Radio Białystok | Gość | Katarzyna Turosieńska - prezeska Podlaskiego Oddziału Polskiej Izby Turystyki
- Widać wzrost zainteresowania naszym województwem. W wielu innych regionach mówi się o bonie turystycznym i widać zagęszczenie turystów na naszym terenie - mówiła w Polskim Radiu Białystok Katarzyna Turosieńska.
Pierwszy nabór okazał się niezwykłym sukcesem, a niedługo pojawi się kolejna szansa na uzyskanie Podlaskiego Bonu Turystycznego. 1 czerwca, około południa planowane jest uruchomienie strony, umożliwiającej generowanie bonów, tym razem na zmienionych zasadach. Po raz pierwszy wsparcie do wypoczynku będzie dostępne także dla mieszkańców województwa podlaskiego.
Czy region może ponownie stać się popularnym miejscem wypoczynku? Jak wygląda dotychczasowe zainteresowanie turystów województwem podlaskim i czy branża turystyczna jest gotowa na gości z odległych zakątków świata?
O to, miedzy innymi, Ryszard Minko pytał w Rozmowie Dnia Katarzynę Turosieńską - prezeska Podlaskiego Oddziału Polskiej Izby Turystyki i rzeczniczkę prasową Polskiej Izby Turystyki.
Bon turystyczny - magnes na turystów i promocja regionu
Tegoroczna majówka okazała się dla Podlasia wyjątkowo udana. Choć pogoda nie rozpieszczała, region odnotował wzrost zainteresowania turystów, co prezeska Podlaskiego Oddziału Polskiej Izby Turystyki Katarzyna Turosieńska komentuje z umiarkowanym optymizmem:
Nie wiem, czy możemy mówić o hicie, ale na pewno widać wzrost zainteresowania naszym województwem. W wielu innych regionach mówi się o bonie turystycznym i widać zagęszczenie turystów na naszym terenie. Ta majówka była o wiele lepsza, niż planowano i mam nadzieję, że takie będą również wakacje - mówi Katarzyna Turosieńska.
Katarzyna Turosieńska przypisuje sukces szerokiej promocji bonu turystycznego, który stał się tematem medialnym nie tylko w regionie, ale w całym kraju.
Cała promocja bonu turystycznego i to pozytywne zamieszanie wokół bonu sprawiło, że turyści zaczęli słyszeć o naszym regionie, zaczęli się nim bardziej interesować. W wielu mediach mówiło się o województwie podlaskim. Inne województwa wręcz nam zazdrościły tego pomysłu na bon. Myślę nawet, że będzie on ściągany, jeśli stanie się takim dobrym wydarzeniem na naszym terenie - podkreśla prezeska Podlaskiego Oddziału Polskiej Izby Turystyki.
Nowe zwyczaje turystów: płacimy za nocleg
Zmieniły się także nawyki turystów odwiedzających Podlasie.
Nocowali zarówno w większych ośrodkach, w hotelach 3-4 gwiazdkowych, jak i w mniejszych pensjonatach. Dane mówią o tym, że przed majówką turyści aż w ponad 70 proc. chcieli zapłacić za swój nocleg. To jest gigantyczna zmiana w porównaniu z ubiegłym rokiem, ponieważ zazwyczaj na majówkę wyjeżdżaliśmy do znajomych, do rodziny - tak, żeby było taniej. W tym roku z kolei postawiliśmy właśnie na zapłacenie za noclegi, czyli wykorzystanie noclegu w jakimś obiekcie dosyć takim komercyjnym - zauważa Katarzyna Turosieńska.
Podlaskie hity: Białowieża, Supraśl i Suwalszczyzna
Na pytanie o najpopularniejsze miejsca odwiedzane przez turystów, prezeska Podlaskiego Oddziału Polskiej Izby Turystyki nie ma wątpliwości:
Białowieża zawsze jest hitem. To jest nasza tak naprawdę perełka, rozpoznawalna nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. To jest magnes, który przyciąga.
Katarzyna Turosieńska wskazuje również na Supraśl, który według National Geographic został ogłoszony światowym hitem, a także na Podlasie Nadbużańskie, Suwalszczyznę i rejony Narwi.
To wszystko cały czas zyskuje dużą popularność, ponieważ też mniejsze ośrodki w naszym województwie zaczynają się świetnie promować - podkreśla Katarzyna Turosieńska.
Druga tura bonu turystycznego: mieszkańcy ruszą w region?
