Radio Białystok | Wiadomości | Podpisano umowę na projekt i budowę kolejnego odcinka drogi z Suwałk do granicy z Litwą

Podpisano umowę na projekt i budowę kolejnego odcinka drogi z Suwałk do granicy z Litwą

6.06.2017, 18:36, akt. 19:09

Ponad 605 mln zł będzie kosztował projekt i budowa ponad 24-km odcinka trasy S61 Via Baltica na odcinku od Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku. We wtorek po południu w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku podpisano umowę w tej sprawie.

Podpisano umowę na projekt i budowę kolejnego odcinka drogi z Suwałk do granicy z Litwą , fot. Wojciech Szubzda
Podpisano umowę na projekt i budowę kolejnego odcinka drogi z Suwałk do granicy z Litwą , fot. Wojciech Szubzda

Inwestycję będzie realizować konsorcjum Impresa Pizzarotti & C. S.p.A z Włoch i Pizzarotti SA ze Szwajcarii, które wygrało przetarg.

Umowę podpisali przedstawiciele wykonawców i dyrekcja GDDKiA w Białymstoku, w obecności wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita i wiceszefa MSWiA Jarosława Zielińskiego.

GDDKiA podkreśla, że podpisanie tej umowy oznacza, iż w realizacji jest już cały 37-km odcinek od już istniejącej obwodnicy Augustowa do granicy w Litwą. Od lutego trwa bowiem budowa obwodnicy Suwałk, a pod koniec maja podpisano umowę na budowę 6,6-km tzw. drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna.

"Pozostała część Via
Baltica – od Ostrowi Mazowieckiej, aż po obwodnicę Augustowa - od dzisiaj znajduje się w decydującej fazie postępowań przetargowych" - podkreślają drogowcy. Na podlaskich odcinkach Via
Baltica stopniowo są wyłaniani wykonawcy. W czerwcu planowane jest otwieranie ofert w przetargach na kilka odcinków.

Droga ekspresowa od Suwałk do granicy w Budzisku

Od Suwałk do granicy w Budzisku powstanie droga ekspresowa - po dwa pasy ruchu w każdą stronę, pasy awaryjne, pas rozdzielający. Droga - jak cała powstająca Via
Baltica - będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego. Na trasie do Budziska będą dwa węzły drogowe: Suwałki Północ i Szypliszki, powstaną cztery miejsca obsługi podróżnych. Droga ma być dostosowana do obciążenia 115 kN/oś.

Wiceminister Jerzy Szmit powiedział, że podejmowane przez rząd PiS decyzje ws. drogi S61 czy planowanej S19 Via Carpatia pozwolą zniwelować zapóźnienia komunikacyjne w infrastrukturze w północno-wschodniej Polsce. Podkreślał, że wykluczenie komunikacyjne jest jedną z największych "dolegliwości" w całej wschodniej Polsce. Szmit przypomniał, że w ostatnich tygodniach minister infrastruktury podjął decyzję o przygotowaniach do realizacji Via Carpatia na podlaskich odcinkach.

"Inwestycja ta znacznie poprawi także bezpieczeństwo"

Szef MSWiA Jarosław Zieliński dodał, że na odcinku trasy od Suwałk do Budziska dochodzi do wielu wypadków, w których giną ludzie. Podkreślał, że inwestycja ta znacznie poprawi także bezpieczeństwo.

Zieliński mówił, że inwestycje na drogach ekspresowych w Podlaskiem, które podejmuje rząd PiS, pozwolą wschodniej części kraju nadganiać zapóźnienia w stosunku do zachodu i centralnej części Polski. Podkreślał, że decyzje te są "historyczne". Wskazał jednak, że poza Via
Baltica i Via Carpatia zostanie w Podlaskiem jeden odcinek obecnej (blisko 90 km drogi krajowej nr 8) Białystok-Augustów, na trasie pomiędzy dwoma największymi miastami w regionie - Białymstokiem a Suwałkami, gdzie przydałaby się droga ekspresowa, by dopełnić w regionie układ komunikacyjny ekspresówek.

Szmit poinformował, że ten temat pojawia się w różnych rozmowach, prowadzone są prace przygotowawcze. Mogą być jednak ograniczenia środowiskowe. Dodał, że "jest przekonanie" w sprawie konieczności realizacji tego przedsięwzięcia.

Budowa drogi ma zakończyć się latem 2020 r.

Budowa odcinka Suwałki-Budzisko ma się zacząć jesienią 2018 r. Prace mają się zakończyć latem 2020 r. Pieniądze na tę inwestycję pochodzą z UE z programu Connecting Europe Facility (CEF) - Łącząc Europę.

Również z tego samego programu będzie finansowany kolejny 63-km fragment Via Baltica - od Szczuczyna do Raczek. Szmit poinformował, że zaczyna się drugi etap przetargu na ten odcinek; prowadzi go olsztyński oddział GDDKiA. Wybrane w pierwszym etapie postępowania firmy będą mogły przedstawić teraz konkretne propozycje cenowe.

Ten odcinek Via Baltica będzie przebiegał od Szczuczyna przez Nową Wieś Ełcką i Kalinowo do Raczek. Będą cztery węzły drogowe: Guty, Ełk-Południe, Ełk-Wschód i Wysokie.

Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd będzie wiodła do Rygi na Łotwie.

źródło: PAP | red: sk

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z iOS

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z Androidem

Przeczytaj, zanim skomentujesz

ZOBACZ TEŻ:


75 mln zł będzie kosztował projekt i budowa drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna na drodze S61 Via Baltica

26.05.2017, 17:14

75 mln zł będzie kosztował projekt i budowa tzw. drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna na drodze S61 Via Baltica. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku podpisała w piątek (26.05) z firmą Polaqua umowę w tej sprawie.


Pięciu chętnych do budowy kolejnego odcinka Via Baltica

18.05.2017, 06:03

Pięć konsorcjów i firm chce zaprojektować i zbudować 18-km odcinek trasy S61 Via Baltica od węzła Stawiski do początku obwodnicy Szczuczyna. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła w środę (17.05) przetargowe oferty.





ZNAJDŹ NAS


















źródło: www.radio.bialystok.pl

Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok