Radio Białystok | Gość | Mariusz Dąbrowski - dyrektor Biura Promocji Gospodarczej UMWP
- Do tej pory eksportowaliśmy towary niskomarżowe, głównie produkty rolno-spożywcze. Sektor IT, czy w ogóle sektor technologiczny pokazuje, że świat się zmienia. Jeśli jako Polska mamy coś znaczyć, to powinniśmy być w awangardzie sztucznej inteligencji - mówi Mariusz Dąbrowski.
Co najmniej 20 podlaskich przedsiębiorców weźmie udział w majowych targach w ramach Światowej Wystawy EXPO 2025 w Osace. Biznesmeni z naszego regionu będą mieli okazję zaprezentować ofertę swoich firm.
Jaka będzie Podlaska Misja Gospodarcza do Japonii? O tym z dyrektorem Biura Promocji Gospodarczej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego Mariuszem Dąbrowskim rozmawiała Renata Reda.
Intensywne przygotowania do Expo 2025
Światowa wystawa Expo 2025 w Osace zbliża się wielkimi krokami. Jak informuje Mariusz Dąbrowski, dyrektor Biura Promocji Gospodarczej Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku, województwo podlaskie przygotowuje się do misji gospodarczej i kulturalno-artystycznej. "Przygotowujemy się intensywnie do misji gospodarczej, bo kulturalno-artystyczna rozpocznie się w kwietniu”" - mówi Dąbrowski. Kluczowym momentem będzie Polsko-Japońskie Forum Eksportowe, które odbędzie się 20 maja.
Duże zainteresowanie przedsiębiorców
Zainteresowanie wyjazdem na Expo było bardzo duże - zgłosiło się aż 111 firm, z czego wybrano 20. Jak tłumaczy Mariusz Dąbrowski, kluczowym kryterium wyboru były strategiczne branże promowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH). Wśród wybranych firm najwięcej pochodzi z sektora IT oraz rolno-spożywczego, a także z branży kosmetycznej i medycznej.
Potencjał sektora IT
Podlaskie firmy IT mają duże szanse na sukces na rynku azjatyckim. Jak podkreśla Dąbrowski, do tej pory polski eksport koncentrował się na produktach niskomarżowych, głównie rolno-spożywczych. Jednak rewolucja sztucznej inteligencji oraz rozwój technologii otwierają nowe możliwości.
Do tej pory eksportowaliśmy towary niskomarżowe, głównie produkty rolno-spożywcze. Sektor IT, czy w ogóle sektor technologiczny pokazuje, że świat się zmienia. Jeśli jako Polska mamy coś znaczyć, to powinniśmy być w awangardzie sztucznej inteligencji - mówi Mariusz Dąbrowski.
Fotonika, nanotechnologie i sektor kosmiczny
Gość Polskiego Radia Białystok zwraca uwagę na rosnące znaczenie sektora technologicznego. Polskie firmy coraz śmielej wchodzą na rynki azjatyckie, w tym do Japonii, Korei Południowej i Tajwanu. "Niektóre zaawansowane technologicznie firmy nie mają wiele do zrobienia w Europie - ich rynkiem jest Ameryka Północna albo Azja Wschodnia" - mówi Mariusz Dąbrowski. Podlaskie firmy IT oferują innowacyjne rozwiązania, takie jak oprogramowanie dla branży medycznej czy systemy monitorowania lasów przed pożarami.
Podlaskie kosmetyki - konkurencja dla japońskich marek?
Jednym z ciekawych segmentów eksportu są kosmetyki. Chociaż Japonia jest potęgą w tej dziedzinie, polskie firmy widzą swoją szansę na sukces. W przyszłym tygodniu Białystok odwiedzi delegacja 12 japońskich firm kosmetycznych, co może zaowocować przyszłymi współpracami.
Robimy zamknięte spotkanie B2B dla podlaskich producentów kosmetyków i japońskich firm kosmetycznych, dystrybutorów kosmetyków. Będziemy walczyć, bo są firmy, które już stawiają pierwsze kroki w Japonii, właśnie z woj. podlaskiego - podkreśla Dąbrowski.
Polsko-Japońskie Forum Eksportowe - kluczowy moment misji
Kulminacyjnym punktem misji gospodarczej będzie Polsko-Japońskie Forum Eksportowe 20 maja, w którym weźmie udział około 300 osób, w tym przedstawiciele polskich województw i japońskich firm. Forum pozwoli podlaskim przedsiębiorcom nawiązać kontakty biznesowe i zaprezentować swoje produkty.
Expo 2025 - nie tylko gospodarka, ale i kultura
Podlaskie zaprezentuje się na Expo 2025 także na płaszczyźnie kulturalnej. W kwietniu odbędzie się Podlaski Tydzień, który przybliży japońskiej publiczności dziedzictwo regionu. Główne wydarzenia gospodarcze skupią się jednak poza terenem Expo, w centrum Osaki.
Nie turystyka, a biznes
Podlaska Misja Gospodarcza ma jasno sprecyzowane cele - to nie jest wyjazd turystyczny. "Zawsze ktoś może się trafić, kto myśli w kategoriach wycieczki, ale większość przedsiębiorców próbuje wykorzystać szanse" - zaznacza Dąbrowski. Organizatorzy starają się eliminować kandydatów, którzy nie traktują wyjazdu poważnie.