Radio Białystok | Gość | Adam Poliński - zastępca prezydenta Białegostoku

Adam Poliński

zastępca prezydenta Białegostoku

7.02.2018, 08:39, akt. 09:22

- Trasa Niepodległości ma planowany termin wykonania na 31 sierpnia tego roku, podłączenie Trasy Niepodległości do Jana Pawła II, to jest sprawa sierpnia tego roku, natomiast realizacja całości skrzyżowania i wyspy to jest koniec lipca przyszłego roku - mówi Adam Poliński.

Adam Poliński, fot. Monika Kalicka
Adam Poliński, fot. Monika Kalicka

Z Adamem Polińskim rozmawia Lech Pilarski

Jak zakończy się największa obecnie inwestycja drogowa w Białymstoku? Trasa Niepodległości miała bezkolizyjnie połączyć się z ul. Narodowych Sił Zbrojnych i Aleją Jana Pawła II. Z zastępcą prezydenta Białegostoku Adamem Polińskim rozmawia Lech Pilarski.

Lech Pilarski: Będziemy mieli Trasę Niepodległości, ale bez najważniejszego węzła drogowego. 


Adam Poliński: Węzeł, co prawda w trochę innej postaci niż pierwotnie nie planowaliśmy, mamy nadzieję, że w najbliższych miesiącach również powstanie. Trwa w tej chwili kolejne postępowanie przetargowe.


Ale o tym węźle mówiło się już 40 albo i więcej lat, że będzie dwupoziomowe, że będzie bezkolizyjne, że będziemy bez problemu mogli pojechać do Ełku i do Warszawy. No i nic z tego marzenia nie będzie.


Myślę, że to nie jest marzenie. Mogę powiedzieć, że oczywiście myśmy przygotowywali ten projekty dotyczącej Trasy Niepodległości, ale i sąsiednich dróg właśnie często rozwiązania bezkolizyjne, bo w ramach prac przygotowawczych również przejście pod torami kolejowymi w ciągu ulicy Popiełuszki mamy zaprojektowane, również dalsze odcinki, takie jak na przykład Szosa Ełcka w kierunku Knyszyna, również mamy ją zaprojektowaną, jako ulicę dwupasmową, natomiast to, w jakim kształcie ostatecznie realizujemy i w jakim zakresie, to nie ma co ukrywać, że w największym stopniu zależy od pieniędzy, którymi dysponujemy. A tu z kolei z pomocą przychodzi Unia Europejska, program Polska Wschodnia i w ramach tego programu musimy określić ten ostateczny zakres inwestycji, tak ażeby dostać dofinansowanie.


To dlaczego planowanych było około 40 milionów na ten węzeł, a raptem trzeba prawie 100 milionów, żeby to zrealizować?


No to już jest kwestia tego z jaką sytuacją mamy do czynienia na rynku usług budowlanych. Można powiedzieć "stety" dla pracowników. To splot wielu czynników i pewnie zdecydowana większość leży poza naszym miastem i poza naszym regionem, choć trzeba powiedzieć, że liczba inwestycji w naszym regionie i zarówno prowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych czyli S8 do Warszawy, prowadzonych przez Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich, czyli to co się dzieje nawet w bezpośrednim sąsiedztwie naszego miasta, wreszcie tych inwestycji w mieście jest tak dużo, ale też inwestują inne regiony, że ta sytuacja na rynku usług budowlanych w drogownictwie uległa diametralnej zmianie.


Czyli powinniśmy importować Chińczyków, Turków żeby obniżyć ceny?


Już dziś mogę powiedzieć, nie jest to żadną tajemnicą, że na budowach w Białymstoku, w tym na budowie Trasy Niepodległości, wielu pracowników to nie są Polacy, to są pracownicy z Ukrainy, ze Słowacji, z innych krajów. To oczywiście sytuacja nie tylko w naszym mieście, natomiast myślę, że to również jest efekt tego, że jesteśmy w tym szczycie wydatków unijnych. Polska podpisując umowę partnerstwa też zobowiązała się do wydawania tych środków w określonym harmonogramie, określonym tempie. I nam tak samo, na przykład ogłaszając konkursy, też te warunki się stawia. My też na przykład Trasę Niepodległości musimy zrealizować w cyklu dwuletnim.