Od 1 czerwca mieszkańcy województwa podlaskiego również będą mogli starać się o bon turystyczny. Katarzyna Turosieńska liczy, że zachęci to mieszkańców do odkrywania własnego regionu:
Mam taką nadzieję i zawsze podkreślałam, że my możemy być najlepszymi ambasadorami naszego województwa. I ci, którzy mieszkają na południu mogą pojechać sobie na północ i zobaczyć zakątki Suwalszczyzny, ze wschodu możemy pojechać na zachód województwa. Ten bon, liczę na to, że wyrwie nas z foteli i da takiego pozytywnego "powera" do tego, żeby województwo zwiedzać.
Prezeska Podlaskiego Oddziału Polskiej Izby Turystyki podkreśla, że często nie znamy własnej okolicy:
My przyzwyczailiśmy się do tego, że chcemy wyjeżdżać gdzieś dalej, poznawać jakieś odległe zakątki, a tak naprawdę bardzo często nie znamy naszej najbliższej okolicy. Jeśli dostaniemy ten pozytywny wabik w postaci dofinansowania do noclegów, to myślę, że chcemy z niego skorzystać.
Efekt "wabika": rezerwacje w ciemno i pozytywne zaskoczenie
Bon turystyczny już działa jako skuteczny wabik.
Bardzo dużo osób zrobiło rezerwację - powiem to wprost - w ciemno, nie wiedząc, czy bon w tym pierwszym rozdaniu uzyskają, czy też nie. A później już ciężko było się wycofać, nawet jeśli dofinansowania nie dostali. I mnóstwo osób bardzo się z tego powodu cieszy, bo mimo braku uzyskania dofinansowania byli i spędzili świetnie czas na naszym terenie - podkreśla Katarzyna Turosieńska.
Podlaskie po pandemii i kryzysie granicznym: "Strach został przegnany"
Region powoli wychodzi z cienia pandemii i kryzysu związanego z sytuacją na granicy.
Strach został przegnany, bo już coraz mniej o tym mówimy. Natomiast mam wrażenie, że nasze województwo, jeżeli chodzi o turystykę, jest w ciągłym, delikatnym lub też mocniejszym kryzysie. Przecież będą budowane umocnienia na wschodniej granicy, cały czas wojsko jest obecne, więc my musimy się już do tego przyzwyczaić. To już jest inny rodzaj turystyki, to jest trochę zmieniony krajobraz. Ale ciągle jest bezpiecznie, ciągle jest fantastycznie, są cudowni ludzie, piękne krajobrazy i to województwo nie zmieniło się na gorsze, a wręcz mam wrażenie, że na lepsze, bo jest coraz więcej inwestycji w infrastrukturę - podkreśla prezeska Podlaskiego Oddziału Polskiej Izby Turystyki.
Turyści z zagranicy: sąsiedzi i egzotyka
Województwo podlaskie odwiedzają głównie sąsiedzi - Białorusini i Litwini, ale nie brakuje też gości z dalszych stron. Pojawiają się także turyści z krajów arabskich:
Nawet Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna robiła w styczniu szkolenie dla przedsiębiorców turystycznych właśnie w kwestii obsługi turystów arabskich. Więc zaczynamy się nastawiać na tego klienta, ale jeszcze nie ma tych turystów z tamtego regionu aż tak wielu. Natomiast Wielka Brytania, Niemcy, Hiszpania, Czesi - to są turyści, którzy bardzo często nas odwiedzają - informuje Katarzyna Turosieńska.
Międzynarodowa Białowieża i języki przewodników
Według Katarzyny Turosieńskiej Białowieża staje się coraz bardziej międzynarodowa.
Białowieża jest bardzo międzynarodowa i mam czasem wrażenie, że częściej obcokrajowcy doceniają ten region i ten piękny, pierwotny las, niż mieszkańcy naszego kraju - mówi prezeska Podlaskiego Oddziału Polskiej Izby Turystyki.
Nowe programy: Poznajemy Podlaskie dla szkół
Region inwestuje także w edukację i promocję wśród najmłodszych.
Województwo podlaskie uruchomiło kolejny program, czyli Poznajemy Podlaskie. Jest to program skierowany do szkół podstawowych w województwie podlaskim. Można uzyskać 6 tysięcy dofinansowania do jednej wycieczki i tutaj mówimy o wycieczkach właśnie po województwie podlaskim dla szkół - informuje Katarzyna Turosieńska.