Radio Białystok | Wiadomości | Władze PKP PLK ogłosiły ponowny przetarg na budowę odcinka Rail Baltica Czyżew-Białystok

Władze PKP PLK ogłosiły ponowny przetarg na budowę odcinka Rail Baltica Czyżew-Białystok

29.03.2019, 18:17, akt. 18:23

Przetarg na budowę odcinka Czyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica ogłosiły w piątek (29.03) PKP PLK. Przetargowe ogłoszenie ukaże się w poniedziałek lub wtorek - poinformował w piątek w Białymstoku prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Fot. Wojciech Szubzda
Fot. Wojciech Szubzda

Ponowy przetarg na inwestycję

To ponowy przetarg na tę inwestycję; pierwszy był unieważniony w grudniu 2018 r, bo ceny proponowane przez zainteresowane firmy, o około 500 milionów złotych brutto przekraczały wartość zamówienia - informowały wtedy PKP PLK.

O ponownym przetargu na odcinek Czyżew-Białystok Ireneusz Merchel poinformował podczas uroczystości podpisywania w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku umowy na budowę wiaduktu nad torami w Sokółce.

71 km odcinek Czyżew-Białystok znajduje się na trasie kolejowej Białystok-Warszawa. To element międzynarodowej trasy kolejowej E75 Rail Baltica. To największa inwestycja kolejowa w Podlaskiem. Wcześniej realizowano mazowieckie odcinki tej trasy.

Rail Baltica to transeuropejski korytarz transportowy

Rail Baltica to transeuropejski korytarz transportowy, który łączy kraje nadbałtyckie z Polską i innymi krajami UE. W Polsce Rail Baltica to 341 km od Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach.

Ireneusz Merchel powiedział, że PKP PLK będą chciały jeszcze w 2019 r. wybrać firmę, która zmodernizuje odcinek Czyżew-Białystok Rail Baltica. "Żeby w roku 2022 zakończyć te prace, żeby była możliwość jazdy pociągami z prędkością do 200 km/h. Czas przejazdu (z Białegostoku do Warszawy-PAP) będzie wynosił maksymalnie półtorej godziny" - powiedział Merchel.

Prezes PKP PLK poinformował, że gdy będzie zrealizowany odcinek Czyżew-Białystok, będą zlikwidowane na tej trasie wszystkie przejazdy znajdujące się na poziomie szyn. - Będą wybudowane wiadukty kolejowe czy drogowe, drogi równoległe. To powoduje, że również będą zlikwidowane te tzw. uciążliwe miejsca, które nie ukrywajmy, mają na pewno wpływ na bezpieczeństwo kierowców - mówił dziennikarzom Merchel.

Merchel wyjaśnił, że w ponownym przetargu zmieniono założenia. Podniesiono np. ze 160 do 200 km na godzinę prędkość, którą będą się mogły poruszać pod modernizacji pociągi na tej trasie. - Cały odcinek będzie od razu modernizowany na prędkość 200 km/h - mówi Ireneusz Merchel. Dodał, że do takiej prędkości będzie dostosowania sieć trakcyjna, obiekty inżynieryjne, zlikwidowane przejazdy znajdujące się w poziomie szyn, rozjazdy. O te elementy jest skorygowana wartość zamówienia.

Wartość zamówienia będzie określona w momencie otwierania ofert i wtedy podamy konkretną wartość zamówienia. Mamy ją oczywiście oszacowaną, natomiast chcemy również wsłuchać się w rynek

- powiedział Ireneusz Merchel.

W pierwszym przetargu firmy zaproponowały kwoty o kilkaset milionów złotych wyższe niż wartość zamówienia

W pierwszym przetargu na odcinek Czyżew-Białystok, firmy zaproponowały kwoty o kilkaset milionów złotych wyższe niż wartość zamówienia. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zaznaczył, że należy pamiętać o tym, że kończyć się będzie stara a zaczynać nowa perspektywa finansowa UE. Inwestycja Czyżew-Białystok ma być dofinansowana z UE z programu CEF (Łącząc Europę). "My te środki finansowe mamy zapewnione, żeby montaż finansowy pozwolił na realizację tej inwestycji w pełnym zakresie" - dodał Merchel. Przetarg obejmuje również przebudowę i modernizację stacji Białystok.

PKP PLK podały, że w ciągu trzech ostatnich lat spółka zmodernizowała w Podlaskiem ok. 250 km torów, przebudowano 60 rozjazdów, 36 przejazdów kolejowo-drogowych, sieć trakcyjną, obiekty inżynieryjna. Zaznaczył, że były to inwestycje w ramach przygotowania głównie tzw. tras objazdowych, koniecznych, gdy zaczną się prace na odcinku Czyżew-Białystok, ale też ważne - jak to określił - "podstawowe" - dla mieszkańców południowej części województwa podlaskiego.

Ireneusz Merchel poinformował również, że przygotowywane są inwestycje w rejonie Sokółki i przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej, przygotowywana jest także dokumentacja projektowa dla linii Białystok -Grajewo na linii do Ełku (woj. warmińsko-mazurskie). Dodał, że także w 2019 r. zaczną się także prace naprawcze na odcinku od Olecka (woj. warmińsko-mazurskie) do Suwałk; podobne prace są zaplanowane także na trasie Sokółka-Suwałki. Wartość wszystkich podlaskich projektów to ok. 4 mld zł; projekt Czyżew-Białystok jest największy.

źródło: PAP | red: mag

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z iOS

PRB
Aplikacja Polskiego Radia Białystok dla telefonów z Androidem

Przeczytaj, zanim skomentujesz

ZOBACZ TEŻ:


Łomża w planie kolejowych połączeń z Centralnym Portem Komunikacyjnym

26.03.2019, 16:55

Łomża znalazła się na liście planowanych połączeń kolejowych z Centralnym Portem Komunikacyjnym. "Dworzec Łomża" ma być zlokalizowany kilka kilometrów na zachód od granic miasta - w okolicach miejscowości Chojny lub Sierzputy.


Wiemy gdzie powstanie przystanek kolejowy w Suwałkach

28.11.2018, 11:10

Przystanek przelotowy przy ulicy Staniszewskiego i dworzec towarowy w sąsiedztwie strefy ekonomicznej. Tak wyglądają ostatnie ustalenia między PKP i władzami Suwałk dotyczące przebiegu przez miasto linii kolejowej Rail Baltica.


PKP PLK szukają firmy, która zbuduje system sterowania dla części Rail Baltica

10.11.2018, 18:20

PKP Polskie Linie Kolejowe SA szukają w przetargu firmy, która zaprojektuje i zbuduje nowoczesny system sterowania na odcinku Warszawa Rembertów-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Przetargowe oferty zostaną otwarte 22 listopada.





ZNAJDŹ NAS





REKLAMA
Nowy tytul

REKLAMA
STARE DOBRE MAŁŻEŃSTWO OIFP

REKLAMA
CARMINA BURANA KONCERT ORATORYJNY OIFP

REKLAMA
OiFP PAJACE / RYCERSKOŚĆ WIEŚNIACZA, R. LEONCAVALLO / P. MASCAGNI

Podlaskie Centrum Produktu Lokalnego














źródło: www.radio.bialystok.pl

Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok