Radio Białystok | Wiadomości | O ułatwieniach w sprzedaży i przetwórstwie żywności rozmawiali w Białymstoku podlascy producenci

O ułatwieniach w sprzedaży i przetwórstwie żywności rozmawiali w Białymstoku podlascy producenci

22.11.2019, 14:41, akt. 16:09

Promocja oraz rozwój produktów regionalnych i lokalnych to elementy nowej strategii rozwoju woj. podlaskiego. Władze regionu stawiają na rozwój turystyki kulinarnej z wykorzystaniem żywności tradycyjnej; wytwórcy będą mogli liczyć na wsparcie, także finansowe.

Samorząd za promocją lokalnych produktów i rozwojem turystyki kulinarnej, fot. Renata Reda
Samorząd za promocją lokalnych produktów i rozwojem turystyki kulinarnej, fot. Renata Reda

O ułatwieniach w sprzedaży i przetwórstwie żywności rozmawiali w Białymstoku podlascy producenci - relacja Renaty Redy

Problemy z odsłuchem?

Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.


O wykorzystaniu regionalnej, tradycyjnej żywności w rozwoju regionu dyskutowali w piątek (22.11) w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku samorządowcy, przedstawiciele wytwórców, Lokalne Grupy Działania oraz urzędnicy.


Powstanie kulinarny szlak turystyczny 

Wicemarszałek województwa podlaskiego Stanisław Derehajło powiedział, że samorząd chce działać na rzecz rozwoju turystyki kulinarnej w regionie w oparciu o żywność tradycyjną. 


Temu ma służyć cała gama produktów regionalnych, lokalnych, które będziemy promowali. Będziemy tworzyli szlaki kulinarne tak, żeby można było przejechać się po Podlasiu: popatrzeć, pooddychać i zjeść - powiedział Stanisław Derehajło. 


Dodał, że chodzi m.in. o to, by turyści wiedzieli, gdzie mogą kupić regionalne specjały.

Dodał, że elementy te znajdują się w konsultowanej obecnie nowej strategii rozwoju województwa podlaskiego. Samorząd chce, by w nowym Regionalnym Programie Operacyjnym od 2021 r. znajdowały się unijne środki na wsparcie działań związanych z żywnością tradycyjną. Chodzi o wsparcie produkcji, promocji i sprzedaży produktów.

Stanisław Derehajło wyjaśnił, że urząd marszałkowski tworzy bazę produktów regionalnych - m.in. sprawdza, ile jest wytwarzanych i ile mogłoby powstać. Zwrócił uwagę na pewną barierę "mentalnościową", która powoduje, że nie wszyscy wytwórcy chcą zgłaszać swoje wyroby.



Ser koryciński - przepis Doroty Krynickiej z Korycina



"Żeby była promocja, to musimy mieć co promować" - wskazał Jakub Jasiński, prezes fundacji Original zajmującej się produktami regionalnymi. W rozmowie ocenił, że potencjał jest duży. "Natomiast to, czego nam rzeczywiście potrzeba, to to, że promocja powinna się przekładać na pieniądze. Jeżeli promujemy, to powinniśmy wiedzieć, jakie to przyniesie korzyści" - podkreślił. Jako przykład podał ser koryciński. Tłumaczył, że aby rozwinąć ten produkt i dalej go promować, potrzebna jest większa skala produkcji.

"Promujmy to, gdzie widzimy, że jest potencjał rozwojowy, a nie promujmy tylko i wyłącznie samą ideę" - powiedział Jakub Jasiński. Dodał, że do zwiększenia skali produkcji konieczna jest współpraca wytwórców.

Dyrektor departamentu promocji i jakości żywności w resorcie rolnictwa Michał Rzytki poinformował, że trwają prace nad określeniem, jak będą realizowane w poszczególnych programach cele postawione przez UE na nową perspektywę finansową, w tym dotyczące żywności tradycyjnej.

Chodzi m.in. o działania na rzecz budowy rynku produktów regionalnych, tradycyjnych oraz ekologicznych - mówił Dariusz Goszczyński z fundacji Original, która przygotowała analizę dla ministerstwa na ten temat. "Działania, które sugerowaliśmy, były nakierowane na to, żeby te produkty mogły trafiać do konsumentów" - powiedział na konferencji Goszczyński. Dodał, że wiele krajów UE realizuje takie promocje i kampanie, a Polska powinna podążać w tym kierunku.

Zarząd województwa przyjął "Strategię rozwoju województwa podlaskiego 2030"; obecnie trwają konsultacje dokumentu. 

źródło: PAP | red: sk

ZOBACZ TEŻ:


Występy artystyczne, konkursy i stoiska z produktami regionalnymi w Parku Kulturowym Korycin - Milewszczyzna [zdjęcia]

15.08.2019, 07:56

Różnych potraw z czasów słowiańskich, ale i współczesnych można spróbować w czwartek (15.08) w Parku Kulturowym Korycin - Milewszczyzna.


Truskawki, triathlon i błotna piłka nożna - trwają Ogólnopolskie Dni Truskawki w Korycinie [zdjęcia, wideo]

29.06.2019, 12:00

Turniej piłki błotnej, półmaraton mleczny, koncerty, ale przede wszystkim Wielka Bitwa Truskawkowa - to tylko część atrakcji XXIV Ogólnopolskich Dni Truskawki w Korycinie.


Rośliny, regionalne wędliny i tatarskie specjały – jarmark przed Teatrem Dramatycznym

12.05.2018, 09:21

To okazja, by kupić ciekawe rośliny, rozsady i drzewka owocowe.




Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS





"Moje białostockie powidoki" Andrzeja Fiedoruka

Niebieski Mikrofon Polskiego Radia Białystok








źródło: www.radio.bialystok.pl​


Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok