sytuację, nawet gdy dzieci już o niej zapomniały.
O roli mediacji w rozwiązywaniu takich sporów dyskutowali pedagodzy podczas spotkania w Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku. Psycholog Magda Milewska zwróciła uwagę, że dziś wiele młodzieżowych sprzeczek zaczyna się lub nasila w Internecie, gdzie trudniej je kontrolować i zatrzymać.
Dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku Ryszard Chodyniecki podkreślił, że problemem nie są same dzieci, lecz to, co dzieje się wokół nich.
Dzieci dziś się pokłócą, a za dwie godziny, najpóźniej następnego dnia, już nie ma sprawy. Sprawa zostaje rodzicom. To oni są tym czynnikiem, który bardzo często albo nakręca, albo eskaluje konflikt” - mówił. Jego zdaniem to właśnie w tym miejscu potrzebna jest rola mediatora. - „Na etapie szkolnym może to być psycholog, pedagog, wychowawca - ktoś, kto potrafi doprowadzić do rozwiązania konfliktu nie na zasadzie: "tak powinno być", ale poprzez wspólne zrozumienie, zgodę i konsensus. Nauczyciel musi nauczyć się być neutralny, nie może wchodzić emocjonalnie w sprawę ani stawać po czyjejś stronie - mówił Ryszard Chodyniecki.
O codziennych, drobnych konfliktach mówiła także podlaska kurator oświaty Agnieszka Krokos-Janczyło.
Są też konflikty bezpośrednie - ktoś kogoś popchnął, coś powiedział, ktoś zabrał plecak albo kubek. Dziecko mówi: "to moje", zaznacza swoją przestrzeń. I to jest w porządku - dziecko ma prawo czuć się skrzywdzone, gdy ktoś zrobi mu przykrość. Ale trzeba znaleźć konstruktywne rozwiązanie, żeby nie wyolbrzymiać sytuacji. Bardzo ważną rolą nauczyciela jest wskazywanie drogi do umiejętnego przepraszania i dogadywania się - zaznaczyła kurator.
Według danych Ośrodka Rozwoju Edukacji aż 70 proc. uczniów uczestniczących w mediacjach rówieśniczych potwierdza, że dzięki nim nauczyli się spokojniej rozwiązywać konflikty. W raporcie podkreślono również, że mediacje znacząco zmniejszają liczbę powtarzających się sporów w klasach, poprawiają atmosferę i uczą młodzież odpowiedzialności za własne słowa i zachowania.
| red: bs, sk