Skoro nie ma sensu wydawać 100 milionów, bo de facto ta robocizna jest warta około 40 milionów, to dać sobie na wstrzymanie, poczekać aż ceny opadną i wtedy skończyć ten obiekt, bo po co przepłacać?


Mogę powiedzieć, że to rozwiązanie, które w tej chwili proponujemy wychodzi niejako naprzeciw, ten element, który musi powstać jak najszybciej, czyli podłączanie Trasy Niepodległości do Jana Pawła II, chcemy zrealizować w tym roku. Natomiast daliśmy dużo więcej czasu na realizację całości skrzyżowania. Nawet to dzisiejsze jednopoziomowe rozwiązanie w przyszłości oczywiście umożliwia stosunkowo małym, można powiedzieć, kosztem albo stosunkowo małą ilością prac rozbiórkowych, realizację tego rozwiązania w docelowym kształcie.


To co będzie na tym właśnie połączeniu Trasy Niepodległości z Jana Pawła II i z Narodowych Sił Zbrojnych?


Ono już od początku było zaprojektowane, jako taka duża wyspa centralna z przejściem pod nią, czyli z tunelem w ciągu Trasy Niepodległości. Dlaczego duża wyspa centralna? Po pierwsze właśnie po to, żeby zmieścić pod spodem to przejście tunelem, ale również z tego powodu, że mamy tu do czynienia nie tylko z tą relacją na wprost, ale główne relacje czy bardzo ważne relacje są reakcjami lewoskrętnymi, czyli z tej obecnie budowanej Trasy Niepodległości, czyli aż od Nowego Miasta ciągnąc przez Zielone Wzgórza i Leśną Dolinę będzie bardzo duża relacja w kierunku Warszawy. 

Ona właśnie musi się odbywać przez wyspę centralną, aby miała dużą przepustowość rozmiar jej musi być duży. Podobnie relacją do Ełku - dzisiaj ten główny kierunek, oczywiście nie ma Trasy Niepodległości stąd też tak to wygląda, jest z Narodowych Sił Zbrojnych w kierunku Jana Pawła II. To jest też relacja lewoskrętna. Stąd to skrzyżowanie, nawet jeśli w jednym poziomie, ono było bardzo rozbudowane, z dużą powierzchnią tak ażeby móc przenieść duży ruch. Jestem przekonany, że ten ruch nawet bez tego przejścia pod spodem, będzie przenoszony. Oczywiście to rozwiązanie dwupoziomowe jest korzystniejsze, czy byłoby korzystniejsze.


Będziemy stać w kolejce, żeby się włączać do ruchu, to utrudni oczywiście tę komunikację, już teraz są problemy z wyjazdem. Tym bardziej, że jeszcze nie chronimy tych dwupasmowych ulic i robimy bez przerwy jakieś "wcinki", czego przykładem jest skrzyżowanie w okolicach Biawaru, które spowalnia ruch, a można było to zupełnie inaczej zaprojektować. Czy zatem - wracając do tej wysepki centralnej - zrobimy sobie tę wysepkę, zrobimy sobie to rondo, a potem będziemy kopać w czynie społecznym? To dwupoziomowe skrzyżowanie jest tam niezbędne.


