Radio Białystok | Gość | Adam Poliński - zastępca prezydenta Białegostoku

Adam Poliński

zastępca prezydenta Białegostoku

7.02.2018, 08:39, akt. 09:22

- Trasa Niepodległości ma planowany termin wykonania na 31 sierpnia tego roku, podłączenie Trasy Niepodległości do Jana Pawła II, to jest sprawa sierpnia tego roku, natomiast realizacja całości skrzyżowania i wyspy to jest koniec lipca przyszłego roku - mówi Adam Poliński.

Adam Poliński, fot. Monika Kalicka
Adam Poliński, fot. Monika Kalicka

Z Adamem Polińskim rozmawia Lech Pilarski

Problemy z odsłuchem?

Częstym problemem przy wyświetlaniu playera jest używanie Adblocka.
Dłuższe dźwięki na niektórych wersjach przeglądarki Chrome są ucinane.


Jak zakończy się największa obecnie inwestycja drogowa w Białymstoku? Trasa Niepodległości miała bezkolizyjnie połączyć się z ul. Narodowych Sił Zbrojnych i Aleją Jana Pawła II. Z zastępcą prezydenta Białegostoku Adamem Polińskim rozmawia Lech Pilarski.

Lech Pilarski: Będziemy mieli Trasę Niepodległości, ale bez najważniejszego węzła drogowego. 


Adam Poliński: Węzeł, co prawda w trochę innej postaci niż pierwotnie nie planowaliśmy, mamy nadzieję, że w najbliższych miesiącach również powstanie. Trwa w tej chwili kolejne postępowanie przetargowe.


Ale o tym węźle mówiło się już 40 albo i więcej lat, że będzie dwupoziomowe, że będzie bezkolizyjne, że będziemy bez problemu mogli pojechać do Ełku i do Warszawy. No i nic z tego marzenia nie będzie.


Myślę, że to nie jest marzenie. Mogę powiedzieć, że oczywiście myśmy przygotowywali ten projekty dotyczącej Trasy Niepodległości, ale i sąsiednich dróg właśnie często rozwiązania bezkolizyjne, bo w ramach prac przygotowawczych również przejście pod torami kolejowymi w ciągu ulicy Popiełuszki mamy zaprojektowane, również dalsze odcinki, takie jak na przykład Szosa Ełcka w kierunku Knyszyna, również mamy ją zaprojektowaną, jako ulicę dwupasmową, natomiast to, w jakim kształcie ostatecznie realizujemy i w jakim zakresie, to nie ma co ukrywać, że w największym stopniu zależy od pieniędzy, którymi dysponujemy. A tu z kolei z pomocą przychodzi Unia Europejska, program Polska Wschodnia i w ramach tego programu musimy określić ten ostateczny zakres inwestycji, tak ażeby dostać dofinansowanie.


To dlaczego planowanych było około 40 milionów na ten węzeł, a raptem trzeba prawie 100 milionów, żeby to zrealizować?


No to już jest kwestia tego z jaką sytuacją mamy do czynienia na rynku usług budowlanych. Można powiedzieć "stety" dla pracowników. To splot wielu czynników i pewnie zdecydowana większość leży poza naszym miastem i poza naszym regionem, choć trzeba powiedzieć, że liczba inwestycji w naszym regionie i zarówno prowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych czyli S8 do Warszawy, prowadzonych przez Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich, czyli to co się dzieje nawet w bezpośrednim sąsiedztwie naszego miasta, wreszcie tych inwestycji w mieście jest tak dużo, ale też inwestują inne regiony, że ta sytuacja na rynku usług budowlanych w drogownictwie uległa diametralnej zmianie.


Czyli powinniśmy importować Chińczyków, Turków żeby obniżyć ceny?


Już dziś mogę powiedzieć, nie jest to żadną tajemnicą, że na budowach w Białymstoku, w tym na budowie Trasy Niepodległości, wielu pracowników to nie są Polacy, to są pracownicy z Ukrainy, ze Słowacji, z innych krajów. To oczywiście sytuacja nie tylko w naszym mieście, natomiast myślę, że to również jest efekt tego, że jesteśmy w tym szczycie wydatków unijnych. Polska podpisując umowę partnerstwa też zobowiązała się do wydawania tych środków w określonym harmonogramie, określonym tempie. I nam tak samo, na przykład ogłaszając konkursy, też te warunki się stawia. My też na przykład Trasę Niepodległości musimy zrealizować w cyklu dwuletnim.


Skoro nie ma sensu wydawać 100 milionów, bo de facto ta robocizna jest warta około 40 milionów, to dać sobie na wstrzymanie, poczekać aż ceny opadną i wtedy skończyć ten obiekt, bo po co przepłacać?


Mogę powiedzieć, że to rozwiązanie, które w tej chwili proponujemy wychodzi niejako naprzeciw, ten element, który musi powstać jak najszybciej, czyli podłączanie Trasy Niepodległości do Jana Pawła II, chcemy zrealizować w tym roku. Natomiast daliśmy dużo więcej czasu na realizację całości skrzyżowania. Nawet to dzisiejsze jednopoziomowe rozwiązanie w przyszłości oczywiście umożliwia stosunkowo małym, można powiedzieć, kosztem albo stosunkowo małą ilością prac rozbiórkowych, realizację tego rozwiązania w docelowym kształcie.


To co będzie na tym właśnie połączeniu Trasy Niepodległości z Jana Pawła II i z Narodowych Sił Zbrojnych?


Ono już od początku było zaprojektowane, jako taka duża wyspa centralna z przejściem pod nią, czyli z tunelem w ciągu Trasy Niepodległości. Dlaczego duża wyspa centralna? Po pierwsze właśnie po to, żeby zmieścić pod spodem to przejście tunelem, ale również z tego powodu, że mamy tu do czynienia nie tylko z tą relacją na wprost, ale główne relacje czy bardzo ważne relacje są reakcjami lewoskrętnymi, czyli z tej obecnie budowanej Trasy Niepodległości, czyli aż od Nowego Miasta ciągnąc przez Zielone Wzgórza i Leśną Dolinę będzie bardzo duża relacja w kierunku Warszawy. 

Ona właśnie musi się odbywać przez wyspę centralną, aby miała dużą przepustowość rozmiar jej musi być duży. Podobnie relacją do Ełku - dzisiaj ten główny kierunek, oczywiście nie ma Trasy Niepodległości stąd też tak to wygląda, jest z Narodowych Sił Zbrojnych w kierunku Jana Pawła II. To jest też relacja lewoskrętna. Stąd to skrzyżowanie, nawet jeśli w jednym poziomie, ono było bardzo rozbudowane, z dużą powierzchnią tak ażeby móc przenieść duży ruch. Jestem przekonany, że ten ruch nawet bez tego przejścia pod spodem, będzie przenoszony. Oczywiście to rozwiązanie dwupoziomowe jest korzystniejsze, czy byłoby korzystniejsze.


Będziemy stać w kolejce, żeby się włączać do ruchu, to utrudni oczywiście tę komunikację, już teraz są problemy z wyjazdem. Tym bardziej, że jeszcze nie chronimy tych dwupasmowych ulic i robimy bez przerwy jakieś "wcinki", czego przykładem jest skrzyżowanie w okolicach Biawaru, które spowalnia ruch, a można było to zupełnie inaczej zaprojektować. Czy zatem - wracając do tej wysepki centralnej - zrobimy sobie tę wysepkę, zrobimy sobie to rondo, a potem będziemy kopać w czynie społecznym? To dwupoziomowe skrzyżowanie jest tam niezbędne.


Na pewno funkcjonowałoby korzystniej czy byłoby bardziej komfortowe dla mieszkańców, ale też mogę powiedzieć to, co o czym wcześniej wspominałem. Również w miejscu, gdzie jest wylot ul. Komisji Edukacji Narodowej, pierwotnie też było planowane czy przymierzane skrzyżowanie dwupoziomowe, jak wiemy jest tam skrzyżowanie z sygnalizacją, na dodatek zrealizowane przez obiekt komercyjny, tak więc w przyszłości te rozwiązania oczywiście mogą się pojawić, ale myślę, że na najbliższe lata to, co zostanie zrealizowane zapewni wystarczająco i poziom bezpieczeństwa, i płynności ruchu.


