Radio Białystok | Gość | dr Bogdan Rogaski - ekonomista, prezes Podlaskiego Centrum Rolno-Towarowego
- W większym stopniu niż kiedyś szukamy promocji. Zazwyczaj wiele sieci handlowych stosuje tę metodę pobudzania zakupów. Szczególnie w okresie przedświątecznym - mówi dr Bogdan Rogaski.
Przed nami ostatni weekend przed świętami wielkanocnymi. Oznacza to wzmożony ruch w sklepach, galeriach i na targowiskach.
W Rozmowie Dnia w Polskim Radiu Białystok o nadchodzącej gorączce zakupów, a także planach zakupowych Polaków na Wielkanoc.
Z ekonomistą dr. Bogdanem Rogaskim, prezesem Podlaskiego Centrum Rolno-Towarowego rozmawia Adam Janczewski.
Polacy wydadzą mniej na przedświąteczne zakupy. Czy gospodarka na tym ucierpi?
Niemal połowa Polaków deklaruje, że w tym roku ograniczy wielkanocne wydatki - tak wynika z sondażu UCI Research i ShopFully. Zdaniem dr. Bogdana Rogaskiego kryzys na polskim rynku jest obecny od kilku lat. Konsumenci wydają coraz mniej, a to nie jest dobre dla gospodarki.
Gospodarka potrzebuje konsumpcji do funkcjonowania. Bez konsumpcji nie będziemy się rozwijać albo musimy postawić na inwestycje. To są dwie drogi pobudzenia wzrostu gospodarczego - mówi Bogdan Rogaski.
Zmieniły się wybory zakupowe Polaków
Jak mówi dr Rogaski, spadek konsumpcji ma także swoje plusy - między innymi rozważniej robimy zakupy, co wpływa na kilka obecnych trendów.
Wzmacnia się trend kupowania dobrej, jakościowej żywności i w większym stopniu zwracamy uwagę na zdrowy tryb życia. Patrzymy na produkty, które nam pomagają w zachowaniu dobrej kondycji. Dobrym trendem jest to, że zagospodarowujemy nadwyżki żywności i w większym stopniu z tego korzystamy. Też w większym stopniu korzystamy z narzędzi internetowych przy robieniu zakupów - mówi ekonomista.
Inflacja wpływa na nasze plany zakupowe
Inflacja w marcu wyniosła 6,7 proc. Teraz jesteśmy w okresie spadkowym. Jednak stopy procentowe pozostają na wysokim poziomie.
Dzisiaj stopy procentowe są na zbyt wysokim poziomie, hamują rozwój gospodarczy. Jeżeli nie obniżymy stóp procentowych, nie damy impulsu dla gospodarki do rozwoju - mówi Bogdan Rogaski.
Przed świętami wielkanocnymi wydamy mniej
Szukanie oszczędności przed Wielkanocą może być trudne. Badania pokazują, że około ¼ Polaków planuje wydać w tym roku na przygotowania świąteczne od 300 do 500 zł.
Już i tak koszyki zakupowe mamy na bardzo niskim poziomie. Myślę, że w większym stopniu niż kiedyś szukamy promocji. Zazwyczaj wiele sieci handlowych stosuje tę metodę pobudzania zakupów. Szczególnie w okresie przedświątecznym. Te marże w handlu nie są wysokie. Możliwości wprowadzania niższych cen są ograniczone - mówi ekonomista.
Wzrasta patriotyzm konsumencki
Zdaniem dr. Bogdana Rogaskiego coraz częściej wybieramy lokalne produkty.
Trend patriotyzmu, jeżeli chodzi o zakupy, jest od kilku lat rosnący. Bardziej myślimy w kategoriach lokalnego biznesu, część konsumentów jest wyczulona na źródło pochodzenia produktu. To są nowe trendy, pojawiły się w ostatnich latach. Bardzo ciekawa jest postawa naszego społeczeństwa - wracamy do korzeni. Widzimy, że w sytuacjach kryzysowych takich jak pandemia czy wojna to lokalne źródła zaopatrzenia, krótkie łańcuchy dostaw są bardziej wiarygodne i pewne - mówi Bogdan Rogaski.