Na pewno funkcjonowałoby korzystniej czy byłoby bardziej komfortowe dla mieszkańców, ale też mogę powiedzieć to, co o czym wcześniej wspominałem. Również w miejscu, gdzie jest wylot ul. Komisji Edukacji Narodowej, pierwotnie też było planowane czy przymierzane skrzyżowanie dwupoziomowe, jak wiemy jest tam skrzyżowanie z sygnalizacją, na dodatek zrealizowane przez obiekt komercyjny, tak więc w przyszłości te rozwiązania oczywiście mogą się pojawić, ale myślę, że na najbliższe lata to, co zostanie zrealizowane zapewni wystarczająco i poziom bezpieczeństwa, i płynności ruchu.


To kiedy oddanie Trasy Niepodległości z całą tą resztą, z wyspą centralną?


Jeśli chodzi o Trasę Niepodległości umowa z Budimexem określa planowany termin wykonania na 31 sierpnia tego roku, natomiast jeśli chodzi o to skrzyżowanie, to tutaj mamy to podzielone na dwie części - podłączenie Trasy Niepodległości do Jana Pawła II, czyli zabezpieczenie tutaj przepustowości się na tym odcinku to jest sprawa sierpnia tego roku, natomiast realizacja całości skrzyżowania, całości wyspy również z drogami serwisowymi, bo to też są dodatkowe koszta, to jest koniec lipca przyszłego roku. 

| red: mak




Studio Radia Bialystok

studio

+48 85 744 22 22
studio@radio.bialystok.pl

ZNAJDŹ NAS




Aleś Zarembiuk, fot. Jarosław Iwaniuk

Aleś Zarembiuk

z Fundacji Dom Białoruski w Warszawie
21.02.2018

"Nieważne na Białorusi, jak ludzie głosują, tylko ważne kto i jak liczy" - mówi Aleś Zarembiuk.

Paweł Mucha, fot. Marcin Gliński

Paweł Mucha

zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP
20.02.2018

Dlaczego prezydent Andrzej Duda chce zmienić konstytucję? "Niewątpliwie mamy takie obszary, w których wyraźnie widać, że konstytucja się zdezaktualizowała. Była przyjmowana przed przyjęciem Polski do NATO i Unii Europejskiej".

dr Marta Wróblewska, dr Urszula Iżbicka i Małgorzata Bielicka, fot. Joanna Szubzda

dr Marta Wróblewska, dr Urszula Iżbicka i Małgorzata Bielicka

z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku
20.02.2018

"Zaprezentujemy słuchaczom muzykę kameralną - czyli śpiew z towarzyszeniem fortepianu, ale też wiolonczeli, fletu poprzecznego i - co jest bardzo rzadko słyszane w salach koncertowych - kontrabasu".


Andrzej Piliszek i Wojciech Kosikowski, fot. Monika Kalicka

10:10 z dzielnicowym

19.02.2018

Jak duży jest problem palenia śmieci w domowych piecach?

Dariusz Borowski, fot. Monika Kalicka

Dariusz Borowski

prawnik Zarządu Regionu Podlaskiego NSZZ Solidarność
19.02.2018

- Wg mnie powinien być zupełnie nowy kodeks pracy, stary jest nieczytelny dla pracowników i pracodawców - zaznacza prawnik.

prof. Włodzimierz Promiński, fot. Joanna Szubzda

prof. Włodzimierz Promiński

z Kwartetu Camerata
16.02.2018

Jeden z najwybitniejszych polskich zespołów kameralnych wystąpi w piątkowy wieczór w Białymstoku.


Piotr Domagała, fot. Joanna Szubzda

Piotr Domagała

dyrektor organizacyjny i kurator muzyczny festiwalu Podlasie SlowFest
16.02.2018

Prawie 15 tys. osób wzięło udział w pierwszej edycji festiwalu Podlasie SlowFest. Druga rozpocznie się w Supraślu 30 czerwca i potrwa do 12 sierpnia 2018 r.

dr Adam Adamowicz, fot. Joanna Szubzda

dr Adam Adamowicz

z Politechniki Białostockiej
16.02.2018

Na 10. Halowych Zawodach Modeli Latających w Białymstoku rywalizować będą dzieci i dorośli. Rekord na hali to około 60 sekund lotu z jednego wyrzutu.

prof. Piotr Banaszuk, fot. Joanna Szubzda

prof. Piotr Banaszuk

z Politechniki Białostockiej
16.02.2018

- Ubóstwo energetyczne jest faktem i w Polsce, i w naszym regionie - jest to sytuacja, w której obywatele wydają bardzo dużo własnego budżetu, więcej niż 10 proc., na to, żeby zaopatrzyć się w energię.


Robert Sadowski, fot. Monika Kalicka

Robert Sadowski

dyrektor Muzeum Wojska w Białymstoku
15.02.2018

- Pytania głównie będą koncentrować się na historii miasta, zahaczając o tegoroczny jubileusz - mówi Robert Sadowski.

Leszek Lulewicz, fot. Monika Kalicka

Leszek Lulewicz

dyrektorem Departamentu Infrastruktury i Transportu Podlaskiego
15.02.2018

"Staramy się optymalizować sieć połączeń, ale do ideału raczej nie dojdziemy. Mamy wiele uwarunkowań - finansowych, ale i technicznych" - mówi nasz gość.

dr Karolina Wierel, fot. Joanna Szubzda

dr Karolina Wierel

z Uniwersytetu w Białymstoku
14.02.2018

- To od nas zależy, czy święto zakochanych będzie miało charakter komercyjny, czy też będzie osobiste i niekoniecznie związane z materialnością.


Marcin Matejczuk i Wojciech Mojsak, fot. Monika Kalicka

Marcin Matejczuk i Wojciech Mojsak

organizatorzy biegu "Ultra Śledź"
13.02.2018

"Traktujemy tę imprezę jako zaproszenie do biegania ultra, 50 km czy 80 to jest dobry, delikatny wstęp".

Lech Magrel, fot. Monika Kalicka

Lech Magrel

dyrektor Departamentu Ochrony Środowiska PUM
13.02.2018

- W województwie podlaskim zinwentaryzowano przeszło 420 tys. ton wyrobów azbestowych, z tego pozostało do unieszkodliwienia 90% - mówi Lech Magrel.

Kamila Lićwinko, fot. Joanna Szubzda

Kamila Lićwinko

lekkoatletka
12.02.2018

- Najbardziej do kolekcji brakuje medalu olimpijskiego i najważniejszym priorytetem będzie teraz start w Tokio w 2020 r. - przyznaje zawodniczka Podlasia Białystok.


Marta Czauż, Piotr Pejko, Anna Łuniewska, Angelika Dorf, fot. Joanna Szubzda

Marta Czauż, Piotr Pejko, Anna Łuniewska i Angelika Dorf

organizatorzy i uczestnicy akcji Nowa Ty w 90 dni
12.02.2018

Projekt jest skierowany do kobiet, które marzą o smuklejszej sylwetce, lepszym zdrowiu i wyglądzie. - Zaważyła ciekawość i chęć zmiany - mówi jedna z uczestniczek.

10:10 z dzielnicowym, 12.02.2018, fot. Joanna Szubzda

10:10 z dzielnicowym

12.02.2018

Jakie zasady obowiązują pieszych i kierowców w strefach zamieszkania? Jakie są najczęstsze grzechy kierowców związane z parkowaniem w tych miejscach?

Ireneusz Mamrot, fot. Joanna Żemojda

Ireneusz Mamrot

trener Jagiellonii Białystok
12.02.2018

- Biorąc pod uwagę to, jakich pozyskaliśmy zawodników, uważam, że klub zrobił wszystko, żeby zespół był co najmniej tak samo silny.




źródło: www.radio.bialystok.pl​

Polskie Radio Białystok Polskie Radio Białystok

      


Białystok FM 99,4 Łomża FM 87,9 Suwałki FM 98,6 Siemiatycze FM 104,1 Białowieża FM 89,4 178,352 MHz (k.5C) DAB+

Copyright © Polskie Radio Białystok