To kiedy oddanie Trasy Niepodległości z całą tą resztą, z wyspą centralną?


Jeśli chodzi o Trasę Niepodległości umowa z Budimexem określa planowany termin wykonania na 31 sierpnia tego roku, natomiast jeśli chodzi o to skrzyżowanie, to tutaj mamy to podzielone na dwie części - podłączenie Trasy Niepodległości do Jana Pawła II, czyli zabezpieczenie tutaj przepustowości się na tym odcinku to jest sprawa sierpnia tego roku, natomiast realizacja całości skrzyżowania, całości wyspy również z drogami serwisowymi, bo to też są dodatkowe koszta, to jest koniec lipca przyszłego roku. 

| red: mak




Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS




Jarosław Zieliński, fot. Joanna Szubzda

Jarosław Zieliński [wideo]

wiceminister spraw wewnętrznych i administracji
22.01.2019

"W czasie ferii najważniejsze jest bezpieczeństwo młodzieży, nie zysk" - podkreśla wiceminister Zieliński.

Krzysztof Zemło, fot. Marcin Gliński

Krzysztof Zemło

dyrektor Miejskiego Domu Kultury - Domu Środowisk Twórczych w Łomży
22.01.2019

Łomżyński dom kultury dołącza do grona instytucji promujących młody, polski jazz.

sierż. szt. Tomasz Kamiński, Katarzyna Gromadzka, Monika i asp. Wojciech Kosikowski, fot. Joanna Szubzda

10:10 z dzielnicowym

21.01.2019

- Jeśli ktoś do nas dzwoni i prosi o jakiekolwiek pieniądze, to już powinna nam się zapalić czerwona lampka, że coś jest nie tak - policjanci mówią, jak ustrzec się fałszywych wnuczków, funkcjonariuszy, urzędników, itp.


Mariusz Dąbrowski, fot. Joanna Szubzda

Mariusz Dąbrowski [wideo]

ekspert ws. gospodarek azjatyckich
21.01.2019

Czy powinniśmy się bać dominacji Chin? - Chińskie zagrożenie dla cywilizacji Zachodu jest na pewno, ale też bym go nie przeceniał aż tak bardzo.

Ola Bilińska, fot. Zofia Analog

Ola Bilińska

wokalistka, kompozytorka i multiinstrumentalistka
20.01.2019

Baśnie, mity, bestiariusz, podświadomość i przede wszystkim pogranicze polsko-litewskie to słowa-klucze do najnowszej płyty Šulinys / Studnia autorstwa Oli Bilińskiej, która od kilku lat mieszka na Suwalszczyźnie, w pobliżu litewskiej granicy.

Jarosław Jabłoński, fot. Joanna Szubzda

Jarosław Jabłoński

redaktor naczelny "Kuriera Porannego"
18.01.2019

"To jest możliwość pozostawienia po sobie śladu". Kurier Poranny przygotowuje kapsułę czasu, która zostanie otworzona za 100 lat. Przyłączyć się też mogą białostoczanie.


Zofia Daniszewska-Dek, fot. Joanna Szubzda

Zofia Daniszewska-Dek [wideo]

adwokat
18.01.2019

- Mowa nienawiści stała się narzędziem, niestety muszę powiedzieć, że narzędziem zbrodni. Wskutek tego, że doszły portale społecznościowe, mogliśmy ją zwielokrotnić, mogliśmy puścić w milionie egzemplarzy.

Urszula Kamińska i Natalia Maliszewska, fot. Joanna Szubzda

Natalia Maliszewska

Mistrzyni Europy w short tracku, łyżwiarka Juvenii Białystok
17.01.2019

Popularność jest bardzo przyjemna, ale bywa też trochę męcząca. Przekonuje się o tym łyżwiarka Juvenii Białystok, Natalia Maliszewska.

Tomasz Dubowski, fot. Monika Kalicka

dr Tomasz Dubowski [wideo]

z Uniwersytetu w Białymstoku
17.01.2019

"Bez akceptacji umowy o wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, rzeczywiście 29 marca traktaty, co do zasady, powinny przestać obowiązywać w relacjach między państwami członkowskimi a Wielką Brytanią" - mówi nasz gość.


nadkom. Tomasz Krupa i Mirosław Sienkiewicz, fot. Marcin Mazewski

nadkom. Tomasz Krupa i Mirosław Sienkiewicz

rzecznik podlaskiej policji i zastępca dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego PUW
16.01.2019

Intensywne opady śniegu spowodowały paraliż miasta i jego okolic. - Niecodziennie jest wprowadzana taka sytuacja, że do miasta nie mogą wjeżdżać samochody ciężarowe. Mogliśmy zatrzymać ruch ciężarowy przed miastem. Problem wyniknął z niefrasobliwości kierowców ciężarówek.

Andrzej Kulesza, fot. Marcin Mazewski

Andrzej Kulesza

instruktor doskonalenia techniki jazdy
16.01.2019

Jak jeździć w trudnych zimowych warunkach, by bezpiecznie dojechać do celu?

Napoleon Waszkiewicz, fot. Monika Kalicka

dr hab. Napoleon Waszkiewicz [wideo]

kierownik Kliniki Psychiatrii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku
15.01.2019

"To nie było zachowanie osoby chorej psychicznie, bo taka osoba nie triumfuje popełniając tego typu czyn, to jest impuls pewnego rodzaju. Tam była plakietka, tam było przemyślane działanie" - ocenia czyn Stefana W. psychiatra.


Marian Maciejewski, fot. Marcin Gliński

Marian Maciejewski

dyrektor Biura Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miejskiego w Białymstoku
14.01.2019

Po tragedii w Gdańsku wraca temat bezpieczeństwa na imprezach plenerowych.

Leszek Dec - fot. Tomasz Kubaszewski

Leszek Dec

prezes Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej
14.01.2019

- Z tego, co dzieje się w strefie szczególnie zadowoleni powinni być mieszkańcy Suwałk i Białegostoku, gdzie powstały miejsca dobrze płatnej pracy - mówi Leszek Dec.

fot. Joanna Szubzda

10:10 z dzielnicowym

14.01.2019

- Główny ciężar odpowiedzialności na terenie imprezy masowej - zgodnie z ustawą - spoczywa na jej organizatorze - mówi nadkom. Tomasz Krupa.


prof. Jerzy Halicki, fot. Joanna Szubzda

prof. Jerzy Halicki [wideo]

prorektor ds. studenckich Uniwersytetu w Białymstoku
14.01.2019

- Brakuje nam minimum 200 lat historii, żebyśmy mogli konkurować z tymi tuzami szkolnictwa wyższego, do których niestety odpływa nasza najzdolniejsza młodzież.

Jarosław Gowin, fot. Joanna Szubzda

Jarosław Gowin [wideo]

wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego
11.01.2019

- Jeżeli chodzi o sytuację związaną z NBP, to nie zamierzam tego dalej komentować. Dalszą formą moich komentarzy są czyny (...) Podjęliśmy decyzję o tym, że w trybie pilnym przygotujemy ustawę, która ujawnia wysokość zarobków w NBP zarówno teraz, jak i w przeszłości.

Anna Petrovska i Michał Stepaniuk, fot. Joanna Szubzda

Anna Petrovska i Michał Stepaniuk

gospodarze programu Szczodry wieczar
11.01.2019

- To są setki życzeń mejlowych i telefonicznych - mówi Michał Stepaniuk. - Tego dnia dzwonią wszystkie telefony - w studiu, w redakcji, u strażnika - podkreśla Ania Petrovska. Czasami słuchacze nawet przychodzą osobiście.




źródło: www.radio.bialystok.pl​


